ایران از امضای تفاهم‌نامه با روسیه برای «سرمایه‌گذاری بزرگ نفتی» خبر داد

سه شنبه, 28ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

لوگوی شرکت گازپروم روسیه

لوگوی شرکت گازپروم روسیه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای «تفاهمنامه» با شرکت گازپروم روسیه «به ارزش ۴۰ میلیارد دلار» خبر داد و آن را «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی تاریخ صنعت نفت ایران» عنوان کرد.

محسن خجسته‌مهر روز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه اظهار داشت این تفاهمنامه‌ها شامل توسعه میادین نفتی و گازی، پروژه‌های ال‌ان‌جی و خطوط لوله است.

این تفاهمنامه در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به ایران و توسط ویتالی مارکلوف، معاون رئیس گازپروم و آقای خجسته‌مهر امضا شده است.

اظهارات وی دربارهٔ تفاهمنامه «۴۰ میلیارد دلاری» در حالی بیان می‌شود که بر خلاف قراردادها، برای تفاهمنامه‌ها ارزش تعیین نمی‌شود. تفاهمنامه به معنی توافق طرفین برای مذاکره پیرامون یک پروژه است که می‌تواند منجر به امضای قرارداد و تعیین تعهدات سرمایه‌گذاری یا عملیاتی شود.

در این مورد در حالی که هنوز تنها تفاهمنامه امضا شده است، آقای خجسته‌فر اعلام کرده «روس‌ها چندده میلیارد دلار در توسعه میادین نفتی و گازی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

شرکت گازپروم اما در سایت رسمی خود تنها یک خبر دو پاراگرافی کوتاه از اهداف «تفاهمنامه» منتشر کرده و بر خلاف مقامات ایران و با توجه به ماهیت تفاهمنامه و نامشخص بودن سرمایه‌گذاری، هیچ رقمی عنوان نکرده است.

با این حال، آقای خجسته‌مهر گفته است توسعه میدان گازی کیش و توسعه میدان گازی پارس شمالی با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری شرکت گازپروم به امضای طرفین رسیده است که با انجام این سرمایه‌گذاری و توسعه این دو میدان گازی قرار است «بیش از یکصد میلیون مترمکعب در روز» به تولید گاز کشور افزوده شود.

گازپروم پس از برجام و در سال ۱۳۹۶ نیز تفاهمنامه مطالعه و توسعه این میادین را امضا کرده بود، اما هرگز اقدامی نکرد.

محسن خجسته‌مهر خبر داد که همچنین توسعه ۶ میدان نفتی توسط شرکت گازپروم در تفاهم‌نامه به امضای طرفین رسیده است و پروژه بزرگ دیگری که با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری شرکت گازپروم روسیه انجام خواهد شد: بحث فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی است که جهت نگه‌داشت تولید و افزایش تولید این میدان مهم گازی.

وی اضافه کرد که میدان نفتی منصوری، آب‌تیمور، کرنج، آذر و چنگوله از دیگر میادینی هستند که در تفاهم‌نامه فی‌مابین قرار است با سرمایه روس‌ها توسعه یابند.

این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران در سال‌های ۹۵ و ۹۶ با شرکت «گازپروم نفت»، بازوی نفتی گازپروم بر سر توسعه میدان چنگوله و به شرکت لوک‌اویل روسیه بر سر توسعه میادین آب‌تیمور و کرنج تفاهمنامه امضا کرده بود، اما هرگز به نتیجه‌ای نرسید.

با استفاده از گزارش‌های شرکت ملی نفت ایران، گازپروم، رادیو فردا؛ د.خ / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.