احتمال صدور قطعنامه علیه ایران به‌دنبال کشف ذرات جدید اورانیوم

سه شنبه, 11ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

arab31.jpgالعربیه – بر مبنای آخرین گزارشی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۳۱ مه ۲۰۲۱، منتشر شد، ایران نتوانسته است توضیحات قانع‌کننده‌ای درباره منشاء ذرات جدید اورانیوم در چندین پایگاه اعلام‌نشده‌اش به این سازمان ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گزارش جدید آژانس به احتمال زیاد درگیری دیپلماتیک تازه‌ای میان تهران و غرب ایجاد می‌کند که بر روند مذکرات هسته‌ای وین برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» سایه خواهد انداخت.

رافائل گروسی، مدیر آژانس، در گزارش خود آورده است: «پس از گذشت چند ماه‌، ایران هنوز نتوانسته توضیحات قانع‌کننده‌ای برای وجود ذرات هسته‌ای در سه مکانی که آژانس در آنها دسترسی‌های تکمیلی (بازرسی) انجام داده است، ارائه کند.»

این گزارش می‌افزاید: «خودداری از شفاف‌سازی در باب دغدغه‌های آژانس درباره درستی و کامل بودن ادعاهای ایمنی ایران، به طرزی چشمگیر توانایی آژانس برای اطمینان یافتن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.»

«رویترز» می‌گوید که میزان اورانیوم غنی‌شده ایران طی سه ماه اخیر ۲۷۳ کیلوگرم بوده، که کمترین میزان غنی‌سازی سه‌ماهه از اوت ۲۰۱۹ است. این مقدار چندین برابر ۲۰۲٫۸ کیلوگرم مقررشده در برجام است، اما هنوز هم بسیار کمتر از حدود شش تن اورانیوم غنی‌شده‌ای است که ایران قبل از برجام داشت.

گفتنی است که سه ماه پیش سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه، و آلمان طرحی که آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران بابت کشف ذرات هسته‌ای جدید، به شورای حکام آژانس متشکل از ۳۵ کشور ارائه داده بود را معلق کردند.

به گفته «رویترز»، پس از انتشار گزارش تازه آژانس، اکنون سه قدرت اروپایی باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند فشار برای صدور قطعنامه علیه ایران را احیا کنند یا خیر، چراکه این قطعنامه می‌تواند مذاکرات جاری برای احیاء توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در پایتخت اتریش را تحت‌الشعاع قرار داده و پیچیده‌تر کند.

همزمان با ابراز نگرانی آژانس، درباره وجود تاسیسات هسته‌ای اعلام نشده در ایران، منابع دیپلماتیک در وین روز گذشته گزارش کردند که هیچ گشایشی در دور پنجم مذاکرات هسته‌ای با ایران حاصل نشده است.

این دیپلمات‌ها درباره احتمال عدم برگزاری دور ششم این مذاکرات در هفته‌ آینده ابراز نگرانی کردند. اگر چه برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند احتمالا در روزهای آینده، مذاکرات هسته‌ای از سرگرفته شود، اما همزمانی دور ششم این گفتگوها با نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی تعهدات هسته‌ای ایران، شانس برگزاری دوره ششم را کاسته است.

از: گویا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.