وزارت خارجه ایران: مذاکره جدیدی با عربستان انجام نشده است

دوشنبه, 8ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

به‌رغم آن‌که پیشتر اعلام شده بود یکی از اهداف اجلاس سران در بغداد رفع تنش میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی است، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۷ شهریور گفت: «مذاکرات تازه‌ای با عربستان سعودی به میزبانی عراق انجام نشده است.»

سعید خطیب‌زاده گفت مذاکره‌ای میان ایران و عربستان سعودی در حاشیهٔ برگزاری نشست اخیر بین‌المللی بغداد انجام نشد و افزود: «تاکنون سه دور گفت‌وگو بین دو کشور برگزار شده و در صورت لزوم دورهای بعدی برگزار می‌شود.»

این در حالی است که خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه سوم شهریور به‌نقل از یک مقام عراقی نوشت که بغداد امیدوار است از طرف جمهوری اسلامی ابراهیم رئیسی در اجلاس روز شنبه حضور یابد و یکی از اهداف اصلی از این اجلاس رفع تنش میان عربستان سعودی و متحدان عربش از یک سو و جمهوری اسلامی از سوی دیگر است.

روابط ایران و عربستان پس از حملهٔ تندروهای طرفدار رهبر جمهوری اسلامی به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد در دی ۹۴ قطع شد و در سال‌های اخیر نیز به‌‌دنبال درگیری‌ در سوریه و یمن و افزایش رقابت‌های منطقه‌ای بیشتر تیره‌ و تار شد.

با این حال، از حدود یک سال پیش مذاکراتی میان دو طرف برای رفع تنش انجام شده است که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ متوقف شد.

پس از این انتخابات که به اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی ختم شد، وی گفت که خواستار بهبود روابط با کشورهای همسایه در خلیج فارس است و بازگشایی سفارت دو کشور ایران و عربستان نیز از نظر جمهوری اسلامی هیچ مانعی ندارد.

در همین زمینه در مرداد سال جاری نیز سفیر ایران در عراق دلیل توقف مذاکرات با عربستان را تشکیل دولت جدید در ایران اعلام کرد و گفت که در مورد ادامهٔ این مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی تصمیم‌گیری خواهد شد.

در این میان مدتی است که دولت عراق زیر نظر مصطفی الکاظمی سخت تلاش می‌کند نقش میانجی را میان تهران و ریاض ایفا کند.

اما سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ضمن آن‌که خبر از انجام نشدن مذاکره در نشست اخیر بین‌المللی بغداد داده، گفته است که «هیچ بن‌بستی بین این دو کشور بزرگ در این منطقه نیست که قابل‌حل نباشد و تنها اراده سیاسی و اقدام در پایتخت‌های دو کشور می‌تواند کمک‌کننده باشد».

این در حالی است که وزیر خارجه عربستان پیشتر اعلام کرده بود دولت ریاض در صورتی از توافق موسوم به احیای برجام حمایت خواهد کرد که این توافق اطمینان بدهد جمهوری اسلامی هرگز به جنگ‌افزار هسته‌ای دست نمی‌یابد.

عربستان و امارات همچنین خواستار مشارکت در مذاکرات هسته‌ای و گنجاندن بندهایی در برجام بوده‌اند که جواب‌گوی تهدیداتی باشد که حمایت ایران از گروه‌های نیابتی در منطقه و برنامه موشکی ایران ایجاد کرده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.