انتشار نامۀ روحانی به محمدباقر نوبخت در پایان دولت دوازدهم: «همۀ موجودی خزانه تخلیه شده است»

چهارشنبه, 5ام آبان, 1400
اندازه قلم متن
حسن روحانی-رییس‌جمهوری سابق ایران © DR

انتشار نامه ای از دولت حسن روحانی به تاریخ اوایل مرداد سال جاری دربارۀ خالی بودن خزانۀ کشور، خبرساز شده و در رسانه های اجتماعی بازتاب گسترده ای یافته است. این درحالیست که محمدباقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه، در واکنش به انتشار این نامه، ضمن تکذیب ادعای خزانۀ خالی در دولت روحانی، تأکید کرد که «خزانه ورودی مستمر دارد و هیچوقت خالی نمی شود».

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه ۵ آبان، در مطلبی با عنوان «افشای سند خزانۀ خالی»، تصویری را از نامۀ حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق ایران خطاب به محمدباقر نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه به تاریخ ۹ مردادماه منتشر کرده و آن را «اعتراف بی سابقۀ روحانی» توصیف کرده است.

در نامه‌ای که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده، امضای محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری دولت دوازدهم دیده می شود که نوشته است حسن روحانی در پاسخ به درخواست محمدباقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تخصیص بودجه به منظور تکمیل و بهره‌برداری از پروژه آب رسانی آبیک، این گونه پی نوشت کرده است: «همه موجودی خزانه براساس درخواست های جناب عالی تخلیه شده است. موجودی وجود ندارد.»

این در حالیست که تاریخ نامه مربوط به نهم مرداد سال جاری ، یعنی سه روز مانده به پایان دولت حسن روحانی رئیس جمهوری سابق ایران است.

ساعاتی پس از انتشار این نامه، محمدباقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه، ادعای خالی بودن خزانه در روزهای پایانی فعالیت دولت دوازدهم را تکذیب کرد.

وی تأکید کرد که منظور حسن روحانی در این نامه، «مربوط به تمام شدن موجودی یک ردیف خاص از بودجه بوده است». وی افزود: «در دولت قبل تصمیم گرفته شد طرح‌های عمرانی اولویت‌دار را که تا پایان عمر دولت دوازدهم قابل اتمام بودند ، هرچه زودتر به سرانجام برسانیم تا طرح‌های نیمه تمام کمتری باقی بماند؛ برای این منظور ردیفی مختص طرح‌های اولویت دار نزد خزانه در نظر گرفته شد اما موجودی این ردیف اوایل مرداد ماه به اتمام رسیده بود؛ به همین جهت رئیس جمهوری در پاسخ به درخواست تخصیص بودجه برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه آبیک، مرقوم کردند که موجودی این ردیف به پایان رسیده است».

 رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه کشور، با تاکید بر اینکه «خزانه در پایان دولت دوازدهم خالی نبوده»، تصریح کرد: «خزانه ورودی مستمر دارد و هر روز در آن مبالغی تجمیع می‌شود. این بدان معناست که خزانه هیچ وقت خالی نمی‌شود. حتی اگر چنین ادعای محالی صحت داشت، پس چطور طی سه ماه گذشته حقوق‌ از سوی دولت جدید پرداخت شده است؟»

در همین حال، خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیز به انتشار این نامه توسط خبرگزاری تسنیم واکنش تندی نشان داد و نوشت: «در سوال برانگیز بودن این نامه همین بس که علاوه بر ادبیاتی عجیب و فقدان مهر محرمانه، نشان می‌دهد گویا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از وضعیت خزانه مطلع نیست و باید رئیس جمهور وضعیت خزانه را به وی اعلام کند حال آنکه علی القاعده این رئیس جمهور است که وضعیت خزانه را از رئیس سازمان برنامه و بودجه خود استعلام می‌گیرد».

این خبرگزاری در ادامه نوشته است: « انتشار چنین گزارش‌ها و نامه‌هایی آن هم در بحبوحه مذاکرات و در شرایطی که مردم و به‌ویژه فعالان اقتصادی به برنامه‌ها و تدابیر اقتصادی دولت رئیسی چشم امید بسته‌اند و انتظارات تورمی‌شان قدری تعدیل شده است، بسیار تردید برانگیز است و از انگیزه‌هایی نادرست که قصد ضربه به مصالح ملت و کشور را دارد، حکایت دارد، انگیزه‌هایی که از طرفی به دنبال ارسال سیگنال ضعف به دشمن برای اعمال تحریم‌های بیشتر و از طرفی به دنبال ناامید کردن مردم و فعالان اقتصادی است.»

روزنامۀ دنیای اقتصاد نیز نوشته است: «این نامه مستمسکی شد برای رسانه‌های منتقد دولت قبل که بر طبل خالی خزانه بکوبند و آتش ادعای تحویل زمین سوخته به دولت مستقر را برافروزند.»

خبرگزاری تسنیم روز سه‌شنبه در مقدمه «سند افشای سند خالی بودن خزانه» نوشته‌ است: «دولت سیزدهم (دولت ابراهیم رئیسی) در شرایط بسیار نامطلوب اقتصادی سکان هدایت اقتصاد کشور را در دست گرفته است و شواهد و قرائن مختلف مستند به آمارهای مراکز دولتی و غیردولتی نشان می‌دهد که چالش‌هایی مانند کسری بودجه، تورم، رکود اقتصادی از جمله میراث‌های شومی است که در چند ماه نخست حضور دولت جدید گریبان اقتصاد ایران را گرفته است.»

اخیراً گزارشی منتسب به بانک مرکزی منتشر شد که نشان می دهد تورم در نیمه نخست سال جاری به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز حاکی از کسری بودجه حداقل ۴٠٠ هزار میلیارد تومانی و عدم تکافوی منابع بودجه در سال جاری است.

همچنین اخیراً گزارشی از سازمان برنامه‌وبودجه منتشر شده بود که اواخر دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی، تنظیم شده و در آن هشدار داده شده بود که در صورت ادامه تحریم‌ها، میزان بدهی‌های دولتی تا سال ۱۴۰۳ به نصف تولید ناخالص داخلی می‌رسد و بدین ترتیب، دولت در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.