عربستان: ایران در اقدامات منفی خود بی‌پرواتر شده است

چهارشنبه, 13ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه گفت که به باور او، ایران بی‌پرواتر شده و در نقاط مختلف خاورمیانه اقدامات منفی انجام می‌دهد که از «ایجاد خطر برای کشتی‌ها و مسلح کردن حوثی‌ها تا مشارکت در بن‌بست سیاسی لبنان» را دربر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او با اشاره ضمنی به خبر تازه‌ای مبنی بر «ربودن شدن یک نفتکش از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در دریای عمان» گفت «ایران در کل منطقه به گستاخی خود ادامه داده می‌دهد و با اقدامات منفی خود به‌شدت در منطقه فعال است.»

اظهارات فیصل بن فرحان که از طریق تماس ویدئویی با یک اندیشکده آمریکایی بیان شده، همزمان است با انتشار گزارش‌هایی از ربوده شدن یک کشتی در آب‌های امارات متحده در دریای عمان.

وزیر خارجه عربستان همچنین گفته است در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران این اطمینان را بدهد که جمهوری اسلامی هرگز به سلاح هسته‌ای دست نیابد، دولت ریاض از آن حمایت خواهد کرد.

عربستان و امارات پیشتر نیز خواستار مشارکت در مذاکرات هسته‌ای و گنجاندن بندهایی در برجام بودند که جواب‌گوی تهدیداتی باشد که حمایت ایران از گروه‌های نیابتی در منطقه و برنامه موشکی ایران ایجاد کرده‌است.

طی سال‌های گذشته چندین نفتکش در آب‌های جنوب ایران و تأسیسات نفتی عربستان مورد هدف قرار گرفته‌است. آمریکا، اروپا، اسرائیل و عربستان ایران را متهم به این حملات کرده‌اند؛ موضوعی که ایران آن را رد کرده‌است.

هفته گذشته همچنین یک کشتی اسرائیلی در آب‌های عمان هدف قرار گرفت و روز سه‌شنبه در حالی که چندین نفتکش اعلام کرده‌اند در آب‌های امارات کنترل کشتی را از دست داده‌اند، یک کشتی حمل آسفالت و قیر گفته می‌شود توسط نیروهای مورد حمایت ایران به گروگان گرفته شده‌است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.