خطر تحصیل در مدارس فرسوده کودکان تهرانی را تهدید می‌کند

چهارشنبه, 18ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

به‌طور متوسط، نزدیک به نیم میلیون کودک تهرانی در مدارس ناایمن درس می‌خوانند – ایرنا

آموزش‌ و پرورش: نزدیک به ۴۰ درصد مدارس شهر تهران فرسوده‌اند

نزدیک به ۴۰ درصد مدارس شهر تهران فرسوده‌اند و باید بازسازی یا نوسازی شوند. این خبر را علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش‌ و پرورش تهران، اعلام کرد و گفت فضاهای آموزشی پایتخت از نظر فرسودگی، در شرایط خوبی قرار ندارند.

بیشتر کلاس‌های فرسوده شهر تهران در مناطقی واقع‌اند که تراکم دانش‌آموزان در آن‌ها زیاد است؛ تا آنجا که به قول مدیرکل آموزش‌ و پرورش شهر تهران، در برخی مدارس، در یک کلاس درس ۴۰ تا ۴۵ دانش‌آموز حضور دارند.

تعداد زیاد دانش‌آموزان در مدارسی که ایمنی بالایی ندارند، خطر وقوع حوادث و پیامدهای پس از آن را افزایش می‌دهد؛ با این حال، آموزش‌ و پرورش همواره با بهانه‌هایی مثل نبود بودجه، از نوسازی و بازسازی مدارس طفره می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری رویداد ۲۴ و به گفته مدیر کل آموزش‌ و پرورش شهر تهران، در حال حاضر یک میلیون و ۱۶۰ هزار دانش‌آموز در تهران تحصیل می‌کنند که اگر آمار ۴۰ درصدی مدارس فرسوده پایتخت مبنا قرار بگیرد، به معنای آن است که به‌طور متوسط، نزدیک به نیم میلیون کودک تهرانی در مدارس ناایمن درس می‌خوانند. پیش‌تر یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش نیز گفته بود که ۲۰ درصد مدارس کل ایران فرسوده‌اند.

طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، در جمهوری اسلامی ایران، تامین فضاهای آموزشی مناسب و ایمن وظیفه دولت است؛ با این حال گویا مقام‌های آموزش‌ و پرورش برای نوسازی و بازسازی مدارس به کمک نیکوکاران و خیران مدرسه‌ساز امید بسته‌اند. 

مدیرکل آموزش‌ و پرورش تهران نیز در مصاحبه اخیر خود، به این موضوع اذعان کرد و گفت: «اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس شهر تهران با کمک خیران مدرسه‌ساز تلاش می‌کند برای حل مشکلات مدارس فرسوده برنامه‌ریزی جدی داشته باشد.»

وزیر آموزش‌ و پرورش نیز گفته بود نوسازی و بازسازی مدارس فرسوده ایران به بودجه ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد و برای تامین بخشی از این هزینه، املاک و زمین‌های مازاد آموزش‌ و پرورش به مزایده گذاشته می‌شود.

طی سال‌های گذشته، فرسودگی مدارس بارها از کودکان در نقاط مختلف ایران، قربانی گرفته است؛ نمونه‌ آن ریزش دیوار فرسوده مدرسه‌ای در یکی از روستاهای توابع سنندج در مهرماه سال ۱۳۹۷ بود که به جان باختن دختر هفت‌ساله‌ای به نام دنیا ویسی منجر شد. زمستان همان سال، آتش‌سوزی بخاری نفتی در یکی از مدارس فرسوده زاهدان، جان چهار دختر هفت‌ساله را گرفت و در سال ۱۴۰۰ نیز بر اثر ریزش دیوار مدرسه‌ای در علی‌آباد کتول استان گلستان، هفت کودک مصدوم شدند.

در روزهای اخیر، ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد سقف یک مدرسه فرسوده در روستایی در استان هرمزگان، بر سر دانش‌‌آموزان خردسال این مدرسه فروریخته است.

مناسب‌سازی مدارس فرسوده ایران در حالی به بهانه‌هایی همچون نبود بودجه به تعویق می‌افتد که وزارت آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی ایران ۱.۵ میلیون یورو از سازمان انرژی اتمی گرفته است تا آن را برای آموزش فعالیت‌های هسته‌ای در مدارس هزینه کند؛ در حالی‌ که این بودجه می‌تواند کودکان زیادی را از تحصیل در مدارس فرسوده و خطر بازماندگی از تحصیل به دلیل فقر نجات دهد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.