پیام یونسی‌پور: اختلاس فولاد مبارکه؛ تمام پاریسن‌ژرمن و دو سال قرارداد با رونالدو

سه شنبه, 13ام دی, 1401
اندازه قلم متن

پیام یونسی‌پور

 
گزارش‌هایی که از دستاوردهای مالی محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان و «کریم‌ فخارزاده»، رییس حراست باشگاه سپاهان در اختلاس مشهور فولاد مبارکه مشتمل بر حقوق‌های نجومی و پاداش‌های نقدی و غیرنقدی منتشر شد، عددی نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان را نشان می‌دهد
گزارش‌هایی که از دستاوردهای مالی محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان و «کریم‌ فخارزاده»، رییس حراست باشگاه سپاهان در اختلاس مشهور فولاد مبارکه مشتمل بر حقوق‌های نجومی و پاداش‌های نقدی و غیرنقدی منتشر شد، عددی نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان را نشان می‌دهد

یادداشتی از روزنامه «جوان»، یکی از رسانه‌های سپاه پاسداران، با واکنش‌هایی همراه شده است. این روزنامه، با تصویری از «کریستیانو رونالدو» ستاره پرتغالی که پیراهن «النصر» عربستان را در دست دارد، از تیتر «وهابیت مدرن فوتبالیست» استفاده کرد.

«غلامرضا صادقیان»، سردبیر روزنامه سپاه پاسداران، برای تحقیر کریس رونالدو، حتی نوشته که این بازیکن به بازی کردن در ورزشگاه‌های ایران مقابل «گل‌گهر» و «نساجی» در لیگ قهرمانان آسیا هم تن داده است. سردبیر جوان برای انتقاد از عربستان، فوتبال ایران را تحقیر کرده است.

کریستیانو رونالدو نهم دی‌ماه با قراردادی که ارزش آن با احتساب اسپانسرها و اجرایی شدن آپشن‌ها به ۲۰۰ میلیون دلار در سال می‌رسد، با باشگاه النصر قرارداد بست.

در حالی که رسانه‌های نزدیک به سپاه تلاش کرده‌اند او را تحقیر و عربستان را متکی به آن‌چه «دلارهای نفتی» می‌نامند نشان دهند، برخی پرسیده‌اند که آیا امکان چنین قراردادی، در صورت وجود یک نظام صالح در فوتبال ایران وجود نداشت؟

***

رشوه‌ به ائمه جمعه یا قرارداد النصر با رونالدو؟

در بخشی از یادداشت انتقادی روزنامه «جوان» که به تقبیح ستاره پرتغالی پرداخته می‌خوانیم: «رونالدو در مدرن‌سازی عربستان و عبور از فرهنگ دینی که بدون بحث فرهنگ تقبیح تکاثر و دنیاپرستی است، قرار است به‌عنوان یکی از صد‌ها شخصیت مستخدم سعودی، جایگزین قهرمانان دینی شود.»

از نظر سردبیر روزنامه «جوان»، حضور یک ستاره فوتبال در عربستان که می‌تواند توام با جذب اسپانسرهای قوی در این کشور هم باشد، جایگزین کردن نمادهای دنیوی به جای شخصیت‌های مذهبی است.

اما برای درک بهتر رقمی که عربستانی‌ها برای انتقال کریستیانو رونالدو هزینه کرده‌اند، می‌توان به یکی از آخرین موارد افشا شده از اختلاس‌های مالی در صنعت ایران رجوع کرد؛ رقمی که می‌توان با آن، تمام باشگاه پاری‌سن‌ژرمن را مشتمل بر بازیکنان، ورزشگاه‌، زمین‌های تمرین، فروشگاه‌ها و تمامی دارایی‌هایش خرید؛ قیمت باشگاه پاری‌سن‌ژرمن سال ۲۰۲۲ و در آخرین قیمت‌گذاری، ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون یورو تعیین شد.  

مردادماه ۱۴۰۱، گزارش حدود ۳۰۰ صفحه‌ای تحقیق و تفحص مجلس، منتشر شد که نشان می‌داد در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ خورشیدی، مجموعه‌ای بزرگ از فساد، تخلف و رانت در شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» رخ داده است. رقم این فساد حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان عنوان شده بود.

هم‌زمان با انتشار گزارش مجلس از تخلفات فولادی، «ابراهیم رئیسی»، رییس‌جمهوری ایران، دستور برکناری «تمامی متخلفان» در فولاد مبارکه را صادر کرد و گفت که این فسادها، ربطی به حکومت ندارد و نظام جمهوری اسلامی ایران پاک پاک است.

یکی از متهمانی که نامش در این فهرست به چشم می‌خورد، «محمدرضا ساکت» بود که نه تنها از سمت خود در مدیرعاملی باشگاه سپاهان کنار گذاشته نشد، که یک ماه بعد به عضویت هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم درآمد.

گزارش‌هایی که از دستاوردهای مالی محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان و «کریم‌ فخارزاده»، رییس حراست باشگاه سپاهان در اختلاس مشهور فولاد مبارکه مشتمل بر حقوق‌های نجومی و پاداش‌های نقدی و غیرنقدی منتشر شد، عددی نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

در تخلف گسترده فولاد مبارکه سپاهان به واریز ۱.۵ میلیارد تومان به حساب «نیروی انتظامی استان اصفهان»، ۶ میلیارد تومان به حساب «سپاه صاحب الزمان» استان اصفهان، «پایگاه‌های بسیج» و «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، ۱.۵ میلیارد تومان به دفاتر ائمه جمعه و حدود یک میلیارد تومان به «حوزه علمیه»، «بنیاد بین‌المللی غدیر» و «ستاد برگزاری نماز جمعه» اشاره شده بود.

رقم دقیق تخلفات رخ داده ۹۱ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان عنوان شد که براساس قیمت یورو در مردادماه، بیش از «۳ میلیارد» یورو برآورد می‌شد. آن زمان قیمت یورو ۲۹ هزار تومان بود و حالا بیش از ۴۲ تومان معامله می‌شود.

با در نظر گرفتن قیمت ۲۰۰ میلیون یورویی کریستیانو رونالدو که رکورد تمامی قراردادها در فوتبال جهان را شکست، می‌توان بررسی کرد که میان یک مورد اختلاس فاش شده در سیستم اقتصادی جمهوری اسلامی و آن‌چه روزنامه جوان، «وهابیت مدرن» رونالدو نامیده چقدر فاصله وجود دارد.

در بخشی از یادداشت انتقادی سردبیر روزنامه جوان برای انتقال کریس رونالدو به النصر می‌خوانیم: «سعودی‌ها، قهرمان دین و قهرمان حرمین شریفی که نام خادمی آن را به‌دنبال می‌کشند، نیستند. پیروزی نهایی اما، با «النصر» و سعودی نیست، که خدا به صالحان وعده نصر و پیروزی نهایی داده است.»

 

آیا قرارداد تمام ستاره‌های فوتبال در آسیا به رقم اختلاس فولاد مبارکه می‌رسد؟

قرارداد ستاره پرتغالی ۳۷ ساله در النصر به گونه‌ای تنظیم شده که او برای هر فصل ۹۰ میلیون دلار دریافت می‌کند. همچنین باشگاه النصر بندهای تبلیغاتی و اسپانسری را به صورت «تضمین شده» در قرارداد او گنجانده تا دستمزدش در هر فصل به صورت مجموع به ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

همچنین طبق این قرارداد، کریستیانو رونالدو در عربستان از پنج خودرو اختصاصی، یک کاخ در شهر ریاض با تیم امنیتی پنج نفره، یک فروشگاه اختصاصی در داخل این کاخ، یک سوپرمارکت، یک شهربازی، یک استخر، دو زمین فوتبال، یک زمین بسکتبال، یک سالن بولینگ و بیلیارد، دو سالن ورزشی و سه رستوران که باز هم همگی در دل این کاخ هستند برخوردار خواهد بود.

تا اینجا، اختلاس مدیران شرکت فولاد مبارکه سپاهان از درآمدهای این کارخانه، نزدیک به ۸ برابر کل هزینه‌ای است که النصر عربستان برای کریستیانو رونالدو هزینه خواهد کرد.

این پایان رویاپردازی‌های عربستان نیست. گفته می‌شود باشگاه الهلال، رقیب دیرینه النصر که نزدیک به خاندان «آل سعود» محسوب می‌شود، پیشنهادی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در سال برای استخدام «لیونل مسی» ستاره تیم ملی آٰرژانتین را ارائه کرده است؛ قراردادی به ارزش دو و نیم  برابر آن‌چه النصر به لیونل مسی می‌پردازد.

سال ۲۰۱۸ «آندریاس اینیستا» ستاره و کاپیتان تیم فوتبال بارسلونا با قراردادی به ارزش سالیانه ۱۰ میلیون دلار به «ویسل کوبه» ژاپن پیوست.

«ژاوی هرناندز» کاپیتان پیشین بارسلونا و ستاره‌ای که از او به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال جهان یاد می‌کنند، سال ۲۰۱۶ با قراردادی به ارزش سالیانه ۵ میلیون دلار به السد قطر پیوست. او تا پایان سال ۲۰۲۰ در مجموع از باشگاه السد۲۳ میلیون دلار به عنوان بازیکن حقوق و پاداش گرفت.

در صورتی‌که ارقام تمامی این ستاره‌ها را کنار هم قرار دهیم، حتی به نزدیکی رقم اختلاس فولاد مبارکه سپاهان نمی‌رسد. به عبارتی رقم اختلاس فولاد مبارکه با قیمت باشگاه پاریسن‌ژرمن و دو سال قرارداد کریستیانو رونالدو برابری می‌کند.

هفتم دی‌ماه نیز، حساب باشگاه پرسپولیس به دلیل شکایت مدیر برنامه‌های «علی‌رضا بیرانوند» و درخواست دریافت طلب ۲۸ هزار دلاری‌اش مسدود شد. اتفاقی که هرگز نمونه‌اش در باشگاه‌های حوزه خلیج فارس طی سه دهه اخیر دیده نشده است.

از: ایران وایر 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.