رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت: ایران هر تن بنزین وارداتی را ۱۵۰ دلار گران‌تر می‌خرد

یکشنبه, 27ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

احمد معروف‌خانی، رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت با اشاره تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر صنعت نفت ایران از تحمیل «هزینه‌ گزافی برای واردات بنزین به کشور» خبر داد و گفت: «برآوردها نشان می‌دهد ایران به ازای واردات هر تن بنزین ۱۵۰ دلار بیش از قیمت بین‌المللی بنزین هزینه می‌کند.»

معروف‌خانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با تجارت نیوز گفت: «ایران روزی صادرکننده بنزین بود، اما به علت بی‌تدبیری مسئولان در حال حاضر به واردکننده این محصول تبدیل شده است.»

او درباره شکست جمهوری اسلامی در بهره‌برداری از پالایشگاه‌های تولید بنزین، افزود: «بهره‌برداری از پالایشگاه‌های متعدد برای تولید بنزین در دستور کار بود، اما همگی مغفول ماندند.»

این اظهارات در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی این ادعا را مطرح می‌کنند که با وجود تحریم‌ها، بخش‌های مختلف کشور از جمله صنعت نفت، پیشرفت‌هایی داشته است.

اما رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت علاوه بر تحریم‌ها به نبود برنامه‌ریزی و ناکارآمدی حکومت اشاره کرد و ادامه داد: «نبود برنامه‌ریزی در زمینه افزایش تولید چنین مشکلاتی را ایجاد کرد. در حالی که این موضوع در گذشته باید پیش‌بینی می‌شد.»

او گفت: «روند واردات بنزین به کشور از شش ماه پیش دنبال می‌شد و علاوه بر روسیه، ترکمنستان و ازبکستان نیز در ورود این محصول به ایران نقش داشتند. این محصولات از طریق بندرهای شمال و جنوب وارد خاک ایران می‌شوند.»

در ماه‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی از افزایش مصرف بنزین در ایران خبر داده و بر ضرورت کاهش مصرف تاکید کرده‌اند.

در تازه‌ترین اظهارنظر، فریدون یاسمی، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران، از افزایش پنج درصدی مصرف بنزین در این منطقه در ایام نوروز خبر داد و گفت که مصرف این منطقه معادل ۲۵درصد مصرف کل کشور است.

همچنین هادی بیگی‌نژاد،‌ عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته است: «برآورد ما این است که برای ۹۰ درصد مردم، شصت لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و بنزین ۳۰۰۰ تومانی کفایت می‌کند.»

پیش‌تر ایران‌اینترنشنال سندی اختصاصی را منتشر کرده بود که نشان می‌داد ذخایر استراتژیک بنزین در ایران به میزان مصرف برای پنج روز کاهش یافته و وزارت اطلاعات هشدار داده بود که سال جاری، سال سختی خواهد بود.

پس از انتشار سند ایران اینترنشنال درباره طرح حکومت برای مدیریت مصرف بنزین و کمبود سوخت در ایران، هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی، گفت که «ضرورت ایجاب می‌کند نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی» در کشور به‌راه افتد.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.