اخباری از اینترنت فضایی

چهارشنبه, 6ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

ماهواره‌های استارلینک در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار دارند
مجلهٔ فناوری:
 اینترنت فضایی استارلینک (ستاره‌پیوند) که امید بسیاری برای دسترسی اینترنت در جاهایی از جهان است که از خدمات اینترنتی مطلوب بهره نمی‌برند یا دچار فیلترینگ شدید هستند، به رکورد تازه‌ای در سرعت و تأخیر رسیده است.

افزایش سرعت اینترنت فضایی

در آخرین رکوردگیری، سرعت اینترنت فضایی استارلینک به ۱۷۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است. افرادی که در اروپا از این سیستم استفاده می‌کنند، به این سرعت رسیده‌اند و میانگین سرعت در آمریکا هم ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. میزان تأخیر گزارش‌شده هم ۳۳میلی‌ثانیه است.

اسپیس ایکس امیدوار است با افزایش تعداد ماهواره‌های در مدار، این تأخیر به کمتر از۲۰ میلی‌ثانیه برسد.

هم‌اکنون ماهواره‌های استارلینک همه‌جای کره زمین را پوشش می‌دهند، اما برای رسیدن به سرعت بیشتر و تأخیر کمتر، باید تعداد ماهواره‌ها افزایش پیدا کند. در هدف نهایی قرار است ۱۲ هزار ماهواره در مدار قرار گیرد.

ماهواره‌های استارلینک در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار دارند و به‌صورت شبکه به هم متصل هستند.

 قیمت فاز اولیه اینترنت فضایی استارلینک در نسخه بتا ۹۹ دلار مشخص شد اما برای دسترسی به این اینترنت چه باید کرد؟

بتای عمومی

اسپیس‌ایکس بالاخره فاز اولیه اینترنت استارلینک را در طرح بتا در دسترس عموم قرار داد. البته این اینترنت فعلاً در برخی مناطق آمریکا و کانادا در دسترس خواهد بود و قیمت استفاده از خدمات این شبکه اینترنت فضایی حدود ۹۹ دلار است.

کاربران برای آنکه به این خدمات دسترسی پیدا کنند باید حدود ۵۰۰ دلار تجهیزات زمینی از جمله آنتن و دستگاه فرستنده و گیرنده مخصوصی را خریداری کنند.

فعلاً زیر ۸۰۰ ماهواره برای این شبکه در مدار قرار گرفته و سرعت این شبکه بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه و تأخیر بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه دارد که برای مناطقی که دسترسی به شبکه فیبرنوری ندارند سرعت مناسبی است.

این سرعت قرار است با افزایش تعداد ماهواره‌ها در مدار به بیش از یک گیگابیت در ثانیه برسد.

برخی از کارشناسان معتقد هستند اگر پروژه‌هایی مانند پروژه اینترنتی اسپیس‌ایکس، به موفقیت دست یابد، دنیای ارتباطات متحول می‌شود و مردم جهان می‌توانند بدون فیلترینگ به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

رادیو فردا 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.