کاهش ۳۰ درصدی فروش نان پس از افزایش قیمت

دوشنبه, 11ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

«قبلا لااقل ۴۰۰ سنگک ۷ هزار تومانی می‌زدیم، ولی چون قیمتش الان ۱۰ هزار تومان درمی‌آید، مشتری‌اش خیلی کم شده است»

افزایش قیمت نان باعث فروش کمتر آن شده است – عکس از برنا

در پی افزایش قیمت آرد و با تبع آن گران شدن نان، برخی نانوایی‌ها اعلام کردند که میزان فروش آنها از ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نان مهم‌ترین بخش در سبد غذایی خانوارهای ایرانی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش همشهری، وقتی با برخی از شاطرها در مورد فروش نان در این روزها صحبت می‌کنید با این پاسخ‌ها مواجه می‌شوید: «فروشمان حداقل ۳۰ درصد کم شده»، «قبلاً روزی هزار تا می‌زدیم الان نزدیک به ۳۰۰ تا کمتر می‌زنیم»، «قبلاً لااقل ۴۰۰ تا سنگک ۷ هزار تومانی می‌زدیم ولی چون قیمتش الان ۱۰ هزار تومان درمی‌آید، مشتری‌اش خیلی کم شده، قبلاً ۱۰ رگال پخت می‌کردیم، الان ۷ رگال بیشتر پخت نمی‌کنیم …»

آنها معتقدند اگرچه نرخ‌های قدیم باعث ضرر نانوایی‌ها می‌شد، اما نرخ جدید نیز منجر به کاهش فروش شده است. در واقع مردم توان پرداخت پول بیشتر برای نان گران‌تر را ندارند.
البته افزایش قیمت در راستای گران‌تر شدن مواد اولیه پخت نان بوده است. برای مثال کنجد مورد استفاده این نانوایی‌ها از کیلویی ۷ هزار و ۵۰۰ تومانِ در سال گذشته، به ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

اما در مقابل، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران، با تکذیب کاهش فروش و گران‌تر شدن نان، مدعی است نه فروش کاهش داشته و نه نوع تقاضا تغییر کرده است.

اصغر پابرجا، در این باره می‌گوید: «نانوایی‌های سنگکی باید با چانه‌های به وزن ۶۵۰ گرم نان بپزند و سنگکی‌ها نباید نرخ‌های متفاوت داشته باشند. به گفته او نان سنگک ساده ۳ هزار تومان و دو رو کنجدی ۵ هزار تومان قیمت دارد و بالاتر از این نرخ تخلف است. این گفته‌ها در شرایطی است که در بعضی از نانوایی‌های سنگکی کمترین قیمت نان ۵ هزار تومان است و نان ۳ هزار تومان وجود ندارد.»

از سوی دیگر، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران، نرخ جدید تعیین شده برای نان سنگک را پایین‌تر از هزینه‌های پخت می‌داند و می‌گوید: «نرخی که امروز گرفتیم بر اساس هزینه‌های سال ۹۹ بود و هزینه‌های سال ۱۴۰۰ در آن دیده نشد اما ما در تعامل با کارگروه آرد و نان، این نرخ را قبول کردیم. این پذیرش از یک سو برای رعایت حال مردم بود و از سوی دیگر در زمینه نان خیلی مسائل دیگری وجود دارد که باید در تعیین نرخ در نظر گرفته شود.»

پیش از این، خبرگزاری مهر به نقل از حشمت‌الله عسگری، معاون استاندار تهران، نوشت: «گرانی قیمت نان در استان تهران از مصوبات کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان استان تهران است. بر اساس مصوبه جدید، هر عدد نان بربری از یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک سه هزار تومان و لواش ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.»

افزایش قیمت نان، به طور مستقیم بر زندگی قشر کارگر تأثیر می‌گذارد و افزایش گرسنگی و فقر در جامعه را در پی دارد؛ آن‌هم در شرایطی که بارها اعلام شده است برخی از مردم در نقاط محروم، جز نان چیزیبرای خوردن ندارند و حالا با گران شدن قیمت نان بیم آن می‌رود که همان را نیز از دست بدهند؛ به خصوص اینکه تجربه نشان داده است که پس از گران شدن نان، قیمت دیگر کالاها نیز به سرعت افزایش می‌یابد. برای همین است که به قول عبدالله بلواسی، «حتی کارگران خباز که طی یک روند ناعادلانه و غیرقانونی افزایش دستمزدشان را به افزایش قیمت نان گره زده‌اند، با گران شدن نان مخالف‌اند چرا که با گران شدن نان، همه کالاهای اساسی گران می‌شوند و دود آن فقط به چشم کارگران و کم‌درآمدها می‌رود.»

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.