طالبان در حمله پنجشنبه شب به پنجشیر تلفات سنگینی دادند

جمعه, 12ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، رهبری جبهه مقاومت دوم را به عهده دارد-Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

طالبان در نبرد شب پنجشنبه با جبهه مقاومت ۴۵۰ کشته و بیش از۲۳۰ تن اسیر دادند

پس از آنکه گفت‌وگوهای صلح هیئت طالبان و جبهه مقاومت دوم به رهبری احمد مسعود بی‌نتیجه پایان یافت، رهبران طالبان به طور رسمی علیه نیروهای مقاومت پنجشیر اعلان جنگ کردند و وعده دادند که به زودی جبهه پنجشیر را شکست می‌دهند و کنترل این استان را به دست می‌گیرند.

پس از این اعلان جنگ طالبان برای تصرف پنجشیر، جنگجویان این گروه عملا به میدان نبرد با جبهه مقاومت وارد شدند و دو شب و دو روز جنگیدند اما با تحمل تلفات سنگین شکست خوردند و نتوانستند پیشروی کنند. شب پنجشنبه، ۱۱شهریور، طالبان آخرین تلاش‌های خود برای شکست نیروهای مقاومت‌ را به کار بستند و شماری زیادی از جنگجویانشان را از سایر نقاط افغانستان با خود همراه کردند اما بار دیگر شکست خوردند و با وارد آمدن تلفات سنگین، پا به فرار گذاشتند.

فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت، در مورد تلفات طالبان و شکست این گروه از نیروهای مقاومت‌ پنجشیر در توییتر نوشت: «شبی خونین برای طالبان بود. هشت هزار طالب با ۳۵۰ هاموی پس از چهار ساعت درگیری عقب رانده شدند و در کمین افتادند. ۴۵۰ طالب کشته و ۱۳۰ نفر از آنان اسیر شدند.»

آقای دشتی این جنگ را برای طالبان سنگین و پرتلفات و برای مقاومت‌ پنجشیر پردستاورد خوانده است: «خواجه‌غار تخار آزاد شد، پروان به کنترل درآمد و نیروهای مقاومت‌ در حال پیشروی به سمت بدخشان، کاپیسا و بغلان‌اند.»

سخنگوی جبهه مقاومت با تاکید بر تداوم ایستادگی و مبارزه، به طالبان گفت: «اگر قرار بود ما از دفاع از مردم و کشور خود دست بکشیم، جبهه مقاومت ایجاد نمی‌کردیم. این جبهه نه برای تسلیم بلکه برای دفاع از حقوق و آزادی‌ها و ارزش‌هایی که در ۴۰ و چند سال گذشته برایش مبارزه شد، ایجاد شده است و انشاالله تا پایان به کار خود ادامه می‌دهد.»

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، که رهبری جبهه مقاومت دوم را به عهده دارد، پس از ورود طالبان به کابل گفته بود: «ما خواهان ادامه جنگ و کشتار نیستیم و از طالبان می‌خواهیم که پیش از آنکه به تصرف پنجشیر فکر کند، با رهبران سیاسی افغان برای ایجاد یک نظام همه‌شمول که خواست و اراده همه افغان‌ها در آن دخیل باشد گفت‌وگو کند؛ وگرنه جبهه مقاومت برای دفاع از حقوق سایر شهروندان افغانستان در مقابل طالبان ایستادگی می‌کند و تا رسیدن به اهداف مردم از مبارزه دست بر نمی‌دارد.»

با آغاز جنگ و حمله طالبان به پنجشیر آشکار است که این گروه به پیام‌های آقای مسعود پاسخ مثبت نداده است و بر تسلیم شدن او اصرار دارد که در نتیجه آن، جنگ دو طرف آغاز شده است و هر روز و شب که می‌گذرد، شدت می‌گیرد و پیشروی جبهه مقاومت بیشتر می‌شود.

افغان‌ها و سیاستمداران سابق این کشور بر این باورند که اگر طالبان راه صلح در پیش نگیرند و برای ایجاد یک نظام سیاسی همه‌شمول با تمام رهبران و احزاب سیاسی این کشور ائتلاف نکنند، جنگ در افغانستان شدت خواهد یافت و طالبان شکست سنگینی خواهند خورد که نتیجه آن به سود هیچ کس نخواهد بود.

قابل ذکر است که طالبان تلاش داشتند با حمله به پنجشیر و شکست جبهه مقاومت، روز ۱۲ شهریور، پس از اقامه نماز جمعه در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، حکومت خود را رسما معرفی و اعلام کنند که کنترل تمام افغانستان را در دست دارند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.