تلاش خامنه‌ای برای سلب مسئولیت از خود در اوضاع وخیم اقتصادی

دوشنبه, 11ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با برخی فعالان اقتصادی گفته آمار اقتصادی دهه ۹۰ “حقا و انصافا” ناخرسندکننده است. او عامل این وضعیت را تصمیم‌های غلط و ناکارآمدی مسئولان عنوان کرد و به سهم و نقش خود در آن اشاره‌ای نکرد.    

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته آمار اقتصادی دهه ۹۰ حقا و انصافا ناخرسندکننده است

علی خامنه‌ای در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با اشاره به شاخص‌های اقتصادی در دهه ۹۰ خورشیدی گفت میزان “رشد تولید ناخالص داخلی، تشکیل سرمایه در کشور، تورم، رشد نقدینگی، مسکن، تامین ماشین‌آلات و مسائل مشابه” در این دوره اصلا خرسندکننده نیست و ضربه به معیشت مردم ریشه در همین مسائل و واقعیت‌ها دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا رهبر جمهوری اسلامی صبح یک‌شنبه دهم بهمن در این دیدار گفت: «اگر در این سال‌ها مسئولان دولتی همراهی بیشتری می‌کردند، رعایت بیشتری می‌کردند ما افتخارات بیشتری بدست می‌آوردیم، وضعمان از اینی که امروز هست قطعاً بهتر بود.»

خامنه‌ای تاکید کرد عامل اصلی این مشکلات “صرف تحریم نیست” بلکه بخشی مهمی از مشکلات به خاطر تصمیم‌گیری‌های غلط یا کم‌کاری‌های مسئولان بوده است.

تاثیر تحریم‌ها و نقش خامنه‌ای

تلاش خامنه‌ای برای کم‌اهمیت جلوه دادن تاثیر تحریم‌ها، که پیش از این نیز بارها تکرار شده، بیشتر به خاطر سلب مسئولیت از خود اوست که به عنوان تعیین‌کننده نهایی سیاست‌های کلان در ادامه و تشدید آنها نقش مهمی بر عهده دارد.

او نه تنها تاثیر تحریم‌ها را منکر می‌شود که تلاش برای رفع آنها از طریق مذاکره را نیز سرزنش می‌کند. خامنه‌ای در آخرین دیدار با اعضای دولت حسن روحانی به آنها کنایه زد که هر کجا کارهایشان را به تعامل با غرب وابسته کردند ناموفق بوده‌اند.

مطابق شواهد فساد، ناکارآمدی، سوءمدیریت و رانت خواری که در جمهوری اسلامی گسترده و سیستماتیک شده نقش مهمی در نابسامانی‌ها دارد اما سهم تحریم‌ها و پیامد سیاست‌های منطقه‌ای و حمایت از گروه‌های نیابتی را نیز در این وضعیت بحرانی نمی‌توان نادیده گرفت.

خامنه‌ای می‌گوید “جهش تولید” که او بارها شعار آن را داده، اهمیت زیادی دارد و این جهش “بهبود شاخص‌های اقتصادی همچون اشتغال پایدار، رونق صادرات، درآمد ارزی و کاهش نرخ تورم را به دنبال دارد”.

حمله‌ها و انتقادهای خامنه‌ای به دولت حسن روحانی از سال‌های پایانی دولت دوازدهم شدت گرفت و در ادامه این روند ابراهیم رئیسی زمام دولت را در دست گرفت که فردی مطیع و مورد اعتماد او به شمار می‌رود.

منصوبان خامنه‌ای

منتقدان معتقدند فقهای منصوب خامنه‌ای در شورای نگهبان با خالی کردن میدان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری از رقیب جدی، راه را برای رئیسی باز و هموار کردند.

ابراهیم رئیسی پیشتر منصوب خامنه‌ای در تولیت آستان قدس و ریاست قوه قضائیه بود و بسیاری از ناظران معتقدند معرفی او به رئیس دولت سیزدهم یک انتصاب دیگر بوده است.

رهبر جمهوری اسلامی ظاهرا به دولت رئیسی امید زیادی بسته و با اشاره به آنچه ظرفیت‌های جهش تولید خوانده می‌گوید: «اگر مدیران کارآمد، پرتلاش و دلسوز از این ظرفیت‌ها استفاده صحیح کنند، یقیناً وضع چندین برابر متفاوت خواهد شد.»

تورم و گرانی در دولت مورد تائید خامنه‌ای

بر پایه تازه‌ترین برآوردهای انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان حاصل کار “مدیران کارآمد، پرتلاش و دلسوز” در شش ماه گذشته وخیم‌تر شدن اوضاع معیشت مردم و افزایش قیمت‌ها بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا مطابق بررسی‌های کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار، در شش ماه منتهی به اول بهمن قیمت ۴۸ کالا از ۵۲ کالای رصد شده بین ۲ تا ۸۸ درصد افزایش داشته است.

مطابق گزارش این انجمن قیمت گروه محصولات پروتئینی طی شش ماه اخیر بین ۵ تا ۱۷ درصد و بهای اقلام گروه لبنیات شامل انواع شیر، پنیر و کره بین ۱۸ تا ۳۱ درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران میزان تورم سالانه در ۱۲ ماه منتهی به دی ماه را ۴/ ۴۲ درصد اعلام کرد که همچنان روندی افزایشی دارد.

به رغم ادعای خامنه‌ای در مورد بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها، در دولت اول حسن روحانی و پس از امضای توافق هسته‌ای و رفع بسیاری از تحریم‌ها میزان تورم در ایران رو به کاهش گذاشت و به محدوده تک رقمی نزدیک شد.

افزایش شدید قیمت‌ها و سقوط شدید ارزش پول ملی که پس از بازگشت تحریم‌ها در اردیبهشت ۹۷ رخ داد مدام باعث فقیرتر شدن بخش‌های بیشتری از جامعه ایران شده که تبلور آن افزایش حرکت‌های اعتراضی در ماه‌های اخیر است.

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی دی ماه امسال گفته بود سه میلیون خانوار ایرانی که شامل ۲۰ میلیون نفر می‌شوند در فقر مطلق به سر می‌برند.

از: دویچه وله

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.