آغاز رای‌گیری در انتخابات پارلمانی لبنان در اوج بحران اقتصادی و سیاسی

یکشنبه, 25ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

چند شعبه رای‌گیری با قطعی برق به کارشان ادامه دادند

لبنانی‌ها روز یکشنبه، ۱۵ می، برای انتخاب پارلمان جدید به پای صندوق‌های رای رفتند. صندوق‌های رای در حالی به روی رای‌دهندگان باز شد که لبنان با یک بحران اقتصادی بسیار عمیق روبروست. برخی بر این امید هستند که انتخابات پیش‌رو آینده لبنان را مشخص خواهد کرد.

گروه جدیدی از نامزدهای جنبش اعتراضی ۲۰۱۹ علیه طبقه حاکم مستقر در لبنان که مقصر این فروپاشی اقتصادی شناخته می‌شوند، رقابت می‌کنند و امیدوارند که بتوانند آنها را سرنگون کنند. اما آنها فاقد پول، تجربه و سایر مزایای حاکمان سیاسی سنتی هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مردم اندکی پس از باز شدن صندوق‌های رای، زیر نظر نیروهای امنیتی که در سراسر کشور گسترش یافته‌اند، رای خود را به صندوق انداختند.

پول‌های زیادی در این انتخابات مصرف شده است. احزاب سیاسی رشوه‌های نقدی، ساندویچ، حمل‌ونقل رایگان و دیگر خدمات را به رای‌دهندگان ارائه کردند تا در مقابل رای آن‌ها را در صندوق‌شان داشته باشند.

از زمان شروع فروپاشی اقتصادی لبنان، ده‌ها هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند، پوند لبنان بیش از ۹۰ درصد از ارزش خود را کاهش داده است و بسیاری از آنها کشور را به دنبال فرصت‌هایی در خارج از کشور ترک کرده‌اند. سه چهارم از جمعیت شش میلیون نفری این کشور، از جمله یک میلیون آواره سوری، اکنون در فقر زندگی می‌کنند.

بانک جهانی فروپاشی لبنان را یکی از بدترین فروپاشی‌های جهان در ۱۵۰ سال گذشته توصیف کرده است.

حدود ۷۱۸ نامزد در ۱۰۳ لیست برای کرسی‌های پارلمان ۱۲۸ عضوی رقابت می‌کنند. رای گیری هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. رای دهندگان در سال ۲۰۱۸ اکثریت را با ۷۱ کرسی به حزب الله و متحدانش دادند.

لبنان بیش از ۳.۵ میلیون واجد شرایط رای دادن دارد که بسیاری از آنها در ۱۵ حوزه انتخاباتی رای خواهند داد. در اوایل این ماه، لبنانی‌های مقیم خارج از کشور رای خود را در کشورهای محل زندگی خود به صندوق انداختند.

احزاب جریان اصلی مورد حمایت غرب امیدوارند که اکثریت پارلمانی را از حزب الله بگیرند. در حالی که بسیاری از مستقل‌ها امیدوارند از لیست‌های سنتی احزاب و نامزدها عبور کنند.

انتخابات امسال در حالی برگزار می‌شود که یک رهبر قدرتمند سنی، نخست وزیر سابق سعد حریری، فعالیت خود در سیاست را به حالت تعلیق درآورد. برخی هشدار داده‌اند که این ممکن است او به متحدان سنی حزب الله برای کسب کرسی‌های بیشتر کمک کند.

پارلمان جدید همچنین پس از پایان دوره شش ساله ریاست جمهوری میشل عون در پایان اکتبر، رئیس دولت جدید را انتخاب خواهد کرد.

طبق قانون اساسی که اندکی قبل از پایان جنگ داخلی تهیه شده بود، کرسی‌های پارلمان و کابینه لبنان به طور مساوی بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم شده است.

از بعدازظهر شنبه، ارتش لبنان استقرار خود را در مناطقی که می‌توان انتظار تنش‌ها را داشت، به‌خصوص در مناطق اطراف بیروت و کوه‌های مجاور لبنان آغاز کرد.

رای‌گیری روز یکشنبه اولین رای‌گیری از زمان اعتراضات ضددولتی گسترده‌ در اکتبر ۲۰۱۹ است.

همچنین این اولین انتخابات پس از انفجار عظیم اوت ۲۰۲۰ در بندر بیروت است که بیش از ۲۰۰ نفر را کشت، هزاران نفر را مجروح کرد و بخش‌هایی از پایتخت لبنان را ویران کرد. 

این رای گیری آخرین فرصت برای تغییر مسیر و مجازات سیاستمداران کنونی تلقی می‌شود که اکثر آنها قدرت خود را از سیستم سیاسی فرقه ای لبنان می‌گیرند. اما انتظارات واقعی است. در میان تغییرات و شک و تردید و استعفای گسترده این احتمال وجود دارد که آرا دوباره همان احزاب سیاسی قبلی را بازگرداند.

رباح عباس، ۷۴ساله، پس از انداختن رای خود در بیروت، گفت: «من هر کاری از دستم بر می‌آمد انجام دادم و می دانم که وضعیت ۱۸۰ درجه تغییر نخواهد کرد.»

او نگران است که انتخابات روز یکشنبه فقط نمادین باشد و لبنان دوباره در نزاع سیاسی پس از انتخابات بر سر تشکیل دولت جدید و انتخاب رئیس جمهور جدید در ماه اکتبر گرفتار شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، میزان فروپاشی لبنان روز یکشنبه به نمایش گذاشته شد. در شمال شهر طرابلس، فقیرترین شهر لبنان، چندین شعبه رای گیری بدون برق بودند و رای دهندگان مجبور شدند برای دادن رای خود از چندین پله بالا بروند. یکی از رای دهندگان با استفاده از نور تلفن همراه خود برای بررسی فهرستش قبل از انداختن آن در صندوق رای تلاش می‌کرد.

احزاب و سیاستمداران جریان اصلی سیاسی همچنان در رای‌گیری پرقدرت باقی ماندند. در حالی که چهره‌های مخالف و فعالان جامعه مدنی که امیدوار به جایگزینی آن‌ها بودند، دچار شکاف شده‌اند. احزاب لبنانی مدت‌هاست بر سیستمی تکیه کرده‌اند که رای‌دهندگان را تشویق می‌کند تا در ازای امتیازات و مزایای فردی رای دهند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.