رئیس سازمان غذا و دارو: واردات واکسن کرونا به ایران ممنوع شده است

دوشنبه, 13ام دی, 1400
اندازه قلم متن
 
در زمستان سال ۱۳۹۹ نیز وزارت بهداشت با تأکید بر حمایت از تولید داخلی مانع واردات واکسن کرونا شد اما تولیدکنندگان واکسن داخلی که مهم‌ترین آن‌ها واکسن برکت بود، نتوانستند به وعده های خود در تولید واکسن کرونا عمل کنند.  AP – Vahid Salemi

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو در ایران، از ممنوعیت واردات واکسن کرونا به کشور خبر داد و تأکید کرد که ایران متکی به تولید داخلی واکسن کرونا است. بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت ایران نیز به پزشکان هشدار داد که در صورت تجویز داروهای خارجی، امتیاز کمتری می‌گیرند و تأکید کرد که به واردات واکسن کرونا نیازی نخواهد بود.

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو، در حاشیه مراسم آغاز فاز سوم آزمایش بالینی واکسن نورا، اعلام کرد که واردات واکسن کرونا ممنوع شده است. به گفته وی تولیدات داخلی کفاف نیاز کشور از جمله دوز سوم را خواهد داد.

اظهارات وی دربارۀ تکیه بر واکسن تولیدی داخلی در حالی است که واکسن‌های تولیدی ایران هنوز نه تنها تاییدیه بین‌المللی ندارند، بلکه بنا به اظهارات پیشین خود این مقام مسئول، هنوز مدارک علمی بر اساس مستندات مجامع بین‌المللی همانند سازمان جهانی بهداشت برای آن‌ها تهیه نشده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از سبد واکسیناسیون کشور را واکسن‌های ایرانی تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: «هیچ گونه واردات واکسنی از خارج از کشور نداریم».

او در پاسخ به پرسش گزارشگر خبرگزاری صدا و سیما، ممنوعیت واردات واکسن کرونا به ایران را تایید کرد و افزود: «در حال حاضر کاملا به تولید داخل متکی هستیم و تولید داخل کفاف نیاز اصلی ما از جمله دوز سوم را خواهد داد.»

بهرام دارایی در ادامه به وضعیت تاییدیه واکسن‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: «برای دریافت تأییدیه های بین المللی یکسری مدارک علمی بر اساس مستندات مجامع بین المللی همچون سازمان بهداشت جهانی لازم است که واکسن های داخلی متناسب با پیشرفتی که داشته اند، مدارکشان ارسال شده است». وی افزود: «در خصوص واکسن برکت در این زمینه پیشرفت خوبی داشته ایم و دربارۀ بقیۀ واکسن ها هم مدارک ارسال می شود؛ در هر حال بررسی مدارک علمی زمانبر است و امیدواریم به زودی بتوانیم تأییدیه بین المللی را برای واکسن های داخلی بگیریم».

وی در ادامه تصریح کرد: «واکسن سازان ما ظرفیت بالایی دارند اما با توجه به آنکه ما به سطح کمتری از ظرفیت آنها نیاز داریم، به آن‌ها توصیه کردیم تا با حداکثر ظرفیت تولید نکنند؛ آن چیزی که ما نیاز داریم سطح کمتری از ظرفیت آن‌هاست که در ماه می‌توانند حداقل تا ١۵ میلیون دوز واکسن بدهند که نیاز ما را هم پوشش می‌دهد.»

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا واکسن‌های داخلی با کندی وارد چرخۀ مصرف می‌شوند، افزود: «تولید یک بحث است؛ اما بحث دیگر مربوط به تأییدیه ها، نظارت ها و فازهای مختلفی است که جنبۀ بالینی هم دارد و این برای ما بسیار مهم است و نمی شود آنها را حذف کرد اما می شود روند بررسی را تسریع کرد و این دقت نظر و بررسی های دقیق و موشکافانه کمک می کند واکسن ما در عرصه های بین المللی هم زودتر پذیرفته شود تا مشکلی از این بابت نداشته باشیم».

وی در ادامه با اشاره به توقف واردات واکسن گفت: «ما اگر می‌خواستیم واکسن را فقط از خارج تأمین کنیم سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار ارز می‌خواستیم.»

وزیر بهداشت: به واردات واکسن کرونا نیاز نخواهیم داشت

از سوی دیگر، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت ایران نیز در حاشیۀ مراسم آغاز فاز سوم کارآزمایی واکسن نورا، به پزشکان و اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی هشدار داد که در صورت تجویز داروهای خارجی، امتیاز کمتری از وزارت بهداشت می‌گیرند. او گران شدن دارو به دلیل افزایش قیمت دلار را «طبیعی» خواند و گفت که «در آینده به واردات واکسن نیازی نخواهیم داشت».

وی افزود: «برخی همکاران پزشک، مردم را به استفاده از برندهای خارجی تشویق می‌کنند و طبیعی است که برند خارجی گران باشد». او از پزشکان خواست داروهایی که مشابه داخلی دارند را تجویز نکنند و به مردم توصیه کرد به داروهای تولید داخل اعتماد کنند.

همچنین کمال حیدری معاون وزیر بهداشت ایران نیز تأکید کرد: «تولید داخلی واکسن کرونا کافی است بنابراین ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایط اقتصادی فعلی واردات واکسن کرونا را ممنوع کرده است».

گفتنی است وزیر بهداشت حدود یک ماه پیش نیز از «تلاش برای توقف واردات واکسن کرونا» و «تکیه بر توان داخلی» خبر داده بود. برخی رسانه‌ها گمانه زنی کرده اند که تصمیم اخیر در پی انتقاد شرکت‌های تولیدکنندۀ واکسن کرونا پیرامون عدم حمایت دولت از آنها بوده است.

گفته‌های اخیر وزیر بهداشت نشان می‌دهد که واردات و تأمین داروهای موردنیاز بیماران از منابع خارجی متوقف شده است و دولت سیزدهم قصد دارد به‌طور کامل به تولید داخل تکیه کند که این تصمیم، واکسن کرونا را نیز شامل می‌شود.

این در حالیست که بنا بر آخرین آمار وزارت بهداشت از تزریق واکسن کرونا در ایران، اکثر جمعیت با واکسن چینی سینوفارم و بعد واکسن بریتانیایی-سوئدی استرازنکا واکسینه شده‌اند و واکسن های تولید داخل (واکسن برکت و پاستوکووک)، سهمی جزئی در واکسیناسیون مردم در برابر ویروس کرونا داشته اند.

تأکید وزارت بهداشت به استفاده از واکسن‌های تولید داخل در حالی است که هیچ‌یک از واکسن‌های ایرانی تاکنون تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت نکرده‌اند و نتایج مطالعات علمی به طور دقیق دربارۀ آنها منتشر نشده است.

پیش از این در زمستان سال ۱۳۹۹ نیز وزارت بهداشت با تأکید بر حمایت از تولید داخلی مانع واردات واکسن کرونا شد اما تولیدکنندگان واکسن داخلی که مهم‌ترین آن‌ها واکسن برکت بود، نتوانستند به وعده های خود در تولید واکسن کرونا عمل کنند. 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.