واکنش‌ها به حمله آمر به معروف با سطل ماست: «با ساچمه هم نشد، چه برسد به ماست»

شنبه, 12ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

انتشار یک ویدئو که نشان می‌دهد فردی که کاربران وی را «بسیجی» معرفی می‌کنند، در واکنش به بی‌توجهی دو زن به حجاب اجباری در یک فروشگاه، با سطل ماست به آنها حمله‌ور می‌شود، موجی از خشم را در فضای مجازی فارسی‌زبان برانگیخته است.

کاربران زیادی نوشته‌اند وقتی این افراد در فضای عمومی به خود اجازه می‌دهند چنان با خشونت، به افرادی که برخلاف باور آنها عمل کرده‌اند، حمله کنند، در بازداشتگاه‌ها با بازداشت‌شدگان چه می‌کنند.

برخی از کاربران هم با ابراز نگرانی از این‌گونه اقدامات و با اشاره به بیانیه وزارت کشور در عدم عقب نشینی از اجرای حجاب اجباری، نسبت به آغاز حرکت‌هایی چون اسیدپاشی به بهانه مقابله با «بدحجابی» در جامعه هشدار دادند.

 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه دهم فروردین ماه منتشر شد،‌ با اعلام حمایت از «همه آمران به معروف و ناهیان از منکر در سراسر کشور» در برخورد با زنان، دور جدید برخورد با عدم رعایت حجاب اجباری را اقدامی همه‌جانبه عنوان کرد.

این بیانیه افزود که این دور، با همکاری «آمران به معروف و ناهیان از منکر، دستگاه قضائی، ضابطان و سایر نهادها» انجام می‌شود و به «هنجارشکنان» اجازه تعدی به «حریم و هویت مقدس زن مسلمان» داده نخواهد شد.

در واکنش به این حمله، داود نبی‌زاده، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در شاندیز اعلام کرد که «این حرکت کاملا مخالف نظر» این ستاد است و «این امر به معروف و نهی از منکر نیست.»

 

وی گفته که ستاد امر به معروف «پیگیر» این ماجرا است و درباره برخورد با این فرد، دستگاه قضایی باید اعلام نظر کند.

زمان دقیق این اقدام خشونت‌آمیز آمر به معروف مشخص نیست و گزارش‌هایی نیز از پلمب شبانه مغازه یادشده، پس از همرسانی این ویدئو در شبکه‌های مجازی، منتشر شده است.

باوجودی که شماری از کاربران حتی فرد مهاجم را «شناسایی» کرده و وی را یک «مداح بسیجی» در شاندیز مشهد معرفی کرده‌اند، حمید رسایی، نماینده تندروی پیشین مجلس، در کانال تلگرام خود مدعی شده «هیچ دلیل و نشانه‌ای دال بر اینکه درگیری این‌ها به خاطر بی‌حجابی بوده نیست و هیچ دلیل و نشانه‌ای هم مبنی بر اینکه این فرد آمر به معروف یا بسیجی باشد، نیست.» 

علیرغم تردید و رد این حمله از سوی یک آمر به معروف از سوی رسایی، انتشار ویدئوی این حمله از زاویه‌ای دیگر نشان می‌دهد که فرد حمله‌کننده به روسری دختری اشاره دارد و مشخص است گفت‌و‌گو درباره بر سر کردن حجاب است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با اشاره به حملات اسیدی در سال‌های گذشته در شهرهای مختلف ایران، و نیز حملات شیمیایی در مدارس دخترانه در ماه‌های گذشته نسبت به ادامه چنین روندی ابراز نگرانی کرده‌اند.

کاربرانی، فرد مهاجم را «ماست‌پاش» نام نهاده و نوشته‌اند او همان روح‌الله عجمیان است که در لحظه حمله، اسلحه به همراه نداشته است. 

روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در جریان درگیری‌های چهلم سه تن از جوانان کشته‌شده در اعتراضات کرج است که جمهوری اسلامی تاکنون در ارتباط با پرونده وی، دو نفر را اعدام کرده است.

در حالی که کاربران هوادار حکومت و برخی رسانه‌ها، تلاش دارند وی را یک بسیجی ساده معرفی کنند، گزارش‌هایی مبنی بر ثبت‌نام وی برای شرکت در جنگ سوریه به نفع بشار اسد نیز منتشر شده است.

با آن‌که واکنش‌ها به این حمله در شبکه‌های اجتماعی از سوی مخالفان حجاب اجباری ادامه دارد، طرفداران حاکمیت در شبکه‌های اجتماعی با رد ضمنی اعمال خشونت علیه آنچه بی‌حجابی می‌نامند، انتشار این ویدئو را در راستای اهداف «دشمن» برای بدنام کردن امربه معروف و نهی منکر عنوان کرده‌اند.

 

کانال بیسیمچی‌مدیا از کانال‌های تلگرامی که مطالبی در راستای سیاست‌های حکومت منتشر می‌کند، تلاش کرده این نوع حملات را به نیروهای اصلاح‌طلب منتسب کند و در واکنش به این حمله نوشته که «هنوز ظاهرا نسل اکبر گنجی‌ها منقرض نشده است. هنوز پیدا میشن کسانی که به اسم حزب‌اللهی به بی‌حجاب‌ها حمله می‌کنند.»

برخی از کاربران حامی حکومت در عین حال با رد این نوع برخوردها با دو زن در شاندیز مشهد، با اشاره به کتک خوردن زن آمر به معروف در قم توسط تعدادی زن، منتقدان حمله با سطل ماست را دارای «استانداردهای دوگانه» معرفی کرده‌اند.

اما کاربران بسیاری، این حمله را مصداق «اقدام تروریستی» توصیف کرده که نوشته‌اند که مراحل بعدی این نوع اقدامات، «اسیدپاشی» و «شلیک گلوله» است.

کرمی و حسینی، دو معترض، به جرم افساد فی‌الارض و بدون دسترسی به وکیل اعدام شدند

آنها خواستار معرفی و بازداشت مهاجم و برخورد قانونی با وی شده‌اند و نوشته‌اند این اقدام، محک درس‌گرفتن حاکمیت از اقدامات خشونت‌بار آمران به معروف، پس از ماجرای مرگ مهسا امینی است.

شماری از کاربران نیز این افراد را نه دیگر لزوما «ترسناک»، بلکه «مضحک» و «مستأصل» توصیف کرده و اقدامات آنها را نیز نماینده «تحجر، بلاهت و خشک‌مغزی» دانسته‌اند.

مهدی افروزمنش، روزنامه‌نگار خطاب به نمایندگان جریان اعمال خشونت برای تحمیل حجاب، نوشته: «باور کنید وقتی مشکل شما با ساچمه حل نشد، با ماست اصلا حل نمی‌شود. باور کنید آقایان، باور کنید بازی رو به اتمام است.»

مهدی یزدانی‌خرم، روزنامه‌نگار و نویسنده نیز با اشاره به بیرون انداختن مرد مهاجم از مغازه از سوی دیگران، خطاب به او نوشته: «نه، قصه تغییر کرده. دیگر تویی که دیگر جایی نداری و می‌روی بیرون.»

وزارت کشور عقب‌نشینی از اِعمال «حجاب اجباری» را رد کرد؛ شعار زن، زندگی، آزادی را «توطئه دشمن» خواند

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پی کشته شدن مهسا امینی در حبس پلیس امنیت اخلاقی، یکی از اقدامات اعتراضی زنان ایرانی که هم‌چنان به‌طور گسترده ادامه دارد، برداشتن شال و روسری از سر و امتناع از پوشیدن مانتو است.

در ماه‌های گذشته مقامات ایران از انحلال گشت ارشاد خبر داده، اما بر نظارت فیزیکی و جریمه زنانی که از قانون حجاب اجباری پیروی نمی‌کنند، تأکید کرده‌اند.

در همین حال برخی از امامان جمعه و مسئولان ستاد امر به معروف از حامیان حکومت خواسته‌اند که برای برخورد با «بی‌حجاب‌ها» به‌صورت «آتش به‌اختیار» عمل کنند.

 

در یک ماه گذشته به ویژه در آستانه تعطیلات نوروزی و در ده روز اول سال نو، شدت برخورد دستگاه‌های حکومتی با زنان به خاطر عدم رعایت حجاب اجباری افزایش یافته است.

پلمب صدها کافه، رستوران، واحد صنفی و فروشگاه و حتی پلمب هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگران بخشی از تشدید برخوردها مرتبط با حجاب اجباری است.

 

وقوع چندین مورد درگیری در پی برخورد نیروهای امر به معروف و نهی از منکر، منع ورود زنان بدون حجاب به بسیاری از امکان تاریخی، بازارها و متجمع‌‎های تجاری در شهرهای مختلف نیز بخشی دیگر از برخورد با زنان در چند هفته اخیر است.

وب‌سایت خبرآنلاین نیز از اینکه عده‌ای از فعالان فرهنگی که دارای «مسئولیت‌های مهم در حوزه‌های علمیه، رسانه‌ها و نهادهای تبلیغاتی به‌جای پاسخ‌گویی در برابر عملکرد ضعیف خود که منجر به‌ روی‌گردانی مردم از حجاب شده، با فرار به جلو، برای بی‌حجابی…راه‌کار امنیتی تجویز می‌کنند» انتقاد کرده است.

این وب‌سایت با اشاره به استفاده از الفاظ نامناسب برای افرادی که به حجاب اجباری بی‌اعتنا هستند، نوشته حاکمیت از حضور زنان بی‌حجاب در مراسم‌هایی چون مراسم ۲۲ بهمن، «بهره‌برداری سیاسی» می‌کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.