سفیر سعودی در لبنان به ‘توهین’ نصرالله به پادشاه عربستان واکنش نشان داد

جمعه, 17ام دی, 1400
اندازه قلم متن
نضرالله و مقام رهبری ایران

منبع تصویر،FARSNEWS

 
توضیح تصویر،

حسن نصرالله اتهام عربستان در مورد حمایت ایران از تروریسم را مردود دانست

 

سفیر عربستان سعودی در لبنان به سخنرانی حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، که در آن ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی را “تروریست” خوانده بود واکنش نشان داد.

چندی پیش، پادشاه عربستان در سخنانی در جلسه مجازی شورای وزیران این کشور بار دیگر از رویکرد منطقه‌ای ایران انتقاد کرده و گفته بود: “ما با نگرانی شدید سیاست بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران برای امنیت در منطقه را دنبال می‌کنیم.”

او سپس به آنچه که مداخله ایران در یمن می‌خواند اشاره کرد و افزود: “ما همچنین حمایت رژیم ایران از شبه‌نظامیان حوثی تروریست را دنبال می‌کنیم که باعث طولانی شدن جنگ در یمن و تشدید وخامت شرایط انسانی در آنجا و تهدید امنیت مملکت سعودی می‌شود”.

در واکنش به این اظهارات، حسن نصرالله در یک سخنرانی تلویزیونی به دفاع از ایران پرداخت و پادشاه عربستان را متهم کرد که داعش را ایجاد کرده و تروریست‌های انتحاری به کشورهای مختلف فرستاده است.

سلمان

منبع تصویر،SPA

 
توضیح تصویر،

ملک سلمان در نشست مجازی شورای وزیران در سخنانی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد

 

او گفت: “اعلیحضرتا، تروریست شخصی است که داعش را به جهان صادر کرد، تروریست کسی است که هزاران سعودی را برای انجام عملیات انتحاری به عراق و سوریه فرستاد و این شخص، شما هستید.”

منابع رسمی عربستان به این اظهارات واکنشی نشان ندادند. اما روز پنج‌شنبه، ولید بخاری، سفیر عربستان سعودی در بیروت در پاسخ به سئوال خبرگزاری فرانسه در مورد این سخنان، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که دولت عربستان “امیدوار است که احزاب سیاسی لبنان به منافع عالیه کشورشان اولویت داده … و به هژمونی تروریستی حزب‌الله بر همه جنبه‌های امور این کشور پایان دهند”.

او افزود: “فعالیت‌های تروریستی و اقدامات نظامی منطقه‌ای حزب‌الله امنیت ملی اعراب را تهدید می‌کند”.

حزب‌الله لبنان از حمایت مالی و تسلیحاتی ایرانیان برخوردار است و عربستان سعودی و بعضی دیگر از کشورهای منطقه، ایران را به کمک تسلیحاتی به حوثی‌های یمن متهم می‌کنند. ایران، اما، این اتهام را رد کرده است.

این منابع همچنین گفته‌اند که حزب‌الله برای کمک به حوثی‌ها در جنگ علیه نیروهای دولتی تحت حمایت عربستان افراد شبه‌نظامی و مستشار به یمن اعزام می‌کند و به آنها به خصوص در زمینه استفاده از موشک و پهپاد آموزش می‌دهد. حزب‌الله هم این اتهام را رد می‌کند.

نمایشگاه تسلیحات ساخت حوثی‌ها

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 
توضیح تصویر،

نمایشگاه تسلیحاتی حوثی – عربستان ایران را به ارسال اسلحه و حزب‌الله را به اعزام نفرات برای کمک به حوثی‌ها متهم کرده است

عربستان سعودی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گروه حزب‌الله را سازمان تروریستی می‌دانند اما این گروه در ساختار سیاسی لبنان نفوذ گسترده دارد و نیروی شبه‌نظامی مسلح قدرتمندی هم ایجاد کرده است. کشورهای عرب خواستار انحلال این نیرو و سپردن امکانات نظامی لبنان به ارتش رسمی این کشور هستند.

روابط عربستان و لبنان در اواخر اکتبر و پس از انتشار اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی وقت لبنان در انتقاد از مداخله نظامی عربستان در یمن به تیرگی گرایید و عربستان روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با لبنان را به حالت تعلیق درآورد.

لبنان که با بحران عمیق اقتصادی مواجه است به‌شدت به ارتباط تجاری و کمک و سرمایه‌گذاری عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیازمند است.

وزیر خارجه عربستان سعودی بعدا گفت دلیل ناخرسندی عربستان از دولت لبنان فقط سخنان وزیر لبنانی نبوده بلکه “تسلط حزب‌الله بر لبنان” را برای آینده این کشور و روابط آن با کشورهای عرب زیان‌بار می‌داند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.