مجله آتلانتیک: خواست مشترک معترضان ایرانی سقوط جمهوری اسلامی است

یکشنبه, 10ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

صحنه‌ای از اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی

صحنه‌ای از اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی

مجله آتلانتیک روز شنبه ٩ مهرماه مقاله‌ای به قلم رابرت ورث روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز منتشر کرد که در آن نویسنده به تظاهرات گسترده ایرانیان در پی کشته‌شدن مهسا امینی، دختر ٢٢ ساله سقزی، در بازداشت گشت ارشاد می‌پردازد.

به گفته نویسنده، در حالیکه مطالبه اصلی تظاهرکنندگان در سال ٨٨ اصلاحات بود، این بار ایرانیان با سردادن شعار «می‌جنگیم، می‌میریم، ایرانو پس می‌گیریم» خواستار سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی هستند.

رابرت ورث می‌گوید معترضان ایرانی هیچ «توهمی» درباره اصلاح دولت جمهوری اسلامی ندارند و این بار مخرج مشترک خواسته‌های آنها تنفر از رژیم جمهوری اسلامی و براندازی آن است.

او در ادامه مقاله‌اش به حضور فعالانه دهه هشتادی‌ها در تظاهرات جاری اشاره می‌کند و به نقل از یک دوست روزنامه‌نگار ایرانی خود می‌گوید شجاعت و آمادگی آنها برای مبارزه در راه آزادی، شگفت‌آور است.

به گفته این روزنامه‌نگار آمریکایی، نسل دهه هشتادی ناامید از آینده خود به این نتیجه رسیده‌اند که چیزی برای از دست دادن ندارند.

استفاده نیروهای امنیتی از آمبولانس‌ها، به گفته او، سبب شدت گرفتن بی‌اعتمادی ایرانیان نسبت به دولت جمهوری اسلامی شده است.

رابرت ورث در ادامه به تاثیر مضاعف بحران اقتصادی گریبانگیر جمهوری اسلامی بر روی نسل جوان ایرانی می‌پردازد و می‌افزاید افشاگری‌ها درباره فساد گسترده حکومتی نشانگر شکاف عمیق میان ایرانیان جوان از یک طرف و هیئت حاکمه از طرف دیگر است.

به گفته او، ابراهیم رئیسی که با روی کار آمدنش فشار مضاعفی بر زنان و جوانان ایرانی آورده، مصمم به سرکوب معترضان است. این در حالی است که اصلاح‌طلبان و حتی جمعی از اصول‌گرایان هشدار داده بودند که رویکرد ابراهیم رئیسی موجب تعمیق شکاف میان جوانان و دولت جمهوری اسلامی شده است.

نویسنده در پایان با استناد به گفته‌ای از آیت‌الله خمینی مبنی بر اهمیت جدایی زن و مرد از یکدیگر و پوشیده بودن بدن زنان می‌گوید، خمینی با منوط کردن بقای رژیمش به حجاب زنان، سلاح موثری در اختیار دشمنانش قرار داد و به همین دلیل، در جمهوری اسلامی «همه‌چیز به یک تار مو بند است.»

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.