تحقیق شبکه سی‌ان‌ان: شلیک عامدانه سربازان اسرائیلی به مرگ ابوعاقله منجر شد

چهارشنبه, 4ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

پوستر شیرین ابوعاقله در دست زنان فلسطینی

پوستر شیرین ابوعاقله در دست زنان فلسطینی

دو هفته پس از کشته شدن شیرین ابوعاقله، گزارشگر فلسطینی‌تبار در کرانه باختری، شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید تحقیقاتش نشان می‌دهد که او نه تنها با گلوله طرف اسرائیلی کشته شده، بلکه نظامیان اسرائیلی او را «عامدانه» هدف قرار داده‌اند.

پس از انتشار این گزارش، وزیر خارجه اردن خواهان انجام تحقیقات بین‌المللی به گونه‌ای شد که مجازات قاتل را «تضمین کند».

ارتش اسرائیل این تحقیق را رد کرده و «هدف قرار دادن عامدانه» را «ادعایی که باید نکوهش شود» توصیف کرد.

شیرین ابوعاقله، ۵۱ ساله، گزارشگر مسیحی، زاده بیت‌المقدس با تابعیت آمریکایی، که مدت ۲۵ سال رویدادهای میدانی نزاع اسرائیلی- فلسطینی را گزارش می‌کرد و در ۱۵ سال آخر عمرش گزارشگر ارشد شبکه الجزیره بود، بامداد روز ۲۱ اردیبهشت همراه با تیم خبری خود برای پوشش عملیات مسلحانه ارتش اسرائیل به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری رفته بود که با اصابت گلوله به سرش بلافاصله کشته شد.

شبکه سی‌ان‌ان در تحقیقی که روز سه‌شنبه، سوم خرداد، منتشر کرد، اعلام کرد که با استناد به فیلم‌های جدیدی که از روز حادثه در اردوگاه جنین به ‌دست آورده و گفت‌وگو با شاهدان و کارشناسان اسلحه به این «نتیجه» رسیده که نظامیان اسرائیل شیرین ابوعاقله را «عامدانه» هدف قرار داده‌اند.

شاهدان رویداد، شامل روزنامه‌نگاران دیگر، به سی‌ان‌ان گفته‌اند که نظامیان اسرائیلی «مستقیم» به سوی خبرنگاران تیراندازی می‌کردند.

شاطی هنیشه، یک روزنامه‌نگار زن محلی به عنوان یکی از شاهدان، شلیک نظامیان اسرائیلی را عامدانه نامید.

یک کارشناس اسلحه نیز گفته است که گلوله‌های پیاپی شلیک شده نشان از تیراندازی مغرضانه دارد.

این کارشناس با تخصص تحلیل صدای گلوله، به سی‌ان‌ان گفت که گلوله‌ای که با آن شیرین ابوعاقله کشته شده، از فاصله‌ای بین ۱۷۷ تا ۱۹۷ متر، و از جایی در خیابان شلیک شده که نظامیان اسرائیلی مستقر بودند.

به گفته این متخصص اسلحه، چهار گلوله پی در پی به سوی درختی شلیک شده که شیرین زیر آن ایستاده و پناه گرفته بود و لذا او «قربانی آتش غیرعمدی یا اشتباهی نبوده است».

سی‌ان‌ان این گفته را نیز رد کرده که شیرین ابوعاقله در جریان تیراندازی‌های متقابل میان ارتش اسرائیل با افراد مسلح کشته شده است.

به ادعای گزارش، پیش از کشته شدن او، هیچ فرد مسلحی در نزدیکی محل نبود و اصولا درگیری مسلحانه‌ای رخ نداد.

سالم عوض، یک مرد ۲۷ ساله ساکن اردوگاه جنین، که با تلفن همراه خود فیلمی به مدت ۱۶ دقیقه از رویدادهای روز حادثه گرفته، گفت که کسی فکر نمی‌کرد که ارتش اسرائیل با وجود بودن گروه ده نفره خبرنگاران اقدام به تیراندازی کند و «فکر کردیم که منطقه آرام خواهد بود».

به گفته آقای عوض، فلسطینیان در خیابان محل حادثه، ابتدا از دیدن شیرین ابوعاقله هیجان‌زده شدند زیرا سال‌ها او را از تلویزیون دیده بودند.

فیلم سالم عوض از دقیقه هفتم، شلیک به سوی روزنامه‌نگاران را نشان می‌دهد. ابتدا علی السمودی، تهیه‌کننده الجزیره با دو گلوله زخمی شد. او از این مهلکه جان به در برد.

همزمان ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، روز سوم خرداد پس از انتشار تحقیق سی‌ان‌ان گفت که همه مدارک و شواهد نشان از کشته شدن این روزنامه‌نگار به دست ارتش اسرائیل دارد.

به گفته آقای الصفدی، تحقیقات بین‌المللی باید به گونه‌ای انجام شود که مجازات قاتل را «تضمین کند».

وزیر خارجه اردن در حاشیه اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس گفت خشونت پلیس اسرائیل با تشییع‌کنندگان پیکر شیرین ابوعاقله نیز رویدادی هولناک بود و پژواک این ترور باید در سراسر جهان شنیده شود.

ارتش اسرائیل تحقیق سی‌ان‌ان را «ادعایی کاملا بی‌اساس» درباره «یک رویداد فاجعه‌بار» توصیف کرد. سخنگوی ارتش به این شبکه گفت که ارتش خود همچنان در حال تحقیقات اساسی و حرفه‌ای است.

یک مقام نظامی اسرائیل چهارشنبه گذشته به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که اسلحه‌ای که گلوله شلیک شده از آن این خبرنگار را کشت، دارای شناسه نظامی ارتش اسرائیل است. به نوشته هاآرتص، اسلحه از نوع تیربار ام ۱۶ است.

اسرائیل کماکان اصرار دارد که فلسطینیان باید گلوله خارج‌شده از سر شیرین ابوعاقله را به اسرائیل بسپارند تا بتوان نتیجه درست و کاملی ارائه کرد.

فلسطینیان گفته‌اند که نمی‌توانند گلوله را به عاملی «که سابقه طولانی حیله‌گری دارد» تحویل بدهند. به ادعای فلسطینیان اسرائیل در ۲۲ سال اخیر ۴۴ روزنامه‌نگار فلسطینی و عرب و یک روزنامه‌نگار ترکیه را کشته است.

به دستور محمد الاشتیه، نخست‌ وزیر تشکیلات خودگردانی، دادستان فلسطینی پرونده «ترور» این روزنامه‌نگار را به دادگاه جنایی بین‌المللی ارجاع داده است.

مقامات ارشد اسرائیلی، از جمله بنی گانتز، وزیر دفاع، گفته‌اند که از کشته شدن این روزنامه‌نگار متاسف هستند اما حامی نظامیان خود در عملیاتی هستند که برای مقابله با «تروریست‌های مسلح» انجام شد.

ارتش اسرائیل برای بازداشت افراد مسلحی که ممکن است خطر بالقوه باشند، در دو ماه اخیر بارها به جنین حمله کرده است. آخرین عملیات ارتش اسرائیل روز سوم خرداد انجام شد که بار دیگر با درگیری گسترده همراه بود.

در حملات فلسطینیان به اسرائیلی‌ها در دو ماه اخیر ۱۷ اسرائیلی و سه خارجی کشته شده‌اند. یک نهاد سازمان ملل متحد ارزیابی کرده‌ که شمار کشته‌های فلسطینی در درگیری با اسرائیلی‌ها در سه ماه اخیر دست‌کم ۴۰ تن بوده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.