‘خروج ۷ میلیارد دلار از ایران’ برای خرید ملک در ترکیه

یکشنبه, 11ام مهر, 1400
اندازه قلم متن
جدیدترین داده‌های ارائه شده توسط مرکز آمار ترکیه که به ماه اوت (۲۰۲۱) برمی‌گردد نشان می‌دهد شهروندان ایرانی با خرید ۹۱۱ خانه در این کشور باز هم از سایر شهروندان خارجی پیشی گرفته‌اند

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 
توضیح تصویر،

جدیدترین داده‌های ارائه شده توسط مرکز آمار ترکیه که به ماه اوت (۲۰۲۱) برمی‌گردد نشان می‌دهد شهروندان ایرانی با خرید ۹۱۱ خانه در این کشور باز هم از سایر شهروندان خارجی پیشی گرفته‌اند

 

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران از “خروج ۷ میلیارد دلار ارز از ایران برای خرید ملک در ترکیه” طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ خبر داده است. او گفته با این اقدام، شهروندان ایرانی “ترکیه را ورشکستگی نجات دادند.”

آقای یوسفی با انتشار پیامی در توییتر نوشته: “پس از نقش ایران در عدم سقوط دولت اردوغان در کودتا، این بار ایرانیان با خرید ملک، ترکیه را از ورشکستگی نجات دادند.”

او در بخش دیگری از همین پیام آورده: “از ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج شده است. هزینه گستاخی های اخیر را برخی از ایرانیان پرداخت کرده‌اند.”

طی سال‌های اخیر شهروندان ایرانی از جمله پرشمارترین خریداران خارجی خانه در ترکیه بوده‌اند؛ طی یک سال اخیر در اکثر ماه‌ها، ایرانی‌ها در مقایسه با سایر شهروندان غیرترک، بیشترین تعداد خانه‌ها را در این کشور خریده‌اند.

جدیدترین داده‌های ارائه شده توسط مرکز آمار ترکیه که به ماه اوت (۲۰۲۱) برمی‌گردد نشان می‌دهد شهروندان ایرانی با خرید ۹۱۱ خانه در این کشور باز هم از سایر شهروندان خارجی پیشی گرفته‌اند.

در این ماه شهروندان عراق و روسیه به ترتیب با خرید ۹۰۰ و ۴۵۱ خانه رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

توضیح ویدئو،

ایرانی‌ها در بازار مسکن ترکیه

حدود دو سال پیش دولت ترکیه برای جذب سرمایه‌های خارجی و خروج از رکود، قوانین شهروندی این کشور برای اتباع خارجی را تغییر داد که در پی آن کسب شهروندی این کشور با خرید خانه آسان‌تر‌ شد.

پیش از تغییر این قوانین متقاضیان کسب شهروندی ترکیه باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند که بر اساس قوانین جدید این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

تغییر این قوانین در حالی بود که افزایش نرخ تورم عمومی و جهش قیمت مسکن در کنار بحران‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری از شهروندان ایرانی را را تشویق به خرید خانه در کشور همسایه کرد.

بیشترین خانه‌های خریداری شده توسط شهروندان خارجی در ترکیه بطور سنتی مربوط به شهرهای استانبول، آنکارا، آنتالیا و بورسا بوده است.

همزمان طی دو سال اخیر با افزایش نرخ ارز، قیمت خانه در ایران چند برابر شده است؛ افزایش بی‌سابقه جهش قیمت مسکن در ایران از سال ۱۳۹۷ در حالی است که این بازار به نوعی در رکود تورمی به سر می‌برد.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد در شهریور ماه امسال متوسط قیمت هر متر مربع مسکن معامله شده در شهر تهران ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل (شهریور ۱۳۹۹) ۳۰/۵ درصد افزایش یافته است.

اقدام کشور همسایه در حالیست، دولت ایران در سال ۱۳۹۸ مجوز اقامت پنج‌ساله برای خارجی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری بلندمدت ۲۵۰ هزار دلاری را تصویب کرد که این طرح مورد استقبال قرار نگرفت.

بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور اخیرا گفته “به دلیل بالا بودن رقم سرمایه گذاری، حتی یک مورد تقاضا در این چهارچوب صورت نگرفت.”

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.