رئیسی می‌گوید دولتش تورم را کنترل کرده است

دوشنبه, 7ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

رئیس دولت سیزدهم زنان مخالف حجاب اجباری را تهدید و از گشت ارشاد دفاع کرد و گفت: جامعه بر مدار قانون است

ابراهیم رئیسی در نشستی خبری با نمایندگان رسانه‌ها، ادعا کرد که دولتش بدون استقراض از بانک مرکزی، نرخ تورم را کاهش داده است. او همچنین ادعای مبارزه با فساد، مدیریت آب، برقراری عدالت و افزایش دستمزدها در دولت سیزدهم را مطرح و از حضور نظامی ایران در منطقه و افزایش گشت‌ ارشاد در خیابان‌ها برای سرکوب زنان دفاع کرد.

رئیس دولت سیزدهم روز دوشنبه، ۷ شهریور، در نشست خبری خود، بدون اشاره به افزایش چندین برابری هزینه‌ها و قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، مدعی شد که تصمیم‌های اقتصادی دولت، کاهش تورم و بهبود وضعیت معیشتی مردم را در پی داشته است. همچنین در حالی‌ که گزارش‌ها از کوچک‌ شدن سفره مردم و کاهش مصرف اقلام خوراکی حکایت دارد، رئیسی در نشست خبری خود، ادعا کرد که اصلاح نظام یارانه‌ها در دولت او فقر مطلق را کاهش داده است.

رئیسی در ادامه سخنان خود، کسری بودجه را «ام‌المسائل» [ریشه تمام مشکلات] ایران خواند اما مدعی شد که دولت سیزدهم این مشکل را نیز بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکناس حل کرده است. پیش‌تر عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل سابق بانک مرکزی، افشا کرده بود که دولت رئیسی به جای استقراض از بانک مرکزی، از بانک‌های دیگر پول گرفته است. اسناد موجود نیز این مسئله را اثبات می‌کند. با وجود این، رئیسی ادعا کرد که نرخ تورم را از ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به حدود ۳۵ درصد در فروردین ۱۴۰۱ رسانده و مدعی شد که نرخ تورم اکنون ۴۰.۵ درصد است که در مقایسه با شهریور گذشته، ۲۰ درصد کاهش یافته است.

با وجود ادعاهای رئیس‌جمهوری ایران، گزارش اخیر مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم در مردادماه برای دهک اول جامعه از ۴۶ درصد فراتر رفت و اختلاف سطح زندگی افراد کم‌درآمد و کارگران با دهک‌های پردرآمد افزایش یافت.

رئیسی در نشست خبری روز دوشنبه، از «سبز» بودن وضعیت کالاهای اساسی خبر داد و گفت که بابت تامین آن‌ها هیچ نگرانی وجود ندارد. این ادعا نیز در حالی مطرح می‌شود که فعالان صنفی بخش‌های مختلف اذعان کرده‌اند این کاهش قدرت خرید مردم است که کاهش فروش اقلام خوراکی و افزایش میزان ذخایر آن‌ها را در پی داشته است.

رئیسی برای سرمایه‌گذاری خارجی نیز رقم پنج میلیارد دلار را اعلام کرد و مدعی شد که آن هم نسبت به قبل، دو برابر شده است.

دفاع تمام‌قد از سرکوب زنان

سرکوب زنان در دولت رئیسی با بودجه‌های هنگفتی که در اختیار نهادهای متولی امور حجاب قرار گرفت، افزایش یافت. ابراهیم رئیسی که پیش‌تر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده بود، در نشست خبری اخیر خود نیز از سرکوب زنان دفاع کرد و با تهدید تلویحی زنان گفت: «امروز جامعه بر مدار قانون است. هیچ‌کس حق ندارد کار سلیقه‌ای و فراقانونی انجام دهد. ملاک و معیار در جامعه قانون است. احترام به قانون برای همه ضروری است و قانون‌مداری و قانون‌محوری همه مسائل را حل خواهد کرد.»

او افزود: «عفیفه بودن زن مسلمانان ایرانی برای امروز و دیروز نیست؛ در تاریخ ایران اسلامی، زندگی زنان این سرزمین همواره همراه با عفاف و حجاب بوده است.»

افزایش حقوق و دستمزد

بی‌توجهی به مطالبات بازنشستگان، فرهنگیان، کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف موجب شد آنان در ماه‌های اخیر، در گوشه‌وکنار ایران، ده‌ها تجمع اعتراضی برگزار کنند. یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های معترضان نیز افزایش دستمزدها بر مبنای نرخ تورم است؛ اما دولت رئیسی تاکنون پاسخ به درخواست‌های آنان را به تعویق انداخته است؛ در حالی که بودجه نهادهایی مثل ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر تمام و کمال پرداخت می‌شود.

با همه این‌ها، ابراهیم رئیسی در نشست خبری خود مدعی شد که دولت بودجه را با رویکرد «عدالت‌محوری» تنظیم کرده است و دستمزدها نیز بدون تاخیر پرداخت شده‌اند. او در ادامه ادعاهای خود، افزود که در این مدت، «افزایش حقوق کارگران و معلمان را داشتیم و برای متناسب‌سازی حقوق‌ها گام برداشتیم».

ادعای مدیریت آب و مبارزه با فساد

بحران کمبود آب اکنون به یکی از مهم‌ترین چالش‌های زندگی مردم ایران تبدیل شده است و در حال حاضر، بیش از ۳۰۰ شهر ایران تنش آبی دارند و بسیاری از مردم از دسترسی به آب آشامیدنی سالم هم محروم‌اند. دریاچه‌ها و تالاب‌های ایران نیز در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارند و ذخیره آب پشت سدها به‌شدت کاهش یافته؛ با این‌ حال رئیسی در نشست خبری خود، مدعی شد که دولت او تنش‌های آبی را شناسایی و مدیریت کرده است.

او درباره مبارزه با فساد نیز همین ادعا را مطرح کرد و گفت: «با ساختار فسادزا و افرادی که با روابط ناسالم و رشوه نظام اداری ما را آلوده کنند، برخورد کردیم.»

رئیسی دولت خود را «مردمی» خواند و با اشاره به سفرهای استانی‌اش گفت: «فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و نشسته مدیریت کند یا اینکه در میدان حضور پیدا کند. با مردم بودن و مشکلات مردم را از نزدیک احساس کردن یک رویکرد و اصل به شمار می‌رود.»

رئیسی به هزینه‌هایی که سفرهای استانی او بر دوش دولت می‌گذارد، اشاره‌ای نکرد ولی مدعی شد که در این سفرها، از نزدیک در جریان مشکلات مردم مثل کمبود دارو قرار گرفته است. سخنان رئیسی به این معنا است که او طی سفرهای استانی، مشکل مردم در تامین دارو را متوجه شده؛ با این‌ حال وزارت بهداشت دولت او دستور حذف ارز ترجیحی دارو را صادر کرده است تا دارو بیش از گذشته گران و نایاب شود.

ابراهیم رئیسی در ادامه نشست خبری خود، مشکلات اقتصادی کشور را به گردن دولت‌ پیش انداخت و گفت: «اگر در گذشته، تصمیم‌گیری‌ها مناسب بود، امروز برخی مشکلات را شاهد نبودیم.»

دفاع تمام‌قد از حضور نظامی در منطقه
ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و حضور نظامی در منطقه را «امنیت‌ساز» توصیف کرد. او مدعی شد که سلاح هسته‌ای در «دکترین جمهوری اسلامی ایران» جایی ندارد.

او افزود: «صنعت هسته‌ای ایران در کشاورزی، نفت و گاز و پزشکی و بسیاری دیگر از صنایع موردنیاز و استفاده است. رژیم صهیونیستی از ابتدا هم نمی‌خواست ایران به این دانش دست یابد؛ اما امروز برخلاف اراده آن‌ها و مستکبران، این دانش بومی شد و نمی‌توان آن را از ایران گرفت.»

رئیسی در ادامه، اسرائیل را تهدید کرد و گفت: «اگر برای اقدام علیه ایران تصمیم بگیرند، شاید مهلتی برای اقدام نداشته باشند و فاصله بین این تصمیم و اقدام نشان می‌دهد که از این رژیم چیزی می‌ماند یا نه؟»

از: ایندیپندنت  


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.