ابراز نگرانی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران از عدم نظارت دولت بر برخی فرستنده‌های پارازیت

شنبه, 12ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

parazit

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، ضمن تاکید بر احتمال خطرناک بودن پارازیت‌ها، از عدم وجود نظارت از سوی دولت بر فرستنده‌های امواج پارازیت ابراز نگرانی کرد.

خانم ابتکار گفته است که اگر امواج پارازیتی که برای اختلال در تلویزیون‌ها و رادیوهای ماهواره‌ای ایجاد می‌شود «خلاف استانداردها باشد، می‌تواند خطرناک باشد».

او در یک گفت‌وگوی آن‌لاین فیس‌بوکی با کاربران این شبکه اجتماعی مجازی که روز پنج‌شنبه، ۱۰ بهمن، انجام شد، به‌طور تلویحی به نقش پارازیت‌های ماهواره‌ای در ابتلا به بیماری سرطان اشاره کرده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست «نگرانی» خود در این خصوص را از آن جایی عنوان کرده است که به گفته او در ایران بعضی از فرستنده‌های پارازیت «خارج از محدوده نظارت هستند».

او بدون نام بردن از نهادهای مسئول این فرستنده‌ها اضافه کرده است، «کمیته‌ای را مامور پیگیری این امر کرده‌ایم»، ولی «مسئولیت اصلی» در ارتباط با این مسئله با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی است.

معصومه ابتکار همچنین از «قول پیگیری» محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، و تشکیل کمیته‌ای برای بررسی این موضوع توسط او خبر داده است.

چند سال است که موضوع تاثیر پارازیت‌های ماهواره‌ای بر سلامت شهروندان به یکی از موضوعات جنجالی در افکار عمومی و رسانه‌های کشور تبدیل شده است. در این مدت برخی از کارشناسان و پزشکان از تاثیر این پارازیت‌ها بر افزایش سرطان و سقط جنین در ایران خبر داده‌اند، اما دولت محمود احمدی‌نژاد این مسئله را رد می‌کرد.

ارسال پارازیت توسط نهادهای حکومتی ایران و با هدف اختلال بر امواج شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ماهواره‌ای در سال‌های اخیر افزایشی چند برابری یافته، هرچند جمهوری اسلامی رسما مسئولیت این کار را بر عهده نگرفته است.

در همین حال معصومه ابتکار به عنوان عضو دوره سوم شورای شهر تهران، در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های متعددی درباره تاثیر این امواج بر سلامت انسان هشدار داده است.

او در گفت‌وگوی فیس‌بوکی خود همچنین اشاره کرده است که «طبق جمع‌بندی که پیشتر در شورای شهر هم انجام شد، مسئله نگران‌کننده در خصوص پارازیت‌ها اظهار بی‌اطلاعی دستگاه‌های نظارتی است».

در همین حال رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت گفته است که «امروزه ثابت شده اشعه‌های الکترومغناطیسی که با عنوان پارازیت از آن یاد می‌شود سرطان‌زا نیستند».

محمداسماعیل اکبری چند روز پیش گفته بود که ایران «بیشترین رشد سرطان در جهان» را دارد و افزوده بود که این «دکل‌های تلفن همراه» هستند که «سرطان‌زا بوده و زندگی در کنار آنها خطرناک است».

او تاکید کرد امواج الکترومغناطیسی که در پارازیت‌های ماهواره‌ای وجود دارند، «اثرات مخرب دارند، باعث سردرد شده و ذهن را خسته می‌کنند اما امواج یون‌زا سرطان‌زا هستند.»
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.