ناخشنودی روزنامه کیهان از تحریم جشنواره‌های فجر از سوی هنرمندان

شنبه, 3ام دی, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشال

به دنبال بازداشت ترانه علیدوستی و جمعی دیگر از هنرمندان، روزنامه کیهان با حمله به سینماگران، از تصمیم برخی از آنان برای تحریم جشنواره فیلم فجر ابراز ناخشنودی کرد.

روزنامه کیهان به نقل از «برخی منابع خبری» از احتمال تحریم غیررسمی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر از سوی هنرمندانی خبر داد که به اعتقاد نویسنده یادداشت، «با بودجه دولتی» در حال ساخت فیلم هستند.

این روزنامه نوشت چند کارگردان با «تاخیر در تولید فیلم‌هایشان» قصد دارند به‌طور غیررسمی جشنواره فیلم فجر را تحریم کنند.

کیهان مدعی «ضعف فیلمنامه‌های آثار مذکور» شد و نتیجه گرفت عدم حضور این آثار، به وزن و اعتبار چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر خواهد افزود و این «توفیق اجباری» برای مخاطبان جشنواره فجر خواهد بود که چنین «فیلم‌های نازلی» را نبینند.

علاوه بر حمید فرخ‌نژاد، مانی حقیقی و رسول صدرعاملی، دو کارگردان و سینماگری هستند که در روزهای اخیر و در اعتراض به بازداشت ده‌ها تن از هنرمندان سینما و تئاتر، جشنواره فیلم فجر امسال را تحریم کردند.

مانی حقیقی در ویدیویی با خطاب قرار دادن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت پیش از این به اشتباه فکر می‌کرده جشنواره فجر محلی برای فعالیت فرهنگی سینماگران است اما اکنون متوجه شده که این جشنواره نه برای سینماگران که متعلق به حکومت است.

این کارگردان و بازیگر سینما همچنین گفت که کنجکاو است بداند کدام سینماگران حاضرند به‌عنوان داور با این جشنواره همکاری کنند و کدام بخش از مردم به عنوان تماشاگر در این رویداد شرکت می‌کنند؟

رسول صدرعاملی هم در جایگاه سخنگوی هیات مدیره خانه سینما در پاسخ به سوالی درباره احتمال قطع همکاری این خانه با برگزاری جشنواره فیلم فجر، به صورت تلویحی از تحریم این رویداد سینمایی حکومتی خبر داد و گفت: «در حال حاضر جامعه بر اثر برخوردهای این روزها، در اوضاع مناسبی به سر نمی‌برد و حال و هوای سینما ندارد.»

صدرعاملی همچنین مشغول تولید فیلمی به نام «جنگ پرتقال» با حمایت بنیاد سینمایی فارابی است که گفته شده به دلیل طولانی شدن پروسه تولید، به جشنواره امسال نمی‌رسد. کارگردانی که به نظر می‌رسد یکی از اهداف حمله روزنامه کیهان به فیلم‌سازان «ریاپیشه و برپاکنندگان دکان دو نبش» باشد که «بودجه عمومی کشور را به باد می‌دهند».

پیش از این اما کانون هنرمندان ایرانی تئاتر و فیلم برون‌مرز در دومین بیانیه خود با دعوت به تحریم جشنواره، اعلام کرد جمهوری اسلامی قصد دارد برای عادی نشان دادن اوضاع به منظور برگزار کردن جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر، از هنرمندان و پژوهشگران بین‌المللی دعوت کند تا در این جشنواره‌ها شرکت کنند.

این کانون از هنرمندان جهان خواست با رد این دعوت، در کنار مردم ایران بایستند.

این در حالی است که انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به‌ عنوان یکی از اولین تشکل‌های صنفی، چند هفته پیش جشنواره فیلم فجر چهل‌ویکم را تحریم کرد.

این انجمن در اطلاعیه‌ای رسمی نوشت که در اعتراض به رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وضعیت فعلی جامعه، در برگزاری جشنواره فجر مشارکت نخواهد کرد.

سال ۱۳۹۸ هم در واکنش به کشتار حکومت در آبان خونین آن سال، کارزارهایی برای تحریم جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر به راه افتاد.

بسیاری از هنرمندان، منتقدان، دانشجویان هنر و مخاطبان با پیوستن به این کارزارها گفتند بر پا کردن جشن معنا ندارد و از حضور در این رویدادهای حکومتی به هر شکلی خودداری می‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.