سازمان «آرتیکل ۱۹» کاربرد «قوه قهریه مرگبار» در برابر اعتراض‌ها در ایران را محکوم کرد

پنجشنبه, 7ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن


سازمان حقوق بشری «آرتیکل ۱۹» با انتقاد شدید از واکنش خشن جمهوری اسلامی به اعتراضات خوزستان، خواستار احترام به «حق اعتراض»، آزادی بدون «قید و شرط» بازداشت‌شدگان و پایان اختلال در اینترنت شد.

این بیانیه پس از اعتراضات شهروندان خوزستان به بی‌آبی صادر می‌شود که طی آن بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، دست‌کم هشت نفر کشته و تعداد زیادی بازداشت شدند.

این اعتراضات در دیگر نقاط ایران هم مورد حمایت قرار گرفت و منجر به کشته‌ شدن چند معترض و بازداشت‌های گسترده شد.

در بیانیه این سازمان از این که پاسخ مقام‌های جمهوری اسلامی به اعتراضات مردمی به تشدید بحران بی‌آبی، «استفاده غیرقانونی از زور از جمله شلیک به سمت معترضان، بازداشت‌های خودسرانه و قطع اینترنت» بوده، انتقاد شده است.

سازمان «آرتیکل ۱۹» از حاکمیت ایران خواسته است «بلافاصله به استفاده از نیروی غیرقانونی علیه معترضان پایان دهد، به حق اعتراض احترام بگذارد، بدون قید و شرط همه کسانی را که تنها به دلیل استفاده از حق اعتراض خود بازداشت شده‌اند، آزاد کرده و به اختلالات و قطع اینترنت در دوره‌های اعتراض پایان دهد.»

در این بیانیه آمده که حاکمیت ایران در طول سال‌های اخیر «به طور فزاینده‌ای برای سرکوب آزادی بیان در طول اعتراضات، جلوگیری از بسیج و پنهان کردن استفاده از خشونت وحشیانه» رو به اخلال در اینترنت آورده است.

مدیر این سازمان تاکید کرده که مقام‌های جمهوری اسلامی به «محض بروز نشانه‌های اعتراض» در کشور، از «قوه قهریه مرگبار» علیه معترضان استفاده می‌کنند.

وی اتکای آنها به «نیروی کشنده» در برابر معترضان «غیرمسلح»، بازداشت خودسرانه و اختلال و قطع اینترنت را «نشان‌دهنده بی‌توجهی کامل به حقوق بشر» عنوان کرده است.

او ویدئوها و تصاویری را که در جریان این اعتراضات و به گفته وی «در متن یک محاصره همه‌جانبه آزادی بیان» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده از جمله «شواهد مهم نقض حقوق بشر» در ایران معرفی کرده است.

آرتیکل ۱۹ به ویژه برخورد خشونت‌آمیز با مردم استان خوزستان را که به گفته او «با تبعیض سیستماتیک و حاشیه‌نشینی» روبرو بوده و برای حق حیاتی آب، اعتراض کرده‌اند، تکان‌دهنده دانسته است.

این سازمان از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خواسته اقدامات مشخصی از جمله ایجاد یک «مکانیسم تحقیق و پاسخگویی برای پایان دادن به مصونیت مقامات ایرانی» که با این نوع اعتراضات برخورد خشونت‌آمیز می‌کنند، در نظر بگیرد.

سازمان «آرتیکل ۱۹» در بیانیه خود تاکید کرده که استفاده از «گلوله‌ واقعی» علیه معترضانی که «تهدیدی برای زندگی دیگران» نیستند، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و بر اساس این قوانین «جنایت» محسوب می‌شود.

برخورد خشونت‌آمیز با اعتراضات خوزستان و دیگر شهرهای ایران در شرایطی صورت گرفت که رهبر جمهوری اسلامی چند روز پس از اعتراضات گفت: «مردم ناراحتی خود را بروز دادند اما هیچ گله‌ای از آنها نمی‌توان داشت چراکه مسئله آب آن‌ هم در آن آب‌ و هوای گرم خوزستان مسئله کوچکی نیست.»

با این حال وی و دیگر مقام‌های کشور از جمله حسن روحانی به معترضان درباره هشدار دادند که مراقب «بهانه» دادن به دست «دشمن» باشند.

در هفته‌های اخیر، قطع مکرر برق، سقوط ارزش پول ملی، تورم شدید، تشدید سرکوب منتقدان و مخالفان و همچنین انسداد سیاسی باعث افزایش و گسترش نارضایتی‌ها در ایران شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.