آلمان و ایسلند خواستار بررسی وضعیت ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل شدند

شنبه, 21ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

اعتراضات در ایران علیه جمهوری اسلامی از ۲۶ شهریور تاکنون ادامه یافته است

اعتراضات در ایران علیه جمهوری اسلامی از ۲۶ شهریور تاکنون ادامه یافته است

در پی سرکوب مرگبار اعتراضات در ایران آلمان و ایسلند روز جمعه ۲۰ آبان از نهاد عالی حقوق بشر سازمان ملل یعنی شورای حقوق بشر خواسته‌اند تا در نشستی ویژه وضعیت «نقض حقوق بشر در ایران» را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، شورای حقوق بشر پس از دریافت درخواست دیپلماتیک آلمان و ایسلند، این جلسه ویژه را احتمالا در ۲۴ نوامبر برگزار خواهد کرد.

طبق این گزارش آلمان و ایسلند خواستار تشکیل جلسه ویژه «برای رسیدگی به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه در مورد زنان و کودکان» شده‌اند.

به دنبال جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، اعترضات سراسری از ۲۶ شهریور آغاز شد. این اعتراضات بزرگترین و مدوام اعتراضات علیه حکومت جمهوری اسلامی محسوب می شود. منابع حقوق بشری در ایران میگویند دستکم ۳۲۸ نفر در این اعتراضات کشته شده اند.

برای برگزاری چنین نشستی باید حداقل یک سوم از ۴۷ کشور عضو شورا باید از چنین درخواستی حمایت کنند.

نمایندگی ایسلند در ژنو با اشاره به این که این در خواست از حمایت ۴۲ کشور بر خوردار است، در توییتی نوشته است:« مهم است که شورای حقوق بشر وضعیت زنان و دختران در ایران در اعتراضات اخیر را مورد بررسی قرار دهد. ما با زنان و مردان شجاعی که برای حقوق خود اعتراض می کنند، اعلام همبستگی می کنیم.»

پیش از این نیز ۴۳ سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر، خواستار برگزاری چنین جلسه‌ای شده‌ بودند.

عفو بین‌الملل نیز در همین روز اعلام کرد که بیش از یک میلیون نفر به فراخوان این نهاد پاسخ داده‌اند، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست که فورا به سرکوب اعتراضات مردمی در ایران توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی رسیدگی کند.

این نهاد مدافع حقوق بشر می گوید که بیش از ۱ میلیون نفر از ۲۲۰ کشور و منطقه جهان با امضای خود از درخواست ایجاد مکانیزم مستقل بین‌المللی توسط شورای حقوق بشر برای رسیدگی به «جنایات» جمهوری اسلامی حمایت کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته در تماسی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر این سازمان درباره شرایط ایران هشدار داده بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی «اقدام دولت‌های غربی» برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران را مردود دانست و مدعی شد که جمهوری اسلامی «مدافع واقعی حقوق بشر است».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.