آمریکا: آماده توافق سریع با ایران بر سر متن نهایی اروپا هستیم

سه شنبه, 18ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

آمریکا: آماده توافق سریع با ایران بر سر متن نهایی اروپا هستیم

دولت ایالات متحده آمریکا به آماده شدن متن نهایی توافق احیای برجام توسط اتحادیه اروپا واکنش نشان داد و اعلام کرد که حاضر به توافق سریع با ایران بر سر این متن است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته که این متن بهترین و تنها مبنای ممکن برای احیای توافق برجام است.

این سخنگو که نامی از وی برده نشده گفته است ما آماده نتیجه‌گیری سریع درباره توافق بر پایه متن اتحادیه اروپا هستیم.

عصر امروز دوشنبه ۱۷ مرداد، خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات وین به نقل از یک مقام اروپایی اعلام کردند که مذاکرات با ایران به پایان رسیده و متن نهایی توافق در مقابل ایران قرار گرفته است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره متن پیشنهادی اتحادیه در توییتر خود نوشت که «درباره هر آنچه قابل مذاکره بود، مذاکره شده و اکنون این متن نهایی است.»

او افزود که در روزهای اخیر در جریان مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در وین، چند مورد «اصلاح فنی» در متنی که در تاریخ ۲۱ ژوئیه ارائه شده بود انجام شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نتیجه گرفته اگر پاسخ‌ها مثبت باشد، می‌توانیم این توافق را امضا کنیم.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برای احیای برجام هم در توییتر خود نوشت: «هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا متن نهایی پیش‌نویس تصمیم‌ها برای احیای برجام را ارائه کرده است. شرکت‌کنندگان مذاکرات وین اکنون باید تصمیم بگیرند که این پیش‌نویس برای آنها قابل قبول است یا نه. اگر مخالفتی نباشد، توافق هسته‌ای احیا می‌شود.»

همزمان وبسایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، آماده شدن متن نهایی در مذاکرات وین را «خبری غیر واقعی» خواند.

این وبسایت در گزارشی نوشت: «با وجود پیشرفت نسبی در موضوعات باقی‌مانده، روند پیشرفت در همه موضوعات یکسان نیست» اما در عین حال می‌توان این مذاکرات را «حرکت به سمت جلو اما با روندی کند ارزیابی کرد.»

نورنیوز به نقل از یک مقام مطلع حاضر در مذاکرات وین گفته هیات مذاکره‌کننده ایرانی «همچون دوره‌های قبلی همچنان بر دستیابی به توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء متمرکز است و این مسیر تا احقاق حقوق ملت ایران و اطمینان از عدم تکرار رفتارهای زیاده‌خواهانه و غیر قانونی آمریکا ادامه خواهد یافت.»

در حالی که به نظر می‌رسد طرف‌های غربی آخرین پیشنهادات خود را به جمهوری اسلامی ارایه داده و حاضر به تغییر متن نهایی نیستند، جمهوری اسلامی همچنان به دنبال گرفتن تضمین‌های بیشتر از سوی ایالات متحده آمریکا است. با این حال مقامات اروپایی این تضمین ها را بی ربط به مذاکرات احیای برجام دانسته‌اند.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.