واکنش‌های گسترده و متفاوت به نوشته میرحسین موسوی؛ عمار ملکی: دعوا بر سر «جانشینی ملا» است

پنجشنبه, 20ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

میر حسین موسوی - آرشیو

میر حسین موسوی – آرشیو

انتشار نوشته‌ای از میرحسین موسوی، نخست‌وزیر «دهه ۶۰» و نامزد معترض انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ که در آن نسبت به «جانشینی موروثی» رهبر جمهوری اسلامی هشدار داد و یک فرمانده کشته شده سپاه در سوریه را «سردار بی‌افتخار» نامید،‌ واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در جلسه روز چهارشنبه ۱۹ مرداد هیئت‌ دولت، با نام بردن از «قاسم سلیمانی» و «حسین همدانی»، فرماندهان کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، آنان را مدافع «حرم» و «امنیت و اقتدار کشور» دانست.

رئیسی بدون اشاره به نوشته میرحسین موسوی، با ذکر این که «شهدای مدافع حرم، پاسداران حریم اسلام هستند»، از قاسم سلیمانی و حسین همدانی نام برد و گفت که دلسوزان «ایران و اسلام»، «قدردان این مجاهدت‌ها هستند.»

 

  • واکنش رسانه‌های حکومتی

از سوی دیگر، روزنامه «کیهان» چاپ تهران در شماره روز چهارشنبه میرحسین موسوی را «پیرمرد متوهم» و «رهبر فرقه فتنه ۸۸» نامید که قصد دارد طرفدارانش را به «شیپور داعش و اسرائیل در داخل» بدل کند و با «رادیکالی کردن فضای سیاسی»، «سرخوردگی عمیق» موجود در «بدنه تندرو اصلاح‌طلبان» را باز‌سازی کند.

این رسانه که زیر نظر نماینده مستقیم رهبر اداره می‌شود، با اشاره به بخش دیگری از اظهارات اخیر میرحسین موسوی در ارتباط با حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه و لبنان، آن را دارای «ادبیاتی وقیحانه» و شامل اهانت به «ساحت شهدای مدافع حرم» دانسته است.

خبرگزاری «فارس» نزدیک به سپاه پاسداران نیز در واکنش به این مطالب که نخستین بار روز سه‌شنبه هجدهم مرداد در وب‌سایت «کلمه» منتشر شد، توصیف میرحسین موسوی در ارتباط با حسین همدانی را «رکیک‌ترین بخش» آن مطلب دانسته است.

همچنین سپاه پاسداران استان همدان نیز در واکنش به این متن، که به عنوان مقدمه‌ یک کتاب نوشته است، با انتشار بیانیه‌ای خواستار «برخورد جدی و سریع» با میرحسین موسوی شد. سپاه همدان همچنین با «ملعون و فتنه‌گر» نامیدن موسوی، نوشت که این نوشته‌های موسوی «بار دیگر» ثابت کرد در جریان انتخابات ۸۸ «تقلب» بهانه و «رمز آشوب و فتنه برای براندازی نظام» بود.

روز سه‌شنبه متنی از میرحسین موسوی منتشر شد که مقدمه او بر ترجمه عربی «بیانیه‌های جنبش سبز» بود و در آن سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را «کج‌روی» و «شوم» توصیف کرده و حسین همدانی را «سردار بی‌افتخار» خواند.

بر اساس متن کاملی که وب‌سایت کلمه چند ساعت بعد از گزارش اولیه منتشر کرد، آقای موسوی نوشته است: «می‌گویند اگر سایه آقا نباشد بحمدالله فرزندانی تربیت کرده‌اند که با رأی اکثریت خبرگان رهبری شیعیان جهان را به عهده خواهند گرفت. زبان‌شان لال، مگر سلسله‌های ۲۵۰۰ ساله بازگشته‌اند که فرزندی پس از پدرش به حکومت برسد.»

او با بیان این که «بوی ستم‌شاهی به مشام می‌رسد»، با اشاره به سخنی از آیت‌الله روح‌الله خمینی که گفته بود «اگر شاهنشاهی هستید بگویید»، تأکید کرده است: «آن جان بیدار اگر امروز حضور داشت چه واکنشی نشان می‌داد؟ احتمالاً می‌گفت غلط می‌کنند ملتی را به قهقرا بر گردانند.»

 

  • واکنش‌ها در رسانه‌های اجتماعی

عمار ملکی، پژوهشگر در واکنشی به اظهارات آقای موسوی در توییتی نوشت: «هنوز مشکل میرحسین موسوی، دعوا بر سر جانشینی ملا است، نه بر سر اصل نظام! او جانی بیرحم، خمینی، را “جان بیدار” می‌خواند و می‌گوید اگر حضور داشت نمی‌گذاشت “ملتی را به قهقرا برگردانند”! یعنی هنوز نفهمیده که خمینی و نظامش ایران را به قهقرا برده و نگران است مجتبی این کار را کند! پرت است!»

حسین رونقی، فعال مدنی داخل ایران، با نقل بخشی از اظهارات میرحسین موسوی که گفته «آن جان بیدار اگر حضور داشت می‌گفت غلط می‌کنند ملتی را به قهقرا برگردانند»، در توییتی به اظهارنظر دیگری از خمینی اشاره کرد که گفته بود: «شما روشنفکرها می‌خواهید ما به ۱۴۰۰ سال قبل برنگردیم.»

امیرحسین اعتمادی کنشگر سیاسی نیز با به کار بردن هشتگ «آن جان بیدار» تأکید کرد: «نسبت به تطهیر خمینی جانی و شرکای جنایاتش هیچ تساهلی نباید داشت. پیش از این، تساهل نشان دادیم که رأی به جانیانی چون ری‌شهری و دری نجف‌آبادی را عادی‌سازی کردند تا “ولی فقیه میانه‌رو” سر کار بیاورند.»

اما مهدیه گلرو فعال سیاسی موسوی را «شجاع و پویا و خود منتقد» خوانده و با بیان این که «به او رأی ندادم»، گفت: «در ایران آزاد هم او نماینده حداکثری من نخواهد بود، اما هیچ یک از ارزشمندی یک مقاومت ۱۳ ساله کم نمی‌کند. بله مقاومت ارزش است.»

 
از: صدای آمریکا

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.