شکایت «بی‌بی‌سی» از جمهوری اسلامی ایران به دلیل ادامه آزار خبرنگاران بخش فارسی

پنجشنبه, 21ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن
رادیو فردا

شبکه جهانی بی‌بی‌سی می‌گوید یک «شکایت فوری» از جمهوری اسلامی ایران را به دلیل آزارهای «ادامه‌دار» خبرنگاران بخش فارسی این رسانه تسلیم سازمان ملل کرده است.

لیلین لندور، مدیر ارشد بخش جهانی بی‌بی‌سی، روز پنج‌شنبه ۲۱ بهمن‌ با اعلام این خبر در کنفرانس بین‌المللی آزادی رسانه‌ها گفت که ما از سازمان ملل و جامعه جهانی می‌خواهیم «رفتار غیرقابل قبول» ایران در تهدید کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی را محکوم کنند.

او گفت ما شاهد تهدیدها و اقدامات فزاینده جمهوری اسلامی در مسدود کردن دارایی‌ها برای تنبیه خبرنگاران و بازجویی از اعضای خانواده‌ آن‌ها، تهدیدهای اینترنتی، حملات جنسیتی علیه کارکنان زن و حتی تهدید به مرگ آن‌ها هستیم.

خانم لندور افزود طی یک‌سال گذشته و خصوصا بعد از دولت ابراهیم رئیسی فشارها بر خبرنگاران بخش فارسی این رسانه افزایش یافته است و تهدید امنیتی برای خبرنگاران در کشورهای ثالث نیز وجود دارد.

بر اساس ارزیابی سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران در سال ۲۰۲۱ از لحاظ آزادی رسانه‌ها رتبه ۱۷۴ را در میان ۱۸۰ کشور داشته است.

تاکنون گزارش‌های زیادی از تهدید خبرنگاران شاغل در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، بازجویی و حتی بازداشت اعضای خانواده‌ها و نزدیکان آن‌ها توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی منتشر شده است.

در این میان، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۹ بهمن‌ دستور «تهاجم ترکیبی» در زمینه‌های امنیتی و رسانه‌ای را صادر کرد؛ موضوعی که نگرانی‌ها از امنیت فعالان رسانه‌ای خارج از کشور را تشدید کرده است.

بر اساس گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.