باراک اوباما: هرگونه تحریم جدیدِ کنگره‌ی ‌امریکا علیه ایران را «وتو» می‌کنم

یکشنبه, 22ام دی, 1392
اندازه قلم متن

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با استقبال توافق ایران و گروه ۱+۵ برای اجرای «برنامه اقدام مشترک» گفته است، هر گونه تحریم جدیدی را که کنگره‌ در جریان اجرای این توافقنامه علیه ایران تصویب کند، «وتو» خواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا روز یکشنبه ۲۲ دیماه در بیانیه ای گفته است: با توافقی که امروز برای اجرای «برنامه اقدام مشترک» که در نوامبر سال جاری به دست آمد،‌ جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در طول یک دهه با اقدامات مشخصی برای توقف توسعه برنامه هسته ایش و به عقب برگرداندن برخی قسمت های اصلی این برنامه موافقت کرد.

ایران و آمریکا، بریتانیا، فرانسه ، روسیه و چین به همراه آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در سوم آذرماه سال جاری به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ایران دست یافتند. طبق این توافق، ایران پذیرفت تا طی شش ماه بخشی از فعالیت های هسته ای خود را تعلیق یا متوقف کند و در مقابل کشور های ۱+۵ نیز در این مدت شش ماه تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال نکنند و برخی تحریم ها را کاهش دهند.

در همین حال ایران، بریتانیا، و آمریکا روز یکشنبه ۲۲ دیماه اعلام کردند که اختلافات بر سر اجرای توافقنامه ژنو را حل کرده اند.

رییس جمهوری آمریکا در بیانیه روز یکشنبه توافق به دست آمده را «پیشرفتی» محسوس و واقعی دانسته و آن را «گامی مهم و رو به جلو » توصیف کرده است.

باراک اوباما در این بیانیه با اشاره به تعهدات ایران در توافق ژنو گفته است: تا زمانی که ایران تعهدات خود را اجرا کند و ما بتوانیم به راه حلی فراگیر و جامع برای برنامه هسته ای ایران دست یابیم، بخشی از تحریم ها به صورت محدود کاهش خواهد یافت.

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده است: در همین حال، ما به شدت نظام تحریم های علیه ایران را ادامه می دهیم و چنانچه ایران تعهدات خود را اجرا نکند،‌ ما تحریم ها را تشدید خواهیم کرد.

باراک اوباما تصریح کرده است که تحریم های بی سابقه و و اقدامات دیپلماتیک باعث بازگشت ایران به میز مذاکرات شد.

وی اضافه کرده است: تحریم های مضاعف و تازه تلاش های ما برای حل مسالمت آمیز مساله هسته ای ایران را به مخاطره خواهد انداخت و من هرنوع مصوبه تحریم تازه (توسط کنگره) را در جریان مذاکرات وتو خواهم کرد.

طی هفته های اخیر شماری از اعضای کنگره آمریکا خواستار تشدید تحریم های ایران در صورت سکشت توافق زنو شده بودند.
منبع: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.