هفته نامۀ نوول ابسرواتور به نقل از یک دیپلمات: خلیفۀ ایران در حال مردن است

جمعه, 6ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

هفته نامۀ نوول ابسرواتور به نقل از یک دیپلمات: خلیفۀ ایران در حال مردن است

یک دیپلمات غربی به خبرنگار “نوول ابسرواتور” گفته است : “خلیفه مسلمین، علی خامنه‌ای، در حال نزع  است و جانشینی او دشوار خواهد بود. کهنه‌پرستی رژیمی که در ستیز با جوانان است پایان حکومت رهبر جمهوری اسلامی را از پیش اعلام می‌کند.”

“آزادی علیه ملاها” در کنار تصویری از یک دختر معترض در خیابان‌های ایران عنوان روی جلد هفته‌نامۀ فرانسوی “نوول ابسرواتور” و مهمترین مطلب این نشریه است. نویسندۀ مقاله، سارا دانیل، معتقد است که رژیم متزلزل شدۀ اسلامی با جوانانی روبرو شده  که دیگر ترسی از به چالش کشیدن جمهوری اسلامی ایران ندارند. به گفتۀ نویسندۀ مقاله، برغم سرکوب جمهوری اسلامی که تاکنون به کشته شدن بیش از ٢۳٠ تن از تظاهرکنندگان جوان و زخمی و دستگیر شدن هزاران تن دیگر طی پنج هفتۀ گذشته منجر شده، قیام مردم ایران علیه جمهوری اسلامی رو به ضعف ننهاده است.

به نوشتۀ مقاله‌نویس “نوول ابسرواتور” برخلاف خیزش های گذشته، از جنبش سبز تا آبان ٩٨، امروز قیام مردم ایران کلیت نظام تمامیت‌خواهانه‌ای را نشانه گرفته که پس از انقلاب اسلامی ١۳۵٧ بر ایران حاکم شد. به نوشتۀ “نوول‌ابسرواتور” قیام کنونی نشان شکست تمام تلاش جمهوری اسلامی برای اسلامی کردن اجباری جامعه و محروم ساختن آن از حقوق و آزادی‌های اساسی به وسیلۀ حجاب اجباری است. به همین خاطر به گفتۀ هفته‌نامۀ فرانسوی جستجوی آزادی و کرامت انسانی از این پس به مطالبۀ اصلی جنبشی بدل شده که حاملان اصلی آن را زنان تشکیل می دهند، یعنی نخستین قربانیان سنت های تمامیت خواهانه و پدرسالار رژیم اسلامگرای ایران.

“نوول ابسرواتور” سپس نوشته است که از جمله ویژگی های مهم قیام کنونی مردم ایران این است که هیچ پیوندی با روحانیت ندارد. معترضان امروز در خیابان های ایران کلیه روحانیون، اعم از طرفداران حکومت اسلامی و حتی منتقدان ساکت آن را به عنوان چهره هایی تلقی می‌کنند که به حکومت اسلامی ایران مشروعیت می‌بخشند. از نگاه مردم، روحانیون پایه‌گذاران رژیم مذهبی، نمایندگان شریعت و نظام مبتنی بر تبعیض و تجاوز به حقوق زنان هستند. به همین خاطر، به گفتۀ سارا دانیل، روحانیون ایران نمی توانند از شعار “زن، زندگی، آزادی” حمایت و پیروی کنند. زیرا این شعار تهدیدی علیه موجودیت آنان به عنوان نگهبانان شریعت اسلامی است.

از نظر نویسندۀ مقالۀ “نوول ابسرواتور” از دیگر ویژگی‌های مهم خیزش جاری در ایران این است که ترس مردم قویاً فرو ریخته است و معترضان به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی به پایان عمر خود رسیده است. از جمله علائم این تلقی بی ثبات شدن ماشین سرکوب جمهوری اسلامی و بروز شکاف در درون ساختار قدرت است. به نوشتۀ “نوول ابسرواتور” شکاف عظیم میان علی خامنه‌ای و جنبش اعتراضی ایران از این پس پرناشدنی است. جوانان ایرانی مستقیماً و از خلال شعارهای باورنکردانی و بی سابقۀ خود شخص رهبر را نشانه گرفته‌اند و تمام سرکوب و جنایات بسیج و سپاه پاسداران طی یک دهۀ اخیر از جوانان ایران قهرمانانی را ساخته است که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند. نشریۀ فرانسوی با استناد به آمار رسمی یادآوری کرده است که ٨٩ درصد دستگیرشدگان اعتراض‌های جاری در ایران کمتر از سی‌وپنج سال دارند و همگی آنان رژیم اسلامی را منسوخ و غیرقابل تحمل و گفتار آن را هذیانی می دانند.

“نوول ابسرواتور” در پایان آینده رژیم ایران را ناروشن دانسته است به ویژه این که جدال درونی برای جانشینی یک رهبر بیمار در درون حکومت اسلامی نیز تشدید شده است. به نوشتۀ “نوول ابسرواتور” بسیاری از ایرانیان معتقدند که بقای حکومت اسلامی با مرگ خامنه‌ای خاتمه خواهد یافت. یک دیپلمات غربی به خبرنگار “نوول ابسرواتور” گفته است : “خلیفه مسلمین، علی خامنه‌ای، در حال جان کندن است و جانشینی او دشوار خواهد بود. کهنه‌پرستی رژیمی که در ستیز با جوانان است پایان حکومت رهبر جمهوری اسلامی را از پیش اعلام می‌کند.” ریچارد هاس، رئیس اندیشه‌کده آمریکایی “شورای روابط خارجی” افزوده است که حمایت نظامی و لجستیکی رژیم ایران از روسیه در جنگ اوکراین و سرکوب تظاهرکنندگان در ایران ای بسا برای همیشه به شانس بازگشت آمریکا به برجام خاتمه داده باشد.”

از: ار اف ای

          


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.