مذاکرات احیای برجام با حضور نمایندگان ایران و آمریکا در دوحه شروع شد

سه شنبه, 7ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

گروه ۷ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما بر تعهد صریح خود که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، تاکید می‌کنیم»-Twitter: @hamidehghani

علی باقری و رابرت مالی برای شروع مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا وارد قطر شدند

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی، صبح سه‌شنبه، ۷ تیر، برای از سر گرفتن مذاکرات هسته‌ای که چند ماه متوقف شده‌ بود، به قطر رفت. مذاکرات احیای برجام از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز، به دلیل اختلاف نظرهای آمریکا و جمهوری اسلامی ایران متوقف شد. جمهوری اسلامی ایران روی حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی تاکید داشت و ایالات متحده هم زیر بار این شرط نمی‌رفت.

حضور علی باقری در دوحه قطر نشانی از آغاز مذاکرات احیای برجام تلقی می‌شود. حمیدرضا دهقانی پوده، سفیر جمهوری اسلامی در قطر، با انتشار تصویری از خود و علی باقری در توییتر، نوشت: «ورود جناب آقای باقری و هیئت محترم مذاکره‌کننده کشورمان به دوحه را خوشامد می‌گویم و بدون هرگونه پیش‌داوری و ابراز بدبینی یا خوش‌بینی غیرواقعی، برای آن‌ها در اجرای ماموریت مهم خود در تامین منافع ملت بزرگ ایران آرزوی موفقیت دارم.»

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، نیز صبح سه‌شنبه وارد قطر شد. نشریه پولتیکو به نقل از دو مقام آمریکایی مدعی شد که این مذاکرات بیش از دو یا سه روز طول نخواهد کشید. یکی از آنان گفته بود که حتی با وجود سفر جوزپ بورل به تهران، از زمان توقف مذاکرات وین به این سو، پیشرفت ملموسی رخ نداده است. این نشریه احتمال دستیابی به توافق میان دو کشور را ضعیف ارزیابی کرد.

رابرت مالی پس از رسیدن به دوحه، به دیدار محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، رفت. آن‌طور که سفارت آمریکا در قطر اعلام کرد، این دو نفر در مورد تلاش‌های دیپلماتیک مشترک برای رسیدگی به مسائل ایران با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

آن‌طور که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ایران گفته بود، این سری از مذاکرات بین ایران و آمریکا به‌صورت غیرمستقیم برگزار خواهد شد. رویترز هم پیش از این، از برگزاری مذاکرات در روزهای هفتم و هشتم تیر خبر داده بود.

وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای، به استقبال شروع مذاکرات احیای برجام رفت و اعلام کرد که به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات احیای برجام در دوحه خوش‌بین است و امید دارد که مذاکرات دوحه به توسعه امنیت و ثبات در منطقه منجر شود. وزارت خارجه قطر در این بیانیه نوشت: «آمادگی کامل داریم تا در راستای موفقیت‌آمیز بودن گفت‌و‌گوهای میان ایران و ایالات متحده آمریکا، فضای مناسب برای همه طرف‌ها را فراهم آوریم.»

در همین راستا، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، نیز در تماس تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری خود، با او درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران رایزنی کرد. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه پیش‌تر اعلام کرده بود که برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار جهانی است.

کشورهای عضو گروه ۷ نیز روز سه‌شنبه، در پایان نشست خود در آلمان، در بیانیه‌ای مشترک، به برنامه هسته‌ای ایران اشاره کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما بر تعهد صریح خود که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، تاکید می‌کنیم.»

گروه ۷، متشکل از هفت قدرت اقتصادی دنیا، معتقد است که راه‌حل دیپلماتیک، بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

المیادین، رسانه لبنانی حامی محور مقاومت و نزدیک به جمهوری اسلامی، نیز در خبری مدعی شد که درباره موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «در مذاکرات پشت‌پرده» توافق شده است و «سپاه پاسداران بعدا از فهرست تروریستی آمریکا خارج خواهد شد». این در حالی است که روزنامه کیهان پیش از این، به نقل از روزنامه نزاویسمایا گازتا، چاپ مسکو، نوشته بود: «حالا که وضعیت اقتصادی بهتر شده است، ایران می‌خواهد از اصلی‌ترین مطالبه‌اش در مذاکرات (حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی) چشم‌پوشی کند.»

هم‌زمان با شروع مذاکرات احیای برجام در قطر، نرخ دلار در بازار ایران روند کاهشی گرفت و در حالی که با وجود «جراحی اقتصادی» دولت به مرز ۳۳ هزار تومان هم رسیده بود، با شروع مذاکرات در دوحه تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. پیش از این، ابراهیم رئیسی مدعی بود که افزایش نرخ دلار و گرانی‌ها به مذاکرات هسته‌ای ربطی ندارد اما شروع مذاکرات باعث شد نرخ دلار در بازار ایران به میزان قابل‌توجهی پایین بیاید.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.