رشد ۱۶۰ درصدی قیمت زمین

دوشنبه, 15ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

maskan

در بررسی مرکز آمار از وضعیت بازار مسکن در یک سال گذشته رشد ۱۶۰ درصدی قیمت زمین اعلام شد

بازار پرتلاطم مسکن در یک سال اخیر، رکودی جدی را تجربه کرده است؛ رکودی که انتظار می‌رفت با آمدن سال جدید، برطرف شود، اما نشد. مدتی بعد کارشناسان اعلام کردند که علت کاهش شدید خریدوفروش در بازار مسکن، انتظار مردم برای اعلام نتیجه انتخابات است.

سرنوشت انتخابات هم با نتیجه‌ای قابل قبول مشخص شد؛ اما باز هم در بازار مسکن هیچ بهبودی مشاهده نشد. تعدادی از کارشناسان معتقد بودند که هرچند بازار مسکن نسبت به بازار بورس و ارز رویدادها و تصمیم‌گیری‌های سیاسی وابستگی کمتری دارد، اما باز هم رکود بازار مسکن در نتیجه مبهم بودن آینده مذاکرات، تداوم پیدا کرده است. حال که مذاکرات نسبتا خوب پیش می‌رود و امید به فعالان اقتصادی کشور بازگشته است، باز هم شاهد رکود بازار مسکن هستیم. هرچند قیمت مسکن به خاطر افزایش نیاز بازار و تمایل مالکین به نقد کردن سرمایه‌های راکد خود در روزهای اخیر با کاهش مواجه شد؛ اما این کاهش قیمت واقعی نبود و فقط به نفع واسطه‌گران تمام شد.

در روزهای اخیر کارشناسان بارها اعلام کردند که قیمت‌ها به کف رسیده است. مشخص نیست این کف قیمت کجاست و آیا قیمت‌ها از این پایین‌تر خواهد آمد یا خیر. به‌هرحال آنچه اکثر کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند، این است که بازار مسکن تا پایان سال‌جاری به روند فعلی خود ادامه خواهد داد و تغییرات چشمگیری را تجربه نخواهد کرد. در سال گذشته و با وجود تورم حدودا ۴۰‌درصدی، ارزش وام ۲۰‌میلیونی مسکن به شدت پایین آمده و قدرت خرید مردم به شدت کم شده است.

این در حالی است که رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک در گفت‌وگو با ایسنا از کاهش مجدد قیمت مسکن خبر داده و اشاره کرده است که حباب باقیمانده در بازار مسکن تا حدود دو ماه آینده به صفر می‌رسد. او با اشاره به کاهش ۱۵‌درصدی حباب قیمت‌ها گفته است: نیمه دوم امسال برای بازار مسکن نیمه پررونق‌تری است و با به صدا درآمدن زنگ مدارس، وضعیت بازار مسکن به سمت رونق پیش می‌رود.

در حالی بعضی از فعالان مسکن از رونق بازار و کاهش قیمت‌ها سخن می‌گویند که آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار، حاکی از افزایش چشمگیر قیمت‌ها در سال گذشته است. طبق این گزارش، قیمت هر متر زمین در بهار ۹۲ نسبت به بهار سال گذشته ۱۶۰‌درصد افزایش پیدا کرده است. این آمار حاکی از افزایش ۶۷/۴ ‌درصدی متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی و افزایش ۳۱/۲ ‌درصدی متوسط مبلغ اجاره به علاوه سه‌درصد ودیعه پرداختی برای یک متر مربع زیربنای مسکونی است. طبق این گزارش، متوسط قیمت خریدوفروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران حدود ۵‌میلیون و ۸۴۰‌هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل، ۳/۲ ‌درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۱۶۰/۲ ‌درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران نیز حدود ۴‌میلیون و ۲۳۵‌هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل ۸/۵ ‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶۷/۴ درصد افزایش را تجربه کرده است. متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه‌درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نیز حدود ۱۷‌میلیون و ۷۱۲‌هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل ۸/۱ ‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۱/۲ ‌درصد افزایش داشته است.

محسن مقدس‌زاده، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با« بهار» درباره به کف رسیدن قیمت‌ها چنین می‌گوید: نوسانات قیمت ارز و طلا و همچنین انتظار برای مشاهده نتایج مذاکرات انجام شده با کشورهای خارجی، مردم را در نوعی سردرگمی فروبرده است و سرمایه‌گذاران نمی‌دانند باید در چه حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنند. در ماه‌های اخیر، خریدوفروش بسیار محدود شده و بازار مسکن درگیر رکودی جدی است. تعداد زیادی از افراد، وام‌های بانکی متعددی را دریافت کرده‌اند و به بازار بدهکارند؛ اما به خاطر رکود خریدوفروش مسکن نتوانسته‌اند سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کرده و بدهی‌های خود را پرداخت کنند. در نتیجه چاره‌ای ندارند جز این‌که قیمت فروش را پایین بیاورند تا سریع‌تر واحدهای خود را به فروش برسانند. او اضافه می‌کند: با وجود کاهش قیمت مسکن، هیچ روزنه‌ای از افت قیمت مصالح ساختمانی یا زمین مشاهده نمی‌کنیم.

البته این مساله کاملا طبیعی است؛ زیرا تا زمانی که مشکلات کارخانه‌های تولیدی در زمینه تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز حل نشده و بازار روان نشود، هیچ کاهشی در قیمت زمین و مصالح ساختمانی مشاهده نخواهیم کرد. البته شکل‌گیری مذاکرات و بهبود روابط بین‌المللی می‌تواند به بهبود بازار مسکن منجر شود؛ زیرا پروژه‌های عمرانی به حرکت درمی‌آید و شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری‌های خود را در داخل کشور از سر می‌گیرند. به این ترتیب شاهد بروز رونقی کلی در حوزه کسب‌وکار خواهیم بود که نیاز بیشتر به مسکن و دفتر کار را نیز در پی خواهد داشت. علاوه بر این، با توسعه همکاری‌های بین‌المللی و بهبود اوضاع اقتصادی، امکان خرید مسکن برای گروه بیشتری از افراد فراهم می‌شود و خریدوفروش رونق می‌گیرد.
از: بهار


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.