موج جدید بازنشستگی اجباری و اخراج استادان دانشگاه در ایران

دوشنبه, 10ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

در حالی که خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی همچنان با گذشت چندین ماه از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی ادامه دارد، حکومت با تداوم سرکوب‌ها از جمله بازنشستگی اجباری و اخراج استادان حامی خیزش، در تلاش برای مهار اعتراضات مخصوصا در دانشگاه‌ها است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، تنها در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران، به فعالیت ۹ نفر از استادان این دانشکده پایان داده شده است. 

اردشیر سنائی،‌ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد تهران مرکز در صفحه اینستاگرامش از بازنشستگی اجباری این ۹ نفر خبر داد.

در استان خراسان رضوی نیز مهشید گوهری، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد پس از هفت سال تدریس با او و چند نفر از همکارانش قطع همکاری شده است.

جواد عاطفه، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر هم در یک استوری در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد «بنا به دلایلی که حتما خودتان بهتر می‌دانید»، در ترم بعدی در دانشگاه‌هایی که درس می‌داده، کلاسی به او پیشنهاد نشده است. 

پیشتر نیز گزارش‌هایی از تداوم تعلیق و اخراج استادان دانشگاه حامی خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی منتشر شده بود.

شورای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد حسن باقری‌نیا، عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری، به دلیل همراهی با دانشجویان و انتقاد از صدور احکام انضباطی برای آنها، تعلیق شده است.

امیر نیک‌پی، استاد جامعه‌شناسی حقوقی و انسان‌شناسی حقوقی نیز از دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی اخراج شد. قبل از آن، محمد راغب و نیلوفر رضوی، دو تن از استادان این دانشگاه به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری از سمت‌های خود برکنار شده بودند.

همچنین آذین موحد، دانشیار و عضو رسمی هیات علمی گروه موسیقی دانشگاه تهران و امیر قادرمرزی، استاد دانشکده ریاضی دانشگاه تهران، از جمله استادانی هستند که تحت فشار حکومت قرار گرفته‌اند. 

علاوه بر تعلیق، اخراج و بازنشستگی اجباری، برای بسیاری از استادان دانشگاه پرونده‌های قضایی گشوده شده و آنان بازداشت یا احضار شده‌اند.

به عنوان نمونه در استان کردستان محمدصدیق امیری، استاد و عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد سنندج روز ۱۶ آذر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

همچنین زهرا خشک‌جان، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان به دلیل عدم برگزاری کلاس‌ در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، به کمیته‌ تخلفات اعضای هیات علمی احضار شد و هم‌اکنون از ورود به دانشگاه و برگزاری کلاس‌ها منع شده است.

ابوالفضل شایان، مدیر گروه رشته تربیت بدنی دانشگاه جهرم نیز با حکم تعلیق به تاریخ ۱۱ آبان، از حضور در دانشگاه و هر گونه فعالیت آموزشی منع شد.

اما فشار بر استادان دانشگاه موجی از اعتراض را در میان دانشجویان برانگیخت و روز شنبه دهم دی، دانشجویان در اعتراض به قطع حقوق آذین موحد و دیگر اساتید دانشگاه به دلیل حمایت از دانشجویان، در دانشکده موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصن کردند.

همزمان دانشجویان دانشکده ریاضی تهران با حضور حداکثری در کلاس درس امیر قادرمرزی، از او حمایت کردند.

چند روز پیش از آن نیز دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به احضار علی شریفی زارچی، استاد این دانشگاه به وزارت اطلاعات، در لابی دانشکده مهندسی کامپیوتر تحصن کردند. شریفی‌زارچی از ابتدای اعتراضات دانشجویی در خیزش انقلابی پیگیر دانشجویان بازداشتی بود.

همچنین پیشتر در دانشگاه شهید بهشتی، دانشجوان به تعلیق محمد راغب، استاد دانشکده ادبیات این دانشگاه اعتراض کرده بودند.

از: ایران اینترنشنال

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.