وزیر نفت ایران درباره وارد کننده نفت و گاز شدن این کشور هشدار داد

سه شنبه, 11ام آبان, 1400
اندازه قلم متن
به دلیل اعمال تحریم هایی آمریکا که برخی از آنها از دهه ۱۳۷۰ خورشیدی آغاز شده، امکان سرمایه گذاری کلان بین المللی برای توسعه صنایع ایران وجود نداشته

منبع تصویر،IRNA

 
توضیح تصویر،

به دلیل اعمال تحریم هایی آمریکا که برخی از آنها از دهه ۱۳۷۰ خورشیدی آغاز شده، امکان سرمایه گذاری کلان بین المللی برای توسعه صنایع ایران وجود نداشته

 

جواد اوجی، وزیر نفت ایران از نیاز این کشور به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز خبر داده و گفته “اگر برای توسعه هزینه نشود، ایران در آینده به واردکننده نفت و گاز تبدیل می‌شود”.

این میزان سرمایه نزدیک به دو برابر کل درآمدهای نفتی ایران پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است.

آقای اوجی در جلسه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران از این نیاز خبر داده گفته “در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری لازم در صنعت نفت و گاز انجام نشده است”.

صنایع نفت و گاز ایران با تحریم های ایالات متحده رو به رو است. به دلیل اعمال تحریم هایی آمریکا که برخی از آنها از دهه ۱۳۷۰ شمسی آغاز شده، امکان سرمایه گذاری کلان بین‌المللی برای توسعه صنایع ایران وجود نداشته است.

با گذشت نزدیک به سه دهه از تحریم های آمریکا علیه صنایع نفت و گاز ایران و ناتوانی این کشور از جذب سرمایه گذاری خارجی، این بخش نتوانسته رشد پیش بینی شده داشته باشد و به گفته وزرای نفت در ادورا مختلف، آثار فرسودگی در صنعت نفت و گاز ایران نمایان شده است.

به تازگی محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، هشدار داده بود که اگر سرمایه‌گذاری لازم در این بخش انجام نشود و برنامه‌های جبرانی برای تولید گاز به اجرایی در نیاید، ایران تا سال ۱۴۰۴ به وارد کننده گاز تبدیل خواهد شد.

وزیر نفت ایران درباره وارکننده نفت و گاز شدن این کشور هشدار داده

منبع تصویر،SHANA

 
توضیح تصویر،

وزیر نفت ایران درباره وارکننده نفت و گاز شدن این کشور هشدار داده

 

در حال حاضر ایران دارای دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان است اما به دلیل کمبودهای ناشی از توسعه نیافتن صنعت نفت و گاز، در حال تلاش برای واردات گاز از ترکمنستان است.

همزمان اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی گاز طبیعی فشرده گفته است طبق توافق ایران و روسیه تا زمانی که تراز گاز ایران مثبت است و تولید به نسبت مصرف داخلی جوابگو است، ایران حق استخراج منابع گازی دریای خزر را ندارد و روسیه به ایران اجازه نمی دهد از هشت میدان گازی خود در این دریا بهره برداری کند.

گرچه ایران سال‌هاست که با تحریم‌های نفتی و گازی آمریکا رو به رو است که سرمایه گذاری خارجی در این صنعت را هدف گرفته اما با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، فروش مخصولات نفتی، گازی و پتروشیمی ایران هم تحریم شده و ایران جایگاه خود را در میان کشورهای صادر کننده نفت از دست داده است.

ایران پیش از تحریم‌ها دومین کشور صادر کننده نفت در میان اعضای سازمان اوپک بود.

مقام های دولتی ایران گفته‌اند که تحریم‌ها باعث سقوط درآمدهای نفتی این کشور از ۱۰۰ میلیارد دلار به کمتر از ۸ میلیارد دلار شده است.

جواد اوجی وزیر نفت ایران در دولت ابراهیم رئیسی پیش از این برنامه “تهاتر” نفتی به عنوان راهی برای دور زدن تحریم ها خبر داده بود. در این طرح، ایران نفت خود را در ازای کالا یا خدمات به خریداران می دهد و این محصول عملا با پول نقد معامله نمی‌شود.

از: بی بی سی

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.