ابراهیم رئیسی: به احکام اعدامی که صادر کرده‌ام افتخار می‌کنم

دوشنبه, 31ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

ایندیپندنت فارسی
ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه، ۳۱ خردادماه، نخستین نشست خبری خود پس از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را با موضوع «تبیین برنامه‌های کلی دولت سیزدهم» و با حضور خبرنگارانی از رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار کرد.

رئیسی در ابتدای سخنان خود، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خردادماه را «حماسه» خواند و آن را جلوه‌ای از «حضور با اراده مردم» دانست. او پیام حضور مردم در این انتخابات را «وحدت و انسجام ملی»، «ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی»، «مبارزه با فساد، فقر و تبعیض» و «اجرای عدالت» دانست.

مهم‌ترین سوال در این نشست خبری را خبرنگار الجزیره از او پرسید. خبرنگار الجزیره درباره تحریم‌های حقوق‌بشری جهانی علیه وی و نقشش در اعدام‌ها و تاثیر این وضعیت در نحوه تعامل با رهبران کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی و اینکه آیا او قصدی برای سفر به کشورهای غربی دارد پرسید.

ابراهیم رئیسی در پاسخ گفت که او مدافع حقوق بشر است ولی به احکام اعدامی که علیه مخالفان سیاسی و معترضان صادر کرده است افتخار می‌کند: «من به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوری ترین نکته‌ای بوده که در همه مسئولیت‌هایم دنبال کردم. به آنهایی که اتهام می زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم؛ تمام اقداماتی که من در مدت مسئولیتم انجام دادم همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است. با کسانی که اخلال در حقوق انسان‌ها ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی و اقدامات ضد‌امنیتی زدند همواره در دستگاه قضایی به عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسان‌ها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر برخورد کرده‌ام.»

ابراهیم رئیسی در دهه ۶۰ به عنوان رئیس دادگاه انقلاب و همچنین عضو هیات مرگ در اعدام‌ مخالفان سیاسی نقش مستقیم داشته است. بسیاری از اعدام‌شده‌ها افرادی بودند که دوران محکومیتشان به پایان رسیده بود و یا احکام زندان داشتند. ابراهیم رئیسی در دهه ۷۰ نیز به عنوان نماینده رئیس قوه قضائیه مسئول صدور احکام اعدام برای معترضان در شورش کوی طلاب مشهد است.

رئیسی در این نشست خبری گفت که او نه در جایگاه متهم که مدعی است و افزود: «امروز کسانی که در دنیا نقض حقوق بشر می‌کنند باید در این‌باره پاسخگو باشند؛ اگر یک حقوقدان و قاضی از حقوق مردم دفاع کرده، باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد که امنیت مردم را در مقابل هجوم‌ها و تهدیدها حفظ کرده است؛ افتخار من این است که در هر کجا که بودم به عنوان دادستان از امنیت و آسایش مردم دفاع کردم و امروز نیز در جایگاه ریاست جمهوری خود را موظف به دفاع از حقوق بشر می‌دانم و خود را موظف می‌دانم از حقوق انسانها دفاع کنم و اگر امروز کسانی که مدعی حقوق بشرند با به وجود آوردگان داعش و گروه‌های مسلحی که به جان مردم انداختند، مورد محاکمه و مواخذه قرار بگیرند، دنیا به صلح و امنیت خواهد رسید.»

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.