بازتاب بین‌المللی بازداشت ترانه علیدوستی

یکشنبه, 27ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

حساب کاربری علیدوستی در اینستاگرام هشت میلیون دنبال‌‌کننده داشت

بازداشت ترانه علیدوستی،‌ بازیگر نام‌آشنای سینمای ایران، بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های بین‌المللی داشته است. علیدوستی بازیگر فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی، فیلمساز شناخته‌شده ایرانی است؛ فیلمی که برنده جایزه اسکار شد. علیدوستی در میان سینماگران و رسانه‌های جهان به اعتبار حضورش در جشنواره‌های بین‌المللی چهره‌ای شناخته‌شده به‌ شمار می‌رود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه شنبه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذرماه) در گزارشی ضمن انتشار عکسی از حضور ترانه علیدوستی در هفتادمین و پنجمین دوره جشنواره سینما کن فرانسه نوشت مقام‌های جمهوری اسلامی بازیگر فیلم برنده اسکار را بازداشت کرده‌اند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس ترانه علیدوستی به‌واسطه انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اینستاگرام در اعتراض به اجرای حکم اعدام محسن شکاری بازداشت شده است.

علیدوستی در تصویری که هفته گذشته در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد با خط قرمز روی پس‌زمینه سیاه نوشت: «سکوت شما یعنی حمایت از ظلم و ظالم.» او زیر این تصویر نوشته بود:‌ «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.»‌ این بازیگر شناحته‌شده در ادامه پیام خود به‌زبان انگلیسی از سازمان‌های بین‌المللی انتقاد کرده بود که چرا در برابر این جنایت‌ها دست‌ روی دست گذاشته‌اند.

علیدوستی پیشتر نیز با انتشار عکسی بدون حجاب و در حالی که تکه کاغذی با شعار «ژن، ژیان، ئازادی» (شعار «زن، زندگی، آزادی» به‌زبان کردی) در دست داشت، از خیزش مردم ایران حمایت کرد.

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، علی‌دوستی دست‌کم سه مرتبه با انتشار مطاب و عکس‌هایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با معترضان اعلام همبستگی کرده است.

حساب کاربری علیدوستی در اینستاگرام هشت میلیون دنبال‌‌کننده دارد. این حساب کاربری در حال حاضر از دسترس خارج شده است.

روزنامه گاردین نیز شامگاه شنبه با انتشار گزارشی، ضمن اشاره به سابقه فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و موضع‌گیری‌های سیاسی علیدوستی نوشت: این بازداشت، می‌‌تواند نشانه عزم حکومت جمهوری اسلامی برای برخوردهای امنیتی بیشتر با هنرمندان، ورزشکاران و شخصیت‌های شناخته‌شده معترض باشد.

وب‌سایت نشریه تایم نیز شامگاه شنبه ضمن انتشار خبر بازداشت ترانه علیدوستی، به پرونده قضایی پیشین او در ایران اشاره کرده و نوشت: هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی، دو تن دیگر از بازیگران سینمای ایران هم به دلیل اعتراض به حجاب اجباری و حمایت از اعتراض‌های سراسری بازداشت شده‌اند.

شبکه خبری ان‌پی‌آر آمریکا بازداشت ترانه علی‌دوستی در ایران را نشانه حساسیت دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی جمهوری اسلامی به اعتراض‌هایی دانست که نسبت به مجازات اعدام صورت گرفته است.

از زمان شروع اعتراض‌های سراسری در ایران، دستکم ۴۹۵ تن در شهرهای کوچک و بزرگ ایران به دست عوامل سرکوب جمهوری اسلامی کشته‌ شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، حداقل ۱۸هزار و ۲۰۰ تن نیز از زمان خیزش اعتراضی در سه پیش بازداشت شده‌اند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید