سپاه اعتراضات خیابانیِ ایران را «فتنه» خواند، خواستار «برخورد عبرت‌آموز» شد

پنجشنبه, 31ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

تصویری از تظاهرات اعتراضی پس از درگذشت مهسا امینی در تهران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه، ۳۱ شهریور، اعتراضات خیابانی در ده‌ها شهر ایران پس از مرگ مهسا امینی را «فتنه» نامید و از قوه قضائیه خواست با «دروغ‌پردازان» در فضای مجازی، برخورد «عبرت‌آموز» انجام دهد.

بیانیه رسمی سپاه پاسداران پس از گسترش اعتراضات به دست‌کم ۸۰ شهر ایران و تشدید درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و پلیس و شهروندان خشمگین از خشونت‌ها برای اعمال حجاب اجباری صادر می‌شود که منجر به مرگ مهسا امینی، زن جوان اهل سقز در تهران، شد.

سپاه، نه تنها اعتراضات را «فتنه» نامیده، بلکه مدعی شده که «نظام سلطه و صهیونیسم و پیاده‌نظام‌های داخلی» آن با «القای روایت‌های جعلی و جهت‌دار به افکار عمومی» درگذشت مهسا امینی را بهانه قرار داده‌اند.

مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله اهل سقز که برای دیدار با خویشاوندان، همراه با خانواده به تهران سفر کرده بود، پس از بازداشت از سوی ماموران گشت ارشاد و انتقال به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی در تهران، بر اثر ضرب و جرح، دچار مرگ مغزی شد و روز ۲۵ شهریور درگذشت.

پس از درگذشت وی و تلاش رسانه‌های نزدیک به حاکمیت و مقام‌های مسئول برای تکذیب خشونت علیه این زن جوان و بیمار نشان دادن وی، اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف کشور برگزار شده و دست‌کم ۹ کشته و صدها زخمی برجا گذاشته است.

با این حال شدت واکنش اعتراضی مردم در خیابان‌ها در این دور از اعتراضات کم‌سابقه بوده است.

مقاومت یک مادر در مقابل خودروی گشت ارشاد که دختر «بیمار» او را بازداشت کرده بود

واکنش نقدی به بازتاب اعتراضات: «به حاکمیت دشمن در فضای مجازی خاتمه دهید»

سپاه در بیانیه خود مدعی شده که این «فتنه» برای «انتقام» از «دستاوردهای راهبردی اخیر نظام» از جمله «عضویت جمهوری اسلامی در سازمان شانگهای و بی‌خاصیت کردن تحریم و جنگ اقتصادی دشمن و سفر الهام‌بخش ابراهیم‌ رئیسی به نیویورک و اعلام مواضع قاطع، شفاف، هوشمندانه و غروربرانگیز در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد» صورت گرفته است.

این بیانیه، دفاع شهروندان از خود مقابل خشونت ماموران لباس‌شخصی و پلیس که مجهز به انواع سلاح‌های سرد و گرم هستند را نیز «رفتار خشن و داعش‌گونه» توصیف کرده است.

سپاه پاسداران در مقابل رفتار فرماندهان و نیروهای پلیس را «هوشیارانه، مقتدرانه و توام با درایت و خویشتن‌داری» توصیف و از آنها «تقدیر و تحسین» کرده است.

این نیروی نظامی، عملکرد همکاران خود در پلیس را که با استناد به ویدیوها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، همراه با خشونت بوده، «برگ زرین دیگری از سربلندی در صیانت از امنیت و آرامش جامعه و مردم و مقابله موفق با توطئه دشمنان» معرفی کرده است.

این بیانیه همچنین به صراحت از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواسته است تا «شایعه‌سازان و دروغ‌پردازان در فضای مجازی و حقیقی که امنیت روانی جامعه را به مخاطره می‌اندازند، شناسایی و برخورد قاطعانه، عادلانه و عبرت‌آموز با آنان انجام دهد.»

سپاه در عین حال مدعی شده که یکی از «علت‌های هجمه گسترده رسانه‌ای و جنایات میدانی این روزهای دشمنان» تلاش برای «تحت‌الشعاع قرار دادن حضور بی‌نظیر، شگفت‌انگیز، قدرت ساز و معنادار مردم» در راهپیمایی حکومت اربعین بوده است.

این در حالی است که راهپیمایی اربعین امسال، به دلیل ناکارآمدی مدیریتی جمهوری اسلامی، یکی از ضعیف‌ترین برنامه‌های حکومتی عنوان شد و علاوه بر سرگشتگی و کلافگی زائران، چندین کشته نیز بر جا گذاشت.

با استفاده از گزارش‌های انتخاب، شبکه‌های مجازی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.