ترکیه به دنبال تصاحب بازار صنعت فرش ایران

شنبه, 18ام دی, 1400
اندازه قلم متن

فرش ایرانی و به‌خصوص فرش دستباف یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران در دوران پیش از انقلاب ۵۷ بود

رونق صنعت فرش می‌تواند از مهاجرت جلوگیری کند- عکس از اقتصادآنلاین

احمد کریمی اصفهانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران در رابطه با دلایل مهاجرت طراحان فرش ایرانی به ترکیه گفت: «زادگاه فرش در دنیا ایران است اما کشورهای دیگر هم اهمیت این صنعت را به‌خوبی دریافته‌اند. اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه رأساً وارد شده و گفته که صادرات فرش را افزایش خواهند داد و برای این کار برنامه‌هایی دارند برای مثال با هزینه‌های نازل، وام می‌دهند.»

به گزارش ایلنا، او به مسئله تحریم‌های اعمالی ایالات متحده آمریکا در مورد صنعت فرش ایران اشاره کرد و افزود: «مسئولان ما از منزلت فرش اطلاع ندارند. دو میلیون نفر بافنده در ایران وجود دارند که با احتساب خانواده‌ها، هشت میلیون نفر تحت تاثیر قرار دارند. از آنجا که بیشتر تولیدات در روستاها انجام می‌شود، رونق این صنعت می‌تواند از مهاجرت جلوگیری کند. تنها کالایی که در تحریم‌ها از آن نام برده شده فرش دستبافت است.»

اخیرا عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف از مهاجرت «طراحان بزرگ فرش دستباف ایران» به ترکیه خبر داد و گفت: «زمانی بزرگ‌ترین صادرکننده پشم و ابریشم جهان بودیم ولی امروز به واردات آن روی آورده‌ایم، به‌نحوی‌که سالانه ۵۰۰ تن ابریشم وارد می‌کنیم.»

فرش ایرانی و به‌خصوص فرش دستباف یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران در دوران پیش از انقلاب ۵۷ بود، اما در طول عمر ۴۳ ساله جمهوری اسلامی، صنعت فرش ایران به‌دلیل نبودِ حمایت نهادهای دولتی و کاهش صادرات، در معرض نابودی قرار گرفت.

در سال‌های اخیر، موضوع تحریم‌ها نیز در صادرات فرش مشکلات مضاعفی ایجاد کرد و حالا کار به جایی رسیده است که فرش دستباف ایرانی بازارهای خود را نه‌تنها در کشورهای اروپایی و آمریکایی، بلکه حتی در کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه از دست داده است. 

فرش ایرانی تاریخی چندین هزار ساله دارد و سابقه آن تا دوران باستان می‌رسد. فعالان اقتصادی و هنرمندان صنایع‌دستی بارها تاکید کرده‌اند که قالی ایران ظرفیت رقابت در بازارهای جهانی را دارد و می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح برای توسعه اقتصاد غیرنفتی باشد اما با وجود نقش تعیین‌کننده صنعت فرش در صادرات و ورود ارز به ایران، در طول سال‌های پس از انقلاب، به این صنعت توجه نشده است.

در سال‌های اخیر نیز به دلیل تحریم‌ها، صادرات فرش ایرانی کاهش یافته و به گفته رئیس سابق کنفدراسیون صادرات، به صفر نزدیک شده است. این در حالی است که بر اساس اعلام ناظران، علاوه بر فرش دستباف، فرش ماشینی ایرانی نیز ارتقا یافته است و می‌تواند در بازارهای جهانی رقابت کند.

پیش‌تر غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز با ابراز تاسف از «ربوده شدن صنعت فرش ایران» گفته بود: «در طول ۴۰-۳۰ سال اخیر، بسیاری از فرش‌بافان و متخصصان ما را به برخی کشورها از جمله چین و پاکستان بردند.»

به گفته او، از آنجا که عوامل تولید فرش دستباف در چین و پاکستان بسیار کمتر از ایران است، قیمت تمام‌شده آن‌ها نیز کمتر از ایران اعلام می‌شود و به همین دلیل صنعت فرش ایران در میدان رقابت به مشکل دچار می‌شود.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.