ایران، موفق‌ترین کشور ۱۰ سال اخیر در اسکار بین‌المللی

سه شنبه, 5ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

سینمای ایران با کسب دو جایزه اسکار، موفق‌ترین کشور در عرصه اسکار بین‌المللی در یک دهه اخیر این جوایز سینمایی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، اولین حضور سینمای ایران در جوایز اسکار به ۴۴ سال قبل بازمی‌گردد و تا به امروز فیلم‌های ایرانی چهار بار به جمع نامزدهای نهایی این رویداد سینمایی راه یافته‌اند.

پس از نامزدی تاریخی فیلم «بچه‌های آسمان» در سال ۱۹۹۸ در شاخه فیلم خارجی‌زبان، اصغر فرهادی دو بار با فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» (۲۰۱۱) و «فروشنده» (۲۰۱۶) به جمع نامزدهای نهایی اسکار بین‌المللی راه یافت و دو بار سینمای ایران را صاحب این جایزه معتبر کرد. 

اصغر فرهادی در سال ۲۰۱۲ علاوه بر شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در شاخه بهترین فیملنامه اصلی نیز برای فیلم «جدایی» نامزد کسب جایزه بود. 

از اسکار ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، ایران تنها کشوری است که توانسته دوبار اسکار بین‌المللی را تصاحب کند و بهترین عملکرد را در میان سایر کشورها داشته است. سینمای ایران امسال برای بیست و هشتمین بار در این رقابت حضور دارد و فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی پس از درخشش در جشنواره ونیز این فرصت را دارد تا پنجمین نامزدهای اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد.

همچنین ایران در طول تاریخ برگزاری جوایز اسکار، یکی از ۱۵ کشوری است که توانسته بیش از یک بار فاتح اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شود.

ایتالیا با ۱۴ جایزه همچنان پرچمدار این شاخه از جوایز اسکار است و پس از آن فرانسه (۱۲)، اسپانیا و ژاپن (۴)، سوئد، دانمارک، شوروی و هلند هر کدام با سه جایزه و کشورهای مجارستان، آلمان، آرژانتین، چک، سوئیس، اتریش و ایران هر کدام با دو جایزه قرار دارند.  

سینمای ایران از حیث درصد موفقیت نسبت به حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار نیز یکی از چند کشور نخست و پیشتاز در این عرصه است.

برای نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار تاکنون ۶۵ کشور فیلم برگزیده خود را به آکادمی معرفی کرده‌اند و آخرین مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها سوم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱) اعلام  شده است و باید منتظر ماند و دید در نهایت امسال چند کشور در این رقابت حضور خواهند داشت.

سال گذشته ۹۳ کشور برای رقابت در شاخه اسکار بین‌المللی فیلم به آکادمی معرفی کردند و در نهایت فیلم «ماشین منو بران» ساخته «ریوسوکی هاماگوچی» از ژاپن برنده شد. 

فهرست نامزدهای اولیه شاخه شامل ۱۵ فیلم در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و ۵ نامزدهای نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند.

مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار خواهد شد. 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.