احمد مسعود چرا ‘شورای عالی مقاومت’ می‌سازد؟

جمعه, 16ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن
.

منبع تصویر،REZA DEGHATI

 
توضیح تصویر،

روز سقوط کابل به دست گروه طالبان، احمد مسعود به زادگاهش در پنجشیر رفت و چند روز بعد آن “مقاومت ملی” علیه طالبان را عنوان کرد

 

جبهه مقاومت ملی افغانستان ‘ روی ایجاد “شورای عالی” جلسه بزرگ مشورتی برگزار کرده است. روز گذشته، احمد مسعود، رهبر این جبهه به منظور ایجاد و رایزنی روی شیوه ایجاد شورای عالی مقاومت ‘ با جمعی از فعالان سیاسی از نقاط مختلف جهان و افغانستان جلسه مشورتی “پنج ساعته” داشته است.

صبغت احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی در صحبت با بی‎بی‌سی گفت که :”این نخستین جلسه تخصصی مشورتی بود و جلسات دیگری در روزهای آینده با تمامی طرف‌های مطرح ضد طالبانی برگزار خواهد شد.”

سخنگوی جبهه مقاومت ملی می‌گوید شماری زیادی از اقوام مختلف افغانستان، هم از زن و مرد در این نشست از راه دور شرکت کرده بودند. به گفته آقای احمدی، شرکت‌کنندگان شامل نمایندگان پیشین پارلمان و شخصیت‌های سیاسی مانند شکریه بارکزی، عارف رحمانی، گلشن نورستانی، رحمان اوغلی، نرگس نهان، فرهاد عظیمی، منگل ساپی، عبدالقدیر بلوچ، اشراق حسینی، میرزا محمد یارمند، نظیف شهرانی، امین احمدی، امن‌الله زدران و شماری دیگر بودند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان، مهمترین گروه سیاسی و نظامی مخالف حکومت طالبان است که بعد از به قدرت رسیدن طالبان به وجود آمد.

گزارش شده که در این جلسه رهبران سنتی ضد طالبان از اقوام هزاره، ازبیک و تاجیک عمدتا از جلسه غایب بودند.

جبهه مقاومت ملی ‘

احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود فرمانده مقاومت علیه گروه طالبان در دهه ۹۰ است.

جبهه مقاومت ملی به رهبری او بعد از به قدرت رسیدن گروه طالبان و آغاز جنگ در پنجشیر در آخر ماه اوت/اگوست ۲۰۲۱، در واکنش به رویداد‌های پس از سقوط کابل به دست طالبان به طور سریع اعلام حضور کرد.

در حالیکه طالبان در بقیه افغانستان به حاکمیت مطلق دست‌یافته بودند، جنگ در ولایت پنجشیر شدت یافت و فهیم دشتی، سخنگوی این جبهه و از چهره‌های شناخته شده در رسانه‌های افغانستان همراه با ژنرال عبدالودود زره، خواهرزاده احمدشاه مسعود، کشته شدند.

بعد از چندین روز جنگ، مقاومت نیروهای جبهه مقاومت ملی دوام نیاورد، طالبان وارد پنجشیر شدند و در روزها و هفته‌های بعد گزارش‌های زیادی از کشته‌ شدن غیرنظامیان پنجشیری از سوی طالبان منتشر شد، و همچنین ادعاهای بدرفتار، آزار و اذیت مردم پنجشیر از سوی نیروهای طالبان در شبکه‌های اجتماعیی واکنش برانگیز شد.

طالبان این ادعاها را همواره رد کرده است.

در چند ماه گذشته و پس از آغاز بهار، نیروهای وابسته به “جبهه مقاومت ملی” مدعی اند که در نقاط مختلف افغانستان از جمله پنجشیر و اندراب عملیات‌های نظامی انجام داده‌اند اما حکومت طالبان تاکید دارد که امنیت سراسری در افغانستان را تامین کرده و هیچ نیروی مخالفی توانایی به چالش کشیدن نیروهای طالبان را ندارد.

.

منبع تصویر،ALAMY

 
توضیح تصویر،

دره پنجشیر که مقاومت علیه طالبان در آن ایجاد شد

 

انتقادها از ناتوانی جبهه مقاومت در ایجاد اجماع

عملکرد جبهه مقاومت و شخص احمد مسعود در مورد اینکه نتوانسته چهره‌های مهم سیاسی و نظامی مخالف طالبان را گردهم آورد و متحد بسازد، مورد انتقاد قرار گرفته است. در هشت ماهی که از ایجاد این جبهه می‌گذرد، جبهه مقاومت ملی از شکل‌دهی اجماع روی آینده سیاسی افغانستان عاجز پنداشته شده است. پراکندگی جغرافیایی و فکری در میان حلقات ضد طالبان سبب شده است تا بدیل قابل اتکایی بر دولت طالبان شکل نگیرد.

شکل‌گیری جبهه مقاومت انتظارات زیادی را در میان حامیان آن در پی داشت.

شمار زیادی از رهبران سنتی اقوام تاجیک، هزاره، ازبیک و پشتون که در دور اول مقاومت علیه گروه طالبان در دهه ۹۰ نقش مهمی ایفا کردند، پس از سقوط کابل به دست طالبان به کشورهای مختلف متواری شدند و با آنکه هر از گاهی واکنش‌هایی به رویدادها نشان می‌دهند ولی شامل هیچ جبهه جنگی با طالبان نشده‌اند.

در حالیکه ادعا می‌شود که در دهه نود، جبهه مقاومت علیه طالبان از سوی کشورهای مانند ایران، هند و روسیه حمایت می‌شد، جبهه مقاومت فعلی، در حالی شکل گرفته است که هیچ کشوری حاضر به کمک به ادامه جنگ در افغانستان نیست.

اجماع جهانی بر فشار روی طالبان برای تغییر و تحول است. به همین منظور با گذشت ۸ ماه از ایجاد دولت طالبان هیچ کشوری دولت این گروه را به رسمیت نشناخته است و چنین کاری را مشروط به ایجاد دولت فراگیر، رعایت حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان، رعایت آزادی‌های مدنی کرده‌اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.