افشای سند دلایل بازداشت معترضان آبان ۹۸: از پیامک به فامیل، تا پذیرایی از معترضان در کافه

سه شنبه, 19ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

 

ایران اینترنشنال

گروه هکری عدالت علی سه سند را برای ایران اینترنشنال ارسال کرده که حاوی مشخصات بیش از ۱۸۴۰ بازداشتی اعتراضات‌ آبان ۹۸ و همچنین نظر علی باقری کنی معاون وقت امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر اسلامی درباره بازداشتی‌های این اعتراضات است.

دو سند از این سه سند، حاوی دو فهرست جداگانه ۲۱۶ و ۱۶۳۰ نفری از بازداشتی‌هاست که اولی از سوی دادگاه‌های شهر تهران و دومی نیز از سوی دادگاه‌های تهران و شهرستان‌های استان تهران محکوم شده‌اند.

در این دو فهرست، علاوه بر مشخصات هویتی بازداشت‌شدگان، اتهام یا اتهام‌ها علیه آنان و همچنین حکم دادگاه ذکر شده است.

 

توهین به حسن روحانی و حمل «یک عدد» گلوله

اغلب بازداشت شدگان با اتهام‌های رایجی چون «محاربه»، «اجتماع و تبانی به قصد جرم علیه امنیت کشور»، «مشارکت در تخریب اموال دولتی»، «اخلال در نظم عمومی»، «توهین» به خمینی، خامنه‌ای، حسن روحانی و روحانیت از جمله به صورت نوشتن بر روی اسکناس‌ها و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مواجه شده‌اند.

همچنین «حمل و نگهداری یک عدد گلوله»، «پرتاب سنگ» و عضویت در سازمان مجاهدین خلق یا همکاری با این سازمان از دیگر اتهام‌های مطرح شده علیه این بازداشت‌شدگان است.

اما اتهام‌های غیرمعمولی چون «انتشار استوری در اینستاگرام»، «زدن ماسک به صورت»، «نوشتن پلاکارد چرا مرگ بر آمریکا و اسرائیل» نیز در میان اتهام‌ها و توضیح رفتار معترضان وجود دارد.

در توضیح اتهام‌های یکی از متهمان نوشته شده که او «در محل تجمعات در خیابان پیروزی به صورت مکرر حاضر شده و متنی برای خودنمایی به بستگان پیامک داده است».

همچنین «پذیرایی از پناهندگان [معترضان] در یک کافه»، داشتن «کتاب در حمایت از دوران پهلوی»، «ارسال پیام از قبر کوروش»، «فالو نمودن مسیح علینژاد در اینستاگرام»، «عضویت در شبکه معاند فاکس نیوز»، «عضویت در کانال رضا پهلوی»، «حمایت از زندانیان سیاسی» از دیگر دلایل بازداشت معترضان بوده است.

اتهام‌هایی چون «شرب خمر»، «حمل و نگهداری یک عدد تجهیزات دریافت از ماهواره»، «حمل و نگهداری آلات قمار»، «جعل مهر» که ظاهرا هیچ ربطی به حضور در اعتراضات ندارد، نیز در میان فهرست اتهام‌ها دیده می‌شود.

همچنین بر اساس سند سوم، که نامه علی باقری کنی به ابراهیم رئیسی رییس وقت قوه قضاییه در تاریخ ۲۰ مهر سال ۱۳۹۹و پس از بازدید او از زندان‌هاست، بیشتر بازداشت‌شدگان جوانان بین نوزده تا بیست و هفت ساله بوده‌اند.

باقری در این نامه نوشته است که یکی از بازداشت‌شدگان به او گفت «به جرم سرقت سه کیسه برنج از فروشگاه زنجیره‌ای جانبو به چند سال زندان محکوم شده در حالی که در این مدت حدود ده کیسه برنج در زندان مصرف کرده» است.

در حالی که بر اساس دو فایل اول، چندین معترض حکم شلاق و حدود نود نفر هم به احکام زندان به بین یک ماه تا هفت سال زندان محکوم شده‌اند، علی باقری کنی نیز نوشته که قضات تهران تعدادی از معترضان را به پنج سال زندان و بیشتر محکوم کرده‌اند.

 

اعترافات اجباری و برخورد خشن ماموران

باقری کنی نوشت که معترضان گفته‌اند در تخریب و اغتشاش شرکت نکرده‌اند و علاوه بر اعتراف‌گیری اجباری از آنها، نیروهای امنیتی و قضایی برخورد خشنی با آنان داشتند.

گروه هکری عدالت علی همچنین فایل چهارمی را منتشر کرد که حاوی سندی «خیلی محرمانه‌»‌ از دادگستری کل استان تهران بود و در آن پیشنهادهایی درباره نوع مواجهه نهادهای جمهوری اسلامی با دادگاه مردمی آبان، دادگاه ایران تریبونال درباره اعدام‌های ۶۷ و دادگاه حمید نوری طرح شده است.

این گروه همزمان با افشای این فایل‌ها، با انتشار ویدیویی از هک دوربین‌های زندان قزل‌حصار خبر داد.

عدالت علی پیشتر با هک کردن دوربین‌های زندان اوین، شکنجه زندانیان را از سوی ماموران جمهوری اسلامی را علنی کرد.

این گروه هفته گذشته، پلتفرم تلوبیون که وبسایت پخش زنده و آرشیو برنامه‌های صدا و سیما است را هک کرد و پیامی برای دعوت به اعتراض‌های سراسری منتشر کرد.

 




به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.