کارگران خوزستانی: حقوق‌ وبیمه‌های پرداخت نشده و وعده‌های مقامات

جمعه, 21ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر– استان خوزستان شاهد برگزاری دست‌کم ۹ تجمع اعتراضی در هفته منتهی به ۲۱ آبان‌ ۱۴۰۰ بود.

اعتراض به عدم پرداخت حقوق، مطالبات عقب افتاده، حق بیمه‌های پرداخت نشده، پرداخت سنوات بازنشستگی، عدم تبدیل وضعیت شغلی، عدم تامین حق‌آبه کشت گندم و افزایش مستمری بازنشستگان از جمله دلایل این اعتراضات بوده‌اند.

تجمع اعتراضی کارکنان دانشگاه آزاد واحد بندرماهشهر

کارکنان دانشگاه آزاد بندر ماهشهر روز ۱۵ آبان‌ماه، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق، مطالبات عقب افتاده و عدم پرداخت حق بیمه و… دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان نیشکر هفت تپه

گروهی از کارگران بازنشسته سال ۹۹ در مجتمع نیشکر هفت تپه، روز پانزدهم آبان‌ماه با تجمع مقابل ساختمان اداره کار شوش خواستار اصلاح احکام پرداخت سنوات بازنشستگی خود شدند.

کارگران بازنشسته که حدود ۱۲۰ نفر هستند، در اسفندماه سال ۱۳۹۹ بازنشسته شدند و از آن تاریخ پیگیر مطالبات عقب افتاده سنواتی خود بر اساس عرف کارگاه و قانون هستند.

یکی از کارگران بازنشسته می‌گوید: «ما بعد از گذشت هفت ماه از سال ۱۴۰۰ متوجه شدیم آن‌چه به عنوان سنوات به ما پرداخت شده به صورت قانونی محاسبه نشده است.»

به گفته او در حال حاضر مورد اختلاف آنها با کارفرما موضوع میزان و نحوه محاسبه سنوات بازنشستگی است. او در ادامه افزود: «واحد مالی و حسابداری شرکت که مدیریت آن به تازگی تغییر کرده، فقط حقوق ثابت هر یک از کارگران را ملاک تعیین سنوات بازنشستگی ما قرار داد. ولی مزایای حقوق را طبق مواد ۳۵و۳۶ و تبصره‌های الحاقی یک و سه آن را مبنای محاسبه سنوات قرار نداده است. این بر خلاف قانون کار و آخرین رای دیوان عدالت اداری در خصوص پرداخت سنوات خدمت است.»

یکی دیگر از کارگران بازنشسته این شرکت به ایلنا می‌گوید: «بعد از سال‌ها تلاش، توانستیم با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از این کارخانه بازنشسته شویم. اما ظاهرا نبود منابع مالی کافی در این شرکت بهانه‌ای شده تا مطالبات سنواتی‌ ما کارگران را طبق قانون کامل پرداخت نکنند. ما کارگران بازنشسته سال ۹۹ در نیشکر هفت تپه، تا گرفتن حق قانونی خود و خانواده‌هایمان به پیگیری‌های قانونی خود ادامه خواهیم داد.»

به گفته کارگران بازنشسته هفت تپه؛ هیات حل اختلاف اداره کار با استناد به آرای قدیمی و باطله تاکنون نتوانسته مشکلات مورد اختلاف ما کارگران را با کارفرما حل کند. در حالی‌ که طبق رای اخیر هیات عمومی دیوان عدالت اداری حق با کارگران است.

نارضایتی‌ها ریشه در تبعیض دارد

کارگران صنایع نفت و گاز مدت‌هاست که نسبت به شرایط شغلی خود معترض هستند. آنها که در بندر امام و ماهشهر اشتغال دارند، ریشه نارضایتی‌های خود را در قانون گریزی و تبعیض می‌دانند. در محدوده بندرامام و ماهشهر که صنایع نفت و پتروشیمی‌ بسیاری در آن وجود دارد، کارگران پیمانکاری واحدهای نفتی، بیش از هر چیز به تبعیض و قراردادهای پیمانکاری معترضند. این در حالی است که مناطق نفتی کشور به عنوان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معرفی شده و به همین دلیل خارج از شمول قانون کار هستند.

دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر امام و ماهشهر در رابطه با اعتراض و نارضایتی‌ کارگران پیمانی می‌گوید: «کارگران به تجربه متوجه شده‌اند تا مطالبات خود را در تجمعات پیگیری نکنند، کسی به آن‌ها اهمیت نخواهد داد. ولی متاسفانه اعتراض آنها هم اغلب به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. معمولاً در آخر چند کارگر نقره داغ می‌شوند تا مسئولیت شکل‌گیری تجمع به گردن آن‌ها بیافتد. نه مدیرانی که با عدم اجرای صحیح قوانین، باعث بروز مشکلات بسیار شده‌اند.»

به گفته او همین الان روزهاست که نیروهای پیمانکار پتروشیمی رازی و پتروشیمی کارون اقدام به تجمع کرده‌اند. دلیل آن هم عدم تحقق وعده‌های صورت‌جلسه شده‌ از سوی مدیران است. ماه گذشته هم نیروهای پیمانکار هلدینگ خلیج فارس، جلوی سازمان منطقه ویژه و نفرات شرکت‌ها در بندر امام تجمع کردند.

«باورصاد» دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر امام و ماهشهر معتقد است: «تعداد نارضایتی‌ها به طور مستقیم با معیشت کارگران و تبعیض‌های موجود رابطه دارد. این تبعیض‌ها و قانون‌ گریزی‌ها حس تظلم در جامعه کارگری به خصوص در بندر امام و ماهشهر و در مناطق آزاد کشور به وجود آورده است.»

تداوم اعتراض بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد

جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد نیز مطابق قرارهای اعتراضی خود روز یکشنبه ۱۶ آبان‌ماه در شهرهای اصفهان و اهواز، مقابل ساختمان این صندوق تجمع کردند. آنها خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند.

بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان اقدام به تجمع می‌زنند.

تجمع بازنشستگان کارگری در اهواز

بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی استان خوزستان هم روز ۱۶آبان  مقابل ساختمان تامین اجتماعی اهواز، یک تجمع اعتراضی برپا کردند.

بازنشستگان کارگری معترض، مطالبات خود را «افزایش مستمری دریافتی در موازات خط فقر»، «اجرای قانون هم‌سان سازی حقوق»، «اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی»، «رفع مشکلات بیمه تکمیلی»، «پرداخت پاداش آخر سال» و «محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان‌آور در محاسبات متناسب سازی» اعلام کرده‌اند.

اعتصاب کارگران شهرداری بندر ماهشهر

کارگران بخش خدمات شهرداری ماهشهر هم در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ها مقابل فرمانداری بندر ماهشهر اقدام به تجمع کردند.آنها جدا از پرداخت حقوق‌ عقب افتاده، خواهان تبدیل وضعیت شغلی و استخدام رسمی خود هستند.

مقامات شهرداری و شورای شهر به بهانه کمبود منابع مالی، از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای این دسته از کارگران خودداری می‌کنند. اما کارگران می‌گویند: «طرح طبقه‌بندی مشاغل یک حق قانونی است. همه کارگران خدمات شهرداری ماهشهر تحت پوشش قانون کار باید از این حق برخوردار باشند.»

تجمع  کشاورزان باوی

کشاورزان شهرستان باوی در خوزستان نیز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود، مقابل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ، یک تجمع اعتراضی برگزار کردند. کشاورزان شهرستان باوی، معترض به عدم تأمین حقابه کشت گندم و قطع آب باغات هستند.

انتظار چند ماهه برای دریافت یک حقوق

کارگران شهرداری کوت عبدالله از واریز بخشی از دستمزد ماههای تیر و مرداد خبر دادند. این واریز در حالی انجام شده که برای بسیاری از کارگران پیمانکاری این شهرداری، در حقوق تیرماه فقط ده روز کارکرد محاسبه شده و به دلیل اعتراض آنها، روزهای اعتراض برای کارگران غیبت در نظر گرفته شده است.

کارگران پس از مراجعه به معاونت شهردار و قول پیگیری او می‌گویند: «ـمعاون شهردار وعده داد در روزهای آینده نواقص حقوق کارگران را برطرف کند.»

به گفته کارگران، پیمانکار سال گذشته که به دلیل اجرای حکم بابت عدم پرداخت معوقات مزدی سال قبل کارگران در بازداشت موقت بود، با وثیقه آزاد شده است. کارگران به او ده روز وقت داده‌اند تا مطالبات کارگران را بپردازد و کامل تسویه کند.

کارگران شهرداری کوت عبدالله می‌گویند: «باید چند ماه منتظر دریافت حقوق ناچیز خود باشیم. زمانی که پرداخت می‌شود هم تازه متوجه می‌شویم که نه حقوق و نه حق بیمه ما را کامل واریز نکرده‌اند.»

شهرداری کوت عبدالله، چهارصد کارگر پیمانکاری در بخش‌های مختلف دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.