انتقاد توییتری نمایندگان ایران و آمریکا از یکدیگر در شروع دوره ششم مذاکرات احیای برجام

شنبه, 22ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن
رابرت مالی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 
توضیح تصویر،

رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات وین از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است

 

رابرت مالی و عباس عراقچی مذاکره کنندگان ارشد اتمی ایالات متحده و ایران در آستانه دور ششم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای برجام سیاست کشورهای یکدیگر را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا و نماینده وزارت خارجه این کشور در امور ایران در توییتی از مرگ ساسان نیک نفس، فعال مدنی ایرانی در زندانی در تهران ابراز تاسف کرده و ضمن آن که وی را پدر ۳۶ ساله دو فرزند خوانده، زندانی شدن او را ناعادلانه و دسترسی نداشتنش به خدمات پزشکی را بی رحمانه توصیف کرده است. آقای مالی گفته است که حقوق بشر باید رعایت شود.

ساسان نیک‌نفس که بنا بر اتهاماتی نظیر “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری” در “زندان بزرگ تهران” بازداشت بود هفته گذشته در پی وخامت حالش در گذشت. فعالان حقوق بشر گفتند که آقای نیک‌نفس در اثر وخامت حال و عدم رسیدگی مقامات، فوت کرد.

در پاسخ به به این توییت، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد اتمی این کشور در توییتی نوشته است “ترامپ رفته است اما تحریم های غیرقانونی و جنایت‌بار او هنوز هم وجود دارد. هنگامی که تلاش های ایالات متحده برای نادیده گرفتن مصائب ۸۲ میلیون ایرانی ادامه دارد نیازی به اشک تمساح نیست. تروریسم اقتصادی در میان یک بیماری همه گیر، جنایت علیه بشریت است”.

توییت مقام های ایرانی و آمریکایی علیه یکدیگر در آستانه ششمین دور مذاکرات احیای برجام است که از امروز در وین آغاز می‌شود. تماس بین نمایندگان ایران و آمریکا به شکل غیرمستقیم است. آیت الله علی خامنه ای مقام های دولتی ایران را از مذاکره مستقیم با نمایندگام ایالات متحده منع کرده است.

یک بار دیگر هم پس از اعدام روح الله زم مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، وضعیت حقوق بشر ایران بر مذاکرات مربوط به توافق هسته ای سایه انداخته بود.

در آن مذاکرات ایالات متحده به دلیل خروج از برجام حضور نداشت و این انتقاد از سوی کشورهای اروپایی عضو توافق هسته ای مطرح شده بود.

مذاکرات احیای برجام از امروز برای ششمین دوره متوالی در وین از سرگرفته می شود.

برخی از هیات های حاضر در این مذاکرات ابراز امیدواری کرده اند که با به دست آمدن توافق در این دور از گفت‌وگوها، دور ششم آخرین مرحله از مذاکرات احیای برجام باشد.

هدف از این مذاکرات رفع تحریم های آمریکا در ازای بازگشت دوباره محدودیت بر برنامه اتمی ایران است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزریر خارجه روسیه هفته پیش گفته بود “فقط چند مساله حل نشده باقی مانده است”. آقای ریابکوف گفته بود به جز این “هیچ مانعی غیرقابل عبوری باقی نمانده است”.

عراقچی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 
توضیح تصویر،

عباس عراقچی همراه با دیگر مذاکره کنندگان ایران در وین به سر می برد

 

اما آقای عراقچی با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی کمتر خوشبیانه گفته بود “هنوز بخش های اقتصادی مهمی باقی مانده که هیات مذاکره کننده بر رفع آنها اصرار دارد”.

از آن زمان تاکنون، ایالات متحده شبکه بازرگانی و حمل نقل نزدیک به ایران را که متعلق به یکی از اتباع یمنی مقیم ایران است به دلیل ارتباط مالی با شورشیان حوثی یمن تحریم کرده است.

آمریکا همزمان با این اقدام ۵ فرد و نهاد ایرانی از جمله احمد قلعه بانی از مدیران نفتی این کشور را هم از فهرست تحریم ها خارج کرده است اما سخنگوی وزارت خارجه ایران این اقدام را نشانه حسن نیت ندانسته است.

ایالات متحده می گوید این رفع تحریم ناشی از تغییر رفتار افراد و نهادهایی که قبلا در فهرست تحریم قرار داشتند و اقدامی معمول است که ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته است حتی اگر دو طرف به توافقی برای رفع تحریم های اتمی برسند صدها تحریم غیرمرتبط با پرونده اتمی تا زمان تغییر رفتار و سیاست های ایران از جمله در حمایت از گروه های شبه نظامی در منطقه ادامه خواهد یافت.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.