کرونا جان ۳۱ هزار نفر را در تهران گرفته است؛ مشاهده «مواردی» از قارچ سیاه ، ۱۶۳ مرگ و بیش از ده هزار ابتلا در شبانه‌روز

چهارشنبه, 5ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران از مشاهده مواردی از ابتلا به عفونت قارچ سیاه در تهران خبر داد.

مسعود مردانی به خبرگزاری برنا گفت که به صورت رسمی موردی اعلام نشده، اما «موارد تکی» بوده که بیمار کرونایی بهبود پیدا کرده، ولی «به دلیل مصرف کورتون و دگزامتازون به عفونت قارچی یا هوی مایکوزین مبتلا شده است».

به گفته این مقام مسئول، این بیماری عارضه شایعی نیست، اما اگر در سطح جامعه عفونت قارچی مهاجم، فراگیر شود منجر به مرگ و میر خواهد شد، مانند کشور هندوستان که این روزها درگیر واریانت خطرناکی است و موارد ابتلا به کرونا در آن افزایش شدیدی داشته و «از آنجایی که بی‌حساب و کتاب کورتون و دگزامتازون تجویز می‌کنند، عفونت قارچی به وجود آمده است».

هند پس از ایالات متحده بالاترین آمار ابتلا به ویروس کرونا در جهان را دارد و همزمان بیماری مرگبار دیگری در این کشور شایع شده که قبلا نادر بوده و هزاران نفر از مبتلایان یا بهبودیافتگان کرونا درگیر عفونت «قارچ سیاه» شده‌اند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به پزشکان توصیه کرده که اگر به بیمار خود مصرف طولانی کورتون یا دگزامتازون تجویز می‌کنند، حتما او را تحت نظر قرار دهند.

همزمان خبرگزاری فارس به نقل از ناهید خداکرمی گزارش داد که از اسفند سال ۹۸ تا یکم خرداد ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۱ هزار نفر در تهران بر اثر کرونا جان باخته‌اند و از این تعداد ۱۸ هزار و ۵۱۲ نفر مرد و ۱۲ هزار و ۱۶۸ نفر زن بودند.

بر اساس همین گزارش، آمار ورودی متوفیان ناشی از کرونا در بهشت‌ زهرا بالاست و به گفته برخی از اعضای شورای شهر همچنان وضعیت تهران شکننده است.

از: رادیو فردا

*****

کرونا در ایران؛ ۱۶۳ مرگ و بیش از ده هزار ابتلا در شبانه‌روز

با مرگ ۱۶۳ بیمار مبتلا به کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۷۹ هزار و ۲۱۹ نفر رسید.

رسانه‌های داخل ایران روز چهارشنبه به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت خبر دادند که در شبانه‌روز گذشته، ۱۰ هزار و ۴۶۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده که ۱۵۰۴ نفر از آنان بستری شدند.

بر همین اساس مجموع بیماران کرونا در کشور به دو میلیون و ۸۶۵ هزار و ۸۶۴ نفر رسیده است.

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه از رشد «۴۵ درصدی» در موارد بستری در بیمارستان‌ها تنها از آغاز ماه جاری خبر داد.

وزارت بهداشت ایران اگرچه به طور روزانه آمار مربوط به ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، اما از ارائه آمار تفکیکی خودداری می‌کند. منابع مستقل در عین حال درباره درستی این آمار تردید دارند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۸ شهرستان قرمز و ۲۳۳ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

از: رادیو فردا

*****

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا: قطع برق هزینه تولید واکسن کرونا در داخل را خیلی بالا می‌برد

مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره تاثیر قطع برق بر تولید واکسن، گفت: هزینه‌ تولید واکسن در ایران با قطع برق خیلی بالا می‌رود.

قانعی افزود که در تولید واکسن باید زنجیره کاملا رعایت شود و اگر وسط تولید ماشین خاموش شود، دیگر آن تولید به درد نمی‌خورد و ممکن است میلیون‌ها دلار خسارت به تولیدکنندگان واکسن وارد شود.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد که با ادامه قطع برق، برای زنجیره تولید واکسن کرونا باید موتور برق و منبع تغذیه اضطراری تهیه شود تا حتی چند لحظه هم زنجیره تولید قطع نشود و این سبب می‌شود هزینه تولید واکسن خیلی بالا برود.

قانعی اضافه کرد که البته تاکنون گزارشی از قطعی برقی که منجر به قطع زنجیره تولید واکسن شود به دستمان نرسیده است.

او همچنین درباره تاثیر قطع برق بر زنجیره سرد برای نگهداری واکسن‌های وارداتی نیز گفت که اگر قطعی برق طول بکشد و دما از حد مشخصی در یخچال کاهش یابد، دیگر آن واکسن قابل استفاده نیست.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که در حال حاضر قطعی برق به شکل تنظیم شده است که زنجیره سرد دچار مشکل جدی نشود اما در تولید مساله متفاوت است و باید زنجیره کاملا رعایت شود.

از: ایران اینترنشنال

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.