دارو به صورت رسمی تا ۳۰ درصد گران شد

پنجشنبه, 23ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

حامیان دولت: برای مقابله با قاچاق این کار را کردیم

دولت مدعی‌ است افزایش قیمت داروها به مردم فشاری وارد نخواهد کرد و بیمه‌ها این هزینه را تقبل می‌کنند- Haidar HAMDANI / AFP

گرانی دارو سرانجام رسمی شد و بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، داروخانه‌ها می‌توانند از روز پنجشنبه، قیمت داروها را ۲۰ تا ۳۰ درصد گران کنند.

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی، چهارشنبه شب اعلام کرد که بر اساس نشستی که در ‎سازمان غذا و دارو برگزار شد، شرکت‌‌های دارویی می‌توانند از پنجشنبه، ۲۳ تیر ۱۴۰۱، قیمت محصولات خود را ۲۰ تا ۳۰ درصد اضافه کنند. بر اساس این خبر که در کانال خبر فوری منتشر شد، این افزایش قیمت به صورت علی‌الحساب است و می‌تواند از این هم بالاتر برود.

این درحالی‌ است که ابراهیم رئیسی در اردیبهشت ماه وعده داده بود نان، دارو و بنزین گران نخواهند شد. رئیسی ۱۹ اردیبهشت، هنگام توضیح درباره یارانه‌های معیشتی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، تصریح کرد: «در این طرح، همه مردم بدون‌ استثنا از یارانه نان و دارو برخوردارند و قیمت نان، دارو و بنزین به هیچ عنوان افزایش پیدا نمی‌کند.»

با وجود این وعده‌های ابراهیم رئیسی، قیمت نان در ایران افزایش چشمگیری یافت که اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف را به همراه داشت و رئیسی در حالی از تغییر نکردن قیمت نان سخن گفت که بهای آرد برای واحدهای نان فانتزی از هر کیسه ۶۷ هزار تومان به ۶۳۰ هزار تومان رسید و نزدیک به ۱۰ برابر شد.

رئیسی بار دیگر در چهارم تیر، این وعده را تکرار کرد و گفت: «ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود. تا وقتی بیمه‌ها فعال نشوند و نظام منظم شکل نگیرد، یارانه‌ها ادامه می‌یابد. قیمت نان هم تغییر نمی‌کند تا اطمینان حاصل کنیم طرح آزمایشی دولت در برخی استان‌ها کارایی دارد. از طرح آزمایشی در استان‌ها گزارش‌های خوبی داریم. قیمت نان، دارو و بنزین هیچ تغییری نمی‌کند. اگر قرار به تغییر شد، با تمهید مقدمات و توضیح به مردم انجام می‌شود.»

رئیسی با وجود گرانی نان در ماه‌های گذشته و بی‌توجه به این افزایش قیمت‌ها و همچنین اعتراض‌های مردمی، باز هم وعده‌ خود را تکرار کرد. دولت دلیل این افزایش قیمت‌ها را مانند همیشه قاچاق عنوان می‌کند. خبرگزاری فارس هم‌زمان با این خبر، به توجیه سیاست گرانی قیمت دارو پرداخت و مدعی شد که گرانی دارو به نفع بیماران است.

فارس در گزارشی مدعی شد: «توزیع ارز در صنعت دارو از یک طرف زمینه نوعی رانت و فساد بین شرکت‌های دارویی برای در اختیار داشتن سهم بیشتری از این امتیاز دولتی را فراهم کرد و نهادهایی را به وجود آورد که در میان مردم به مافیای دارو شناخته می‌شود و از طرفی، به قاچاق معکوس دارو از کشور منجر شد.»

در حالی که برخی داروها چند ماهی است به صورت غیررسمی گران شده‌اند و ایران با کمبود شدید تعدادی از اقلام دارویی روبه‌رو است، دولت مدعی‌ است که افزایش قیمت داروها به مردم فشاری وارد نخواهد کرد و بیمه‌ها این هزینه را متقبل می‌شوند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت رئیسی، اعلام کرد که «طرح دارویار» از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد و ٣۶۶ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وزیر بهداشت افزود: «١٠٠ قلم داروی پرمصرف مانند سرماخوردگی و دیفن هیدرامین که تحت پوشش بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. ٣۶۶ قلم داروی پرمصرف برای مبتلایان به بیماری‌ها مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. در این طرح، در پرداخت از جیب بیماران هیچ تغییری رخ نخواهد داد.»

البته هنوز مشخص نیست که واکنش شرکت‌های بیمه به این اتفاق چه خواهد بود و این شرکت‌ها چه خدماتی به مردم خواهند داد و آیا اساسا از تصمیم وزارت بهداشت استقبال خواهند کرد یا خیر.

پیش از این علی مهرآمیزی، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در ۲۷ خرداد، از دولت درخواست کرد قیمت داروها را افزایش دهد. مهرآمیزی گفته بود: «قیمت داروهای تولیدی ۱۰۰ شرکت دارویی در ایران بعد از عید و طی شش ماه اخیر هیچ افزایش قیمتی نداشت اما داروهای وارداتی و داروهای خاص و داروهایی که درصدی از آن‌ها در ایران تولید می‌شود، افزایش قیمت داشتند.»

برخی از کارشناسان معتقدند که برخلاف نظر دولت، سود گرانی دارو برای مافیای دارو بیش از مصرف‌کنندگان است؛ چون زمانی که قیمت دارو گران شود، منفعت این گروه‌ها نیز بیشتر می‌شود. حذف یک‌باره یارانه دولتی و گرانی دارو ممکن است نسبت دیگر گرانی‌ها، پیامدهای فاجعه‌آمیزتری بر زندگی مردم ایران داشته باشد.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.