آخرین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان؛ یک نماینده مجلس در ایران از کشتار معترضان دفاع کرد

یکشنبه, 23ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

پنجمین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که به بررسی شهادت‌ها، گزارش‌ها و تحقیقات درباره سرکوب مرگبار اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸ اختصاص دارد، با شهادت یک معترض درباره سرکوب اعتراضات کردستان آغاز شد.

در ابتدای پنجمین روز این دادگاه که روز یکشنبه ۲۳ آبان در لندن برگزار می‌شود، آرام مردوخی به عنوان شاهد شماره ۱۲۵ چگونگی سرکوب معترضان در سنندج مرکز استان کردستان ایران را شرح داد.

او گفت بر روی ساختمان بانک‌ها در سنندج نیروهای تک تیرانداز مستقر شده بودند و سرهنگ جوانمردی، یکی از فرماندهان نیروی انتظامی، در سرکوب معترضان حضور داشت.

این شاهد اضافه کرد نیروهای امنیتی معترضان را بازداشت و در وانت‌هایی که پشت آن به شکل قفس درآمده بود محبوس کردند.

او همچنین اعلام کرد نیروهای امنیتی از آمبولانس برای انتقال نیروهای خود استفاده می کردند و به همین دلیل مردم هم برخی آمبولانس‌ها را آتش زدند.

در همین حال حسن نوروزی نایب‌رییس کمیسیون قضایی مجلس در واکنش به برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی آبان به وبسایت دیده‌بان ایران گفت: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟! طرف آمده بانک را آتش زده است و ما هم او را کُشتیم. چه کسی را می‌خواهید محاکمه کنید؟»

به نوشته دید‌‌ه‌بان ایران، این نماینده مجلس در پایان مصاحبه گفته «‌شوخی کردم» و تلفن را قطع کرده است.

شیما مهرانی، عضو تیم تحقیق گروه دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال با اشاره به محدودیت زمانی در این دادگاه برای شنیدن شهادت همه شاهدان، ابراز امیدواری کرد که در آخرین روز دادگاه فرصت بیشتری برای استماع شهادت‌ها باشد.

او همچنین با اشاره به درخواست‌های بسیار از داخل ایران، از جمله از سوی خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات آبان برای ارائه شهادت که پس از آغاز این دادگاه صورت گرفت، اضافه کرد تلاش می‌شود تا روزهای باقیمانده تا تصمیم قضات، با این افراد مصاحبه و اسناد و مدارک از آنان دریافت شود.

 

این عضو تیم تحقیق گروه دادستانی امکان برگزاری هرگونه جلسه اضافی برای دادگاه بین‌المللی مردمی آبان را به نظر قضات این دادگاه وابسته دانست.

جلسات روزانه دادگاه بین‌المللی آبان از چهارشنبه ۱۹ آبان در لندن آغاز شده است.

پیشتر در جریان چهار روز برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی برخی از معترضان، بازداشت‌شدگان و بستگان قربانیان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ جزییات تکان‌دهنده‌ای از چگونگی سرکوب، شکنجه و کشتار معترضان از سوی ماموران جمهوری اسلامی ارائه کردند.

روز شنبه، در چهارمین روز، رابرت هاینش استاد حقوق بین‌الملل بشردوستانه در دانشگاه لایدن، گفت بر اساس تحقیق او و همکارانش درباره کشتار آبان ۹۸، این کشتار «جنایت علیه بشریت» بوده است.

این استاد دانشگاه لایدن گفت تنها تعداد قربانیان ملاک معرفی یک اقدام به عنوان جنایت علیه بشریت نیست، بلکه قلمرو و گسترده بودن موضوعات و سیستماتیک بودن نیز جزو دیگر فاکتورها است و سرکوب اعتراضات آبان نیز در تمام ایران رخ داده و سرکوب نیز گسترده بوده است.

همچنین در سومین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، بهار صبا، پژوهشگر عفو بین‌الملل و شادی صدر، از مدیران سازمان عدالت برای ایران، گزارش‌هایی از اسناد جمع‌آوری شده درباره کشتار معترضان آبان ۹۸ ارائه کردند.

در روزهای اول و دوم دادگاه نیز کیفرخواست از سوی هیات دادستانی قرائت و جمعی از شاهدان و خانواده کشته‌شدگان، شهادت خود را به دادگاه ارائه دادند.

هدف از دادگاه بین‌المللی مردمی آبان «رسیدگی به کشتار و شکنجه مردم در اعتراضات آبان ۹۸» است و اظهارات ۴۵ شاهد علیه بیش از ۱۳۰ مقام جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، را بررسی می‌کند.

قرار است پس از بررسی مدارک و شهادت‌ها، قضات این دادگاه بین‌المللی مردمی رای خود را در مورد این‌که آیا مقامات جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و پس از آن مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند، اعلام کنند.

اعتراضات ۱۳۹۸ ایران در اعتراض به افزایش ناگهانی و شدید قیمت سوخت در این کشور آغاز شد و خیلی زود ماهیت ضدحکومتی به خود گرفت.

وزیر کشور وقت ایران کشته‌شدن دست‌کم ۲۲۵ نفر در این اعتراضات را تایید کرد اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه خود نوشت در این اعتراضات ۱۵۰۰ نفر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.