سخنگوی وزارت امور خارجه: گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل را به رسمیت نمی‌شناسیم

پنجشنبه, 2ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

ahmad-shahid

مسئولان دولتی و دیپلماتیک ایران واکنش تندی علیه آخرین گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره ادامه روند نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی نشان داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را «جهت‌دار و دارای انگیزه‌های سیاسی» دانسته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرضیه افخم روز پنج‌شنبه دوم آبان، گفت: ایران «در منطقه‌ای که از افراطی‌گری، خشونت و تروریسم رنج می‌برد، به عنوان محور ثبات منطقه و برپایه مردم‌سالاری دینی و اعتدال مسوولانه با جامعه بین‌المللی تعامل سازنده دارد و نمی‌پذیرد گزارش‌های مغرضانه ملاک قضاوت وضعیت حقوق بشر در ایران قرار گیرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه، حتی انتصاب گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره ایران را «توهین به ملت بزرگ ایران» و گفته که جمهوری اسلامی «آن را به رسمیت نمی‌شناسد.»

خانم افخم تاکید کرده که «سازوکار انتصاب گزارشگر کاملا سیاسی بوده و نتیجه یک روند گزینشی است که توسط معدودی کشورهای خاص در شورای حقوق بشر دنبال می‌شود و از این رو گزارش تهیه شده نیز با انگیزه‌های سیاسی و کاملا غیر منصفانه به تشریح وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شده که «گروه‌های تروریستی و خشونت‌طلب که دست‌شان به خون مردم بیگناه آلوده است»، منابع گزارش‌های گزارشگر ویژه هستند و آخرین گزارش احمد شهید، به این دلیل «فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است.»

او آنچه «تاثیرپذیری گزارشگر از برخی رویکردها و سیاست‌های مغرضانه»‌خوانده را «مانع از درک عمیق و نگاه واقع‌بینانه و بی‌طرفانه به واقعیات و تحولات مترقی جمهوری اسلامی ایران» دانسته و گفته که «مشارکت بالا و کم نظیر مردم در انتخابات مهم ریاست جمهوری در خردادماه سال جاری در این گزارش نادیده گرفته شده است.»

همزمان، یکی از اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، آنچه «اتهام‌های وارده» از سوی احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، خواند را رد کرد و آن را «گزارشی بدون در نظر گرفتن واقعیات امروز جمهوری اسلامی ایران، غیر منصفانه، جهت دار و مخلوط با اغراض و انگیزه‌های سیاسی» توصیف کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده که «کارشناس نمایندگی ایران در سازمان ملل»، جوابیه دولت جمهوری اسلامی به آخرین گزارش آقای شهید را «بلافاصله» پس از ارایه گزارش گزارشگر ویژه، قرائت کرد.

در این جوابیه، ایران درخواست تهیه گزارشی «متوازن، غیر جانبدارانه و به دور از نفوذ و گرایش‌های سیاسی و منطبق بر تحولات اخیر سیاسی و اجتماعی» در کشور را ارائه داده است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، نامی از این کارشناس نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نبرده اما در عکسی که منتشر کرده، تصویر یک زن مشاهده می‌شود که مشغول خواندن یک متن است.

بر اساس این گزارش، کارشناس نمایندگی ایران «ضمن انتقاد شدید به ماهیت و عناصر تشکیل دهنده» آخرین گزارش احمد شهید، آن را «بر خلاف واقعیات و تحولات امروز جامعه ایران» خوانده و در عین حال نسبت به «فرایند انتخاب گزارشگر ویژه با توجه به عدم اشراف وی به شرایط سیاسی و اجتماعی ایران»، ابراز تاسف کرده است.

در آخرین گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران به مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بر «ادامه روند نقض حقوق بشر» در ایران و «نگرانی جدی» نهادهای ناظر از عدم بهبود این شرایط تاکید شده است.

این گزارش عصر چهارشنبه، اول آبان در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد.

در گزارش آقای شهید آمده که «هیچ نشانه‌ای» از پیشرفت در بهبود شرایط حقوق بشر در ایران دیده نمی‌شود.

این گزارش به جزییات نپرداخته بلکه تنها زمینه‌ای کلی از شرایط حقوق بشر در ایران ارائه می‌دهد، شرایطی که از ویژگی‌های آن «تبعیض جنسیتی در کنار نقض فراگیر و روش‌مند حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» شهروندان توصیف شده است.

گزارشگر سازمان ملل متحد از حکومت ایران انتقاد کرده که «همکاری باری به هر جهت» آن با ساز و کارهای حقوق بشر سازمان ملل متحد موجب نگرانی بیشتری درباره پایبندی ایران به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر می‌شود، چنان‌چه جمهوری اسلامی از میان ۲۸ نامه مشترکی که نهادهای ویژه حقوق بشر در سال ۲۰۱۲ برای آن فرستاده‌اند تنها به هشت عدد آن پاسخ داده و درخواست‌های آنان برای بازدید از ایران را نیز بی‌پاسخ گذاشته است.

ایران تاکنون به درخواست‌های مکرر احمد شهید برای سفر به ایران پاسخ منفی داده است و حتی محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، آقای شهید را به «ارتباط با گروه‌های تروریستی»، «تخلفات وسیع» و «جسارت به اسلام» در گزارش‌های خود متهم ساخته است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.