سرهنگ هلاکو احمدیان فرمانده تیپ ۶۵ کلاه‌سبزهای ارتش: عقاب باشید نه لاشخور!

شنبه, 25ام دی, 1400
اندازه قلم متن

فرمانده سرهنگ هلاکو احمدیان - YouTube

سرهنگ هلاکو احمدیان

انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از وداع سرهنگ هلاکو احمدیان فرمانده تیپ ۶۵ کلاه‌سبزهای ارتش با نیروهای تحت امر وی واکنش‌های زیادی به همراه داشته است. در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده که سرهنگ احمدیان را طی حکمی زودتر از موعد بازنشسته کردند زیرا حاضر به شرکت در سرکوب مردم معترض اصفهان در اعتراضات آذرماه امسال نشد.

سرهنگ احمدیان در صحبت‌هایی پر از کنایه که خطاب به مقامات ارشد ارتش جمهوری اسلامی است به نیروهایش می‌گوید: «من ثابت کردم نیروی زمینی عقدنامه ننه‌ی کسی نیست حتا اگر ننه‌اش خدمات ویژه به جامعه داشته باشد. من در مقابل کسانی که خواستند هر غلطی با آبروی ملّت بکنند ایستادم.»

این فرمانده خطاب به نیروهایش می‌گوید: «عقاب باشید نه لاشخور!» وی تأکید می‌گوید «عقاب زمین هم بخورد به صد لاشخور روی هوا شرف دارد.»

سرهنگ هلاکو احمدیان در بخش دیگری از حرف‌هایش می‌گوید: «هلاکو احمدیان نخواست با کله‌پاچه دادن در امامزاده هاشم یا جوجه‌کباب دادن در سد کرج یا کادو بردن به دفتر کسی پیشرفت کند. کادو را به کسی می‌دهم که کلاه سبز روی سرش باشد و انگشتش روی ماشه باشد. تا تَهش‌ هم هستم. [هلاکو احمدیان] هزینه‌اش را هم داد و الان هم سربلند و [با خیال] راحت از شما خداحافظی می‌کند. درود به شرفتان؛ تمام!»

پس از تمام شدن صحبت‌های سرهنگ احمدیان نیروهای کلاه‌سبز با فریاد «هلاکو دوستت داریم» او را بر دوش‌ گذاشته و از وی خداحافظی کردند.

در مقابل کسانی که خواستند هر غلطی با ملّت بکنند ایستادم

اما هلاکو احمدیان کیست و ماجرای این ویدئو چیست؟ روی سخن فرمانده تیپ ۶۵ که مقامات ارشد ارتش جمهوری اسلامی پیش از موعد وی را بازنشسته کردند با چه کسانیست؟

سرهنگ هلاکو احمدیان تا پیش از آنکه در آذرماه ۱۳۹۸ به عنوان فرمانده تیپ ۶۵ نیرو‌های ویژه واکنش سریع نیروی زمینی ارتش منصوب شود فرمانده یگان رهایی گروگان تیپ «نوهد» بود و همچنین چند ماه به عنوان جانشین فرمانده مرکز پیاده شیراز خدمت می‌کرد.

او یکی از کارآزموده‌ترین افسران ارتش است که دوره‌ی چتربازی، مربیگری چتربازی، تکاور، رهایی گروگان، غواصی، پاراگلایدر، سقوط آزاد، نبرد در کوهستان (کوماندو) و دافوس را گذرانده است.

یک منبع آگاه به کیهان لندن می‌گوید «مشاجره‌های سرهنگ احمدیان با بعضی مقامات ارشد ارتش از آبان ۱۳۹۸ شروع شد. از فرمانده تیپ ۶۵ خواسته شد نیروهایش را به خیابان بیاورد اما او با چانه‌ زدن بر اساس شرح وظایف نیروهای ویژه، افرادش را برای حفاظت از پادگان‌ها و اماکن استراتژیک اعزام کرد. اقدامی که بعدها از طرف بعضی همکاران و درواقع رقبای او نافرمانی از اعزام نیرو به خیابان تعبیر شد.»

در همین ویدئو هلاکو احمدیان در صحبت‌هایش به کلاه‌سبزها می‌گوید «در مقابل کسانی که خواستند هر غلطی با ملّت بکنند ایستادم» و «هزینه آن را دادم» و «سربلند خداحافظی می‌کنم.»

اشاره سرهنگ احمدیان به «کله‌پاچه دادن در امامزاده هاشم یا جوجه‌کباب دادن در سد کرج یا کادو بردن به دفتر کسی» نیز آن فرماندهان و افسرانی هستند که برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر چاکرمآبانه به دنبال خوش‌خدمتی به مقامات بالاتر هستند.

در فرماندهی ارتش هم بخوربخور است!

امامزاده هاشم و سد کرج دو منطقه در حومه تهران است که  آموزش‌های اردوگاهی ارتش به صورت دوره‌ای ارتش از پیش از انقلاب تا کنون در آنجا برگزار می‌شود و نیروهای دانشگاهی یا آموزشگاهی و سربازان در این دو محل دوره‌های رزمی می‌بینند. امکانات این اردوگاه‌ها که اغلب در مناطق کوهستانی و ییلاقی و خوش و آب‌ و هوا قرار دارند مورد توجه فرماندهان ارشد و محلی برای گردش و تفریح آنها نیز هست. به عنوان مثال اردوگاه «امامزاده هاشم» ارتش در مسیر پیست اسکی قدیمی و معروف «آبعلی» در جاده هراز دارای پیست اسکی اختصاصی حرفه‌ای است و امکانات تفریحی قابل توجهی دارد. همچنین سوئیت‌های کنار دریاچه سد کرج در مسیر جاده‌ی زیبای چالوس فضای بسیار دلچسبی برای استراحت فرماندهان ارشد دارد.

گفته می‌شود در جریان جلسه‌ای که اعضای شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با فرماندهان نیروهای مسلّح برای مقابله با اعتراضات مردم داشتند، سرهنگ هلاکویی جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرده است.

در عین حال، هلاکو احمدیان در فروردین ۱۳۹۸ در مقطعی که هنوز معاون فرمانده مرکز علوم و فنون مکانیزه نیروی زمینی در شیراز بود قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم‌های آمریکا را محکوم کرده بود.

او در یک مصاحبه گفته بود «این اقدام نشان داد سپاه به خوبی به وظایف خود در دفاع از انقلاب اسلامی و کشورمان عمل کرده است که موجب عصبانیت و ناراحتی دشمنان شده است.»

احمدیان تأکید کرده بود «طی ۴۰ سال گذشته دشمن توطئه‌های زیادی  علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی انجام داد اما با توکل به خدا ما همیشه پیروز بوده و پابرجا خواهیم بود.»

وی همچنین هشدار داد «دشمن تلاش می‌کند تا میان نیروهای مسلح اختلاف بیندازد و ارتش و سپاه را از یکدیگر جدا کند، در حالی که سپاه و ارتش هیچگاه از هم جدا نیستند و همه ما سرباز هستیم.»

سوابق رزمی و حرفه‌ای سرهنگ احمدیان و محبوبیت او نزد نیروهای تحت امر و همکارانش روشن است با وجود این در مورد شخصیت و مواضع وی چند روایت وجود دارد. برخی می‌گویند این سرهنگ نیروی زمینی بعد از سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸ زمانی که از وی خواستند تا نیروهایش در خیابان به سرکوب معترضان بپردازند، با مقامات ارشد ارتش مشکل پیدا کرد.

در اواخر اسفند سال ۱۳۹۹ یعنی دو سال بعد از اعتراضات خونین آبان ۹۸ فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در مصاحبه با وبسایت دفتر علی خامنه‌ای از مشارکت نیروی زمینی ارتش در سرکوب‌ها خبر داد.

از آبان ۹۸ گیر دادن‌ها شروع شد

یک منبع آگاه دیگر به کیهان لندن می‌گوید «بخشی از آموزش‌های نوهد مقابله با اغتشاشات شهری است. سرهنگ احمدیان معتقد بود مردم مسلّح نیستند و نباید کلاه‌سبزها را برای مقابله با کسانی که مسلّح نیستند بُرد… مسئله احمدیان در ابتدا ایستادن جلوی نظام نبود اما بعد از اتفاقات سال ۹۸ او مثل خیلی‌های دیگر متوجه واقعیت‌ها شد. ارتش نیروی مکتبی می‌خواهد. به‌خصوص نیروهای ویژه که توان رزمی بیشتری دارند. احمدیان نمی‌پذیرفت ملاهای نیروی زمینی در تیپ ۶۵ جولان بدهند. او ترجیح می‌داد آموزش‌های نظامی و رزمی همراه با روحیه میهنی باشد تا تبلیغ اسلام و ولایت. با شدت مخالف این بود که محیط‌های ارتشی شبیه مراکز سپاه و بسیج اداره شود اما تا قبل از اینکه فرمانده نوهد شود حرفی خلاف چارچوب‌های نظام نزد. البته اگر نظام از جانب وی احساس نگرانی می‌کرد اصلاً نمی‌گذاشتند فرمانده قوی‌ترین نیروهای رزمی ایران شود.»

همین منبع در ادامه می‌گوید: «وقتی احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی بود و نیروی سلیمانی [سپاه قدس] در دیرالزور [سوریه] به مشکل خورد، از ارتش خواستند تعدادی از نیروهای کلاه‌سبز را آنها که داوطلب‌اند معرفی کنند تا به سوریه بفرستند. تعداد داوطلب‌ها از تعداد آنهایی که می‌خواستند بیشتر بود. این یعنی همان جوّی که مورد پسند بالایی‌هاست. قبل از انتصاب هلاکو احمدیان کسانی مثل نوذر نعمتی و سیروس امان‌اللهی وقتی در تیپ ۶۵ بودند بیشتر با پوردستان و کیومرث حیدری، فرماندهان پیشین و فعلی نیروی زمینی ارتش، رفاقت داشتند؛ بیشتر منعطف بودند… هلاکو احمدیان فرمانده باهوشی است. می‌دانست کجا چطور حرف بزند و کار کند که برایش دردسر نشود. مردم را هم دوست دارد. درواقع مثل بعضی از همکارانش، انتخاب او نیز مردم و نیروهایش است تا نشست و برخاست با شارلاتان‌ها.»

این منبع آگاه در پایان توضیحاتش به کیهان لندن می‌افزاید: «بعد از تظاهرات آبان ۹۸ خیلی‌ها عوض شدند. او هم یکی از همانهاست. از همانوقت گیر دادن‌‌ها به او شروع شد. از بالا به یکنفر فشار آوردن خیلی هم سخت نیست. او هم خوب می‌دانست قضیه چیست. بازنشستگی پیش از موعد هم مستقیم مربوط به ماجرای آبان ۹۸ نبود. در این دو سال خیلی اذیت‌اش کردند و ترجیح داد برود. این را هم بگویم بعد از آنکه قضیه اختلاس پسر صالحی فرمانده سابق ارتش رو شد، خیلی‌ها در ارتش فهمیدند بالاسرشان بخوربخور است! حتا آنها که خیلی ولایی بودند هم الان شُل‌تر شدند وگرنه احمدیان نه قبلاً کاری کرده بود که نظام حساس شود و نه مخالفتی نشان داده بود. فقط باهوش است. حتا اگر با نظام هم مشکل داشته باشد شرایط طوری نیست که بخواهد آن را علنی کرده یا در جمع نیروها اعلام کند و برود.»

از: کیهان لندن


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.