طرح مجلس برای قطع تلفن و اینترنت «زنان بی‌حجاب»؛ «موافقت سران قوا با طرح جدید حجاب و عفاف»

چهارشنبه, 24ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

بیژن نوباوه‌وطن، نماینده مجلس شورای اسلامی، از جزییات طرح جدید مجلس برای حجاب گفت که به صورت «هوشمند، غیر‌حضوری و در دفعات» خواهد بود و در آن مجازات‌هایی مانند مسدود شدن خط تلفن و اینترنت برای زنانی پیش‌بینی شده که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند.

این نماینده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس درباره «ساختارشکنی بسیار مهمی که در ماه‌های گذشته رخ داده و با مساله حجاب و عفاف نمایان شده» اظهار نگرانی کرد و گفت: «مردم باید بدانند نمایندگان آن‌ها در خصوص مساله حجاب و عفاف کاملا حساس هستند.»

نوباوه‌وطن همچنین طرح جدید کمیسیون فرهنگی مجلس را در این زمینه شامل هفت ماده پیشنهادی برای «برخورد غیرمستقیم و هوشمند» با زنان بدون حجاب اجباری دانست و گفت در این طرح «هیچ‌گونه برخورد فیزیکی در اعمال قانون صورت نمی‌گیرد و در عین حال حجاب ملت حفظ و قانون‌گریزان نیز متنبه می‌شوند». 

او مدعی شد «سران قوا» با مواد پیشنهادی در این گزارش «موافقت کامل» دارند و طرح مورد نظر در شورای عالی امنیت ملی هم بررسی شده است.

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، مواد این طرح در راستای اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای «مواجهه هوشمند و غیرمستقیم با معضل کشف حجاب و بدن‌نمایی در اماکن و انظار عمومی» است.

بر اساس این طرح، فراجا و ضابطین قضایی تحت نظارت دادستانی‌ها از طریق دوربین و سایر ابزار فنی نسبت به جمع‌آوری ادله و شناسایی افرادی که در معابر، اماکن عمومی، وسایل نقلیه و فضای مجازی «کشف حجاب یا بدن‌نمایی» می‌کنند، طبق جداول تهیه شده، مجازات می‌شوند.

مالکان، متصدیان یا مشتریانی که در اماکن صنفی یا مراکز خرید و «مال‌»های تجاری اقدام به «کشف حجاب یا برهنگی» کنند هم مطابق این جدول‌ها «اعمال قانون» می‌شوند.

همچنین مسوولیت رعایت حجاب اجباری در مراکز خرید و مال‌ها برعهده مالکان و متصدیان این مراکز خواهد بود. 

نوباوه‌وطن در تشریح مجازات‌های پیش‌بینی شده برای «متخلفان» هم مدعی شد تذکر حجاب به صورت هوشمند و غیرحضوری در دفعات صورت می‌گیرد تا «آبروی شخص حفظ شود».

او مسدود شدن خط تلفن و اینترنت زنان بدون حجاب اجباری را در صورت «عدم توجه به تذکرات» از جمله مجازات‌های این طرح اعلام کرد.

پیش از نوباوه، حسین جلالی، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم اواسط آذر ماه امسال، از «بالا بردن هزینه بدحجابی و بی‌حجابی در کشور» با اجرای «طرح حجاب و عفاف» خبر داده بود.

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم همان زمان با تهدید زنانی که حجاب اجباری را برمی‌دارند، گفته بود: «بی‌حجاب باید از گرفتن خدمات اجتماعی محروم شود.»

تدوین قوانین و مصوبات جدید برای مقابله با زنانی که حجاب اجباری از سر برمی‌دارند در شرایطی‌ست که شب گذشته و در جریان جشن چهارشنبه‌سوری، بسیاری از زنان روسری‌های خود را در آتش انداخته و سوزاندند.

از آغاز خیزش انقلابی ایرانیان در شهریور امسال که با قتل حکومتی مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، بسیاری از زنان از پوشیدن روسری و بر سر داشتن حجاب اجباری در خیابان‌ها و اماکن عمومی خودداری کرده و می‌کنند.

با وجود تلاش حکومت برای سرکوب این شیوه‌های اعتراضی اما شماری از چهره‌های شناخته شده در هنر و ورزش هم با پیوستن به این موج نافرمانی مدنی، با جنبش عمومی زنان در مخالفت با حجاب اجباری همراه شدند و در ماه‌های گذشته روسری‌های خود را از سر برداشتند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.