مزد بگیران در تهران و البرز: هیچ نهادی به مشکلات ما رسیدگی نمی‌کند

یکشنبه, 30ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

در یک هفته منتهی به ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰ اخبار مرتبط به وضعیت «کارگران واحد حراست مترو گلشهر به هشتگرد»، «بیمه کارگران ساختمانی در ایران»، «نیروهای شرکتی و حجمی شرکت‌ توزیع نیروی برق»، «رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران»، «کارکنان شرکت راه‌آهن ایران»،«کارگران کارخانه پگاه تهران» و «کارگران ایثارگر شرکت راه‌آهن» به رسانه‌ها راه یافت. عفو بین‌الملل نیز به عدم رسیدگی به سلامتی «ناهید تقوی» و «مهران رئوف» دو فعال کارگری محبوس در زندان اوین اعتراض کرده است.

 

سه ماه حقوق و هفت ماه بیمه معوقه

 کارگران واحد حراست مترو گلشهر به هشتگرد دست‌کم سه ماه معوقات مزدی و ۷ ماه معوقات بیمه‌ای دارند.این گروه از کارگران که ۸۰ نفر هستند، روزهای ۲۷ و ۲۶ آبان‌ماه در محل کار خود به این وضعیت اعتراض کردند. با ورود تعدادی از کارگران شرکت تراورس به حریم ریلی، تردد مترو از سمت ایستگاه گلشهر به سمت ایستگاه هشتگرد حدود سی دقیقه دچار اختلال و توقف شد. به گفته آنها علی‌رغم اینکه از آغاز سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴۰ روز گذشته، کارگران هنوز بیمه ندارند و حقوق‌شان هر چهار ماه یکبار، و بعد از پیگیری‌های مکرر پرداخت می‌شود.

این گروه از کارگران تحت مسئولیت شرکت تراورس و عمران شهر جدید هشتگرد به صورت قراردادی مشغول به کار هستند، در ادامه تصریح کردند: «با وجود رسانه‌ای شدن مشکلات کارگران حراست و نگهداری مترو هشتگرد در استان البرز، هنوز هیچ نهادی اهمیت نمی‌دهد و به مشکلات ما رسیدگی نمی‌کند.»

شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به دنبال این اعتراض با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اعتراض این کارگران به دلیل پیمانکاری بودنشان، ارتباطی با شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ندارد.»

اعتراض به آزمون تبدیل وضعیت

نیروهای شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور به برگزاری آزمون تبدیل وضعیت استخدامی به اصرار وزارت نیرو اعتراض کردند. به گفته‌ نیروهای شرکتی و حجمی، پس از ماه‌ها صرف هزینه و وقت بسیار، طی هفته جاری نتایج عجیب و غریب آزمون به صورت محرمانه به شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور اعلام شد که با اعتراضات گسترده کارکنان و حتا مدیران شهرستان‌ها همراه بوده و علی‌رغم پیگیری‌های معترضان، هیچ مرجعی جهت رسیدگی به شکایات و اعتراضات معرفی نشده و کارنامه همکاران (مصاحبه و نمرات کتبی) در اختیار آنان قرار نگرفته است.

 ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۹، به دنبال اعتراض گسترده نیروهای شرکتی و حجمی شرکت‌ توزیع نیروی برق در سراسر کشور، وزیر وقت نیرو، دستور تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور را صادر کرد. اردکانیان در این نامه به صراحت اعلام کرده بود: «ظرف سه سال از تاریخ نامه، باید کلیه نیروی‌های شرکتی و حجمی تعیین تکلیف شوند.»

بیمه کارگران ساختمانی گروگان گرفته شده است

مسئول انجمن صنفی ساختمانی شهرستان البرز می‌گوید: «قانون بیمه کارگران ساختمانی نه تنها اجرا نشده بلکه نمکی بر زخم این افراد شده است.»

محرم سلیمانی که در سالروز تصویب قانون کار روز ۲۹ آبان در دانشگاه کار سخنرانی کرده، گفته است: «بیمه اجباری کارگران ساختمانی به‌عنوان گروگان گرفته شده است. این اصلاحیه دو سال است که از کمیسیون اجتماعی به صحن مجلس در حال رفت‌وآمد است اما به نتیجه مثبتی منجر نشده است. ما شاهد حقوق‌های آن‌چنانی هستیم اما حقوق حداقلی و خدمات اندک از کارگران ساختمانی دریغ شده است.»

مسئول انجمن صنفی ساختمانی شهرستان البرز در ادامه با اشاره به وضعیت سازمان تامین اجتماعی افزود: «اگر سازمان تامین اجتماعی ادعای ورشکستگی و نداشتن پول دارد، درب سازمان را باید به روی تمام سطح ببندد. نه اینکه در صرفا به روی کارگران ساختمانی بسته باشد. ما به‌عنوان نمایندگان جامعه کارگری باید داد کارگران را به مسئولین برسانیم و امیدواریم با همت نمایندگان شاهد اجرای قانون باشیم.»

به گفته او، اصلاح قانون کار نباید منجر به کسر حقوق کارگران شود و باید اصل سه جانبه گرایی در آن حفظ شود. در طرح جدیدی که در مجلس مطرح شده زمزمه‌هایی درباره حقوق روستایی و شهری وجود دارد که این امر باعث مهاجرت از روستا به شهر خواهد شد.

قطع بیمه کارگران ساختمانی

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی از قطع بیمه کارگران ساختمانی به بهانه جواز کسب خبر داد. به گفته ساداتی در ماه‌های اخیر بخشنامه‌ای از سوی سازمان تامین اجتماعی صادر شده که به نظر می‌رسد در راستای کاهش تعداد بیمه‌شدگان در بخش کارگران ساختمانی باشد. این بخشنامه که از سوی مدیران ستاد مرکزی صادر شده به بازرسان و ضابطان سازمان فشار آورده تا در استان‌ها و شهرستان‌ها، کارگران ساختمانی که سال‌های قبل جواز کسبی داشته و آن را باطل کرده‌اند شناسایی و معرفی کنند تا بیمه آنها قطع شود.

اعتراض رانندگان خصوصی شرکت واحد تهران

تعدادی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه برای دومین بار در آبان‌ماه مقابل دادسرای کارکنان دولت واقع در میدان منیریه تهران یک تجمع اعتراضی برگزار کردند.آنها  سپس با راهپیمایی به سمت دفتر قوه قضاییه رفتند.

رانندگان معترض ضمن درخواست رسیدگی به فساد و رانت که از سوی مدیران شرکت واحد و شرکت‌های پیمانکاری صورت گرفته، سند مالکیت اتوبوس هایشان را خواستار شدند .

کار با مشقت زیاد و دستمزد کم

کارکنان شرکت راه‌آهن ایران با انتشار یک طومار خواستار اجرای عدالت در پرداخت‌ها و همسان‌سازی حقوق‌ها شدند. در این طومار، خطاب به وزیر راه و شهرسازی آمده است: «با وجود مسئولیت‌های سنگینی که این شرکت در حوزه جابه‌جایی ایمن بار و مسافر عهده‌دار است و به‌تبع آن کارمندان و کارکنان ستادی و ادارات کل مناطق نیز درگیری و مشقت‌های زیادی را متحمل می‌شوند، دستمزد و حقوق پایینی دریافت می‌کنیم. این امر انگیزه کار و تمرکز فکری را از کارکنان گرفته و امید به آینده و توان خرید کارکنان این شرکت را به‌شدت کاهش داده است و موجب شده با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد جامعه، روزبه‌روز برای گذران زندگی فشار فزاینده‌ای را بر خود احساس کنند.»

 

درخواست بازنگری طرح طبقه بندی در پگاه تهران

کارگران کارخانه پگاه تهران با اشاره به اینکه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد نیاز به بازنگری دارد، خواستار اجرای این طرح برای سایر کارگران شدند.کارگران پگاه تهران با اشاره به اینکه طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت پگاه از سال ۸۴ اجرا شده، افزودند: «این کارخانه حدود ۷۰۰ کارگر قراردادی دارد که این طرح فقط شامل بخشی از کارگران شده و سایر کارگران از مزایای اجرایی این طرح بی‌بهره هستند.»

بلاتکلیفی ایثارگران شرکتی راه‌آهن

کارگران ایثارگر شرکت راه‌آهن به تعلل برای اجرای مصوبه تبدیل وضعیت استخدامی کارگران ایثارگر راه آهن و خانواده‌هایشان اعتراض کردند. آنها می‌گویند: «تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در نهادهای دولتی و عمومی، نص صریح قانون است که متاسفانه مدیران و پیمانکاران شرکت راه آهن مانع اجرای قانون مذکور شده‌ و عملا هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.