فستیوال بین‌المللی ادبیات کلن با شعار «زن، زندگی، آزادی» گشایش یافت

شنبه, 13ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

فستیوال بین‌المللی ادبیات کلن با شعار «زن، زندگی، آزادی» گشایش یافت.

ار اف ای 

فستیوال بین‌المللی ادبیات کلن شامگاه سه شنبه اول مارس با شعار «زن، زندگی، آزادی» گشایش یافت. این فستیوال برای بیست و سومین سال پیاپی با حضور صدها شاعر، نویسنده و ناشر از کشورهای مختلف برگزار می شود، اما این نخستین بار است که یک شعار سیاسی همه گیر از ایران بر صدر همه برنامه های آن می‌نشیند.

فستیوال ادبیات کلن در آلمان به «لیت کلن» شهرت یافته است. در مراسم گشایش لیت کلن، نوید کرمانی روزنامه نگار و نویسنده، ایزابل شایانی مجری ایرانی تبار برنامه های تلویزیونی، عسل دردان، آزاده ضمیری راد و فردوس فرودستان حضور داشتند. آن ها آثاری از خود را ارائه دادند و یا در رابطه با ادبیات و جنبش اعتراضی ایران سخن گفتند.

تاریخچه لیت کلن

فستیوال ادبیات کلن برای نخستین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی با پشتیبانی گروهی از علاقمندان به ادبیات و نهادهای فرهنگی کلان شهر کلن آغاز به کار کرد. نخستین نشست ادبای مبتکر لیت کلن در یک بستنی فروشی برگزار شد.

در سال های بعد، این فستیوال به تدریج گسترش یافت و در آخرین سال ها با برگزاری حدود ۲۰۰ برنامه کتاب‌خوانی و تئاتر به بزرگترین همایش ادبی اروپا تبدیل شد.

هدف راه اندازی فستیوال تبادل فرهنگی و ادبی میان شاعران و نویسندگان از ملیت های مختلف بود. این هدف، با انگیزه نهادها و شخصیت‌های فرهنگی شهر کلن همخوانی داشت که می کوشیدند از کلن یک شهر چندفرهنگی و مرکزی برای ادبیات جهان بسازند.

ادیبان و فرهنگ‌ورزان ایرانی و ایرانی تبار از همان سال های‌ نخست در سازماندهی فستیوال و پشتیبانی از آن نقش داشتند و امسال توانستند با جلب پشتیبانی نمایندگان ادبی کشورهای دیگر انقلاب «زن، زندگی، آزادی» را در برنامه های آن برجسته کنند.

به این ترتیب انتظار می رود که امسال در حدود ۲۰۰  همایش فرهنگی و ادبی فستیوال بارها از جنبش اعتراضی مردم ایران و مبارزات پی گیر زنان  و فرهنگ سازان ایرانی در ۴۴ سال حاکمیت استبدادی جمهوری اسلامی یاد شود.

برنامه های قصه‌خوانی، شعرخوانی و نقد و بررسی ادبیات برای کودکان و نوجوانان، بزرگسالان و خانواده ها تا روز ۱۱ مارس در ده ها مرکز فرهنگی، سازمان دولتی، باشگاه و کتابخانه ادامه خواهد داشت.

ستایش از جنبش اعتراضی ایران

در مقدمه بروشوری که برای معرفی برنامه های فستیوال ادبیات کلن منتشر شده، ضمن تاکید بر این که فستیوال در سایه شعار اصلی جنبش اعتراضی مردم ایران گشایش می‌یابد، نوشته شده است که به رغم سرکوب و دستگیری های گسترده و قتل صدها تن در ایران، مقاومت در برابر خودکامگی در این کشور همچنان ادامه دارد و به ویژه زنان به اعتراضات خود ادامه داده‌اند.

فستیوال ادبیات کلن هر سال جوایز و لوح تقدیرهایی نیز به آفرینندگان آثار ادبی، پادکست ها و برنامه های نمایشی  اعطا می‌کند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.